Santiago de Compostel·la

El maquinista estava parlant per telèfon amb Renfe en el moment de l'accident

El maquinista rebia indicacions de Renfe sobre quina ruta havia de seguir per arribar a Ferrol quan es va produir el sinistre, segons les primeres informacions de les caixes negres difoses pel Tribunal Superior de Justícia de Galícia. L'accident es va produir a una velocitat de 153 quilòmetres per hora després que s'activés el fre.

RedaccióActualitzat
El tren Alvia que dimecres passat va descarrilar a Santiago de Compostel·la i que va causar la mort de 79 persones i desenes de ferits anava a 153 quilòmetres hora en el moment de l'accident. El comboi circulava a 192 quilòmetres per hora, però poc abans del sinistre es va produir una frenada, segons les primeres informacions procedents de l'anàlisi de les caixes negres. Aquestes dades són provisionales i estan a l'espera de l'informe de la Polícia Judicial.

El Tribunal Superior de Justícia de Galícia ha explicat també que el maquinista estava parlant per telèfon amb Renfe en el moment de l'accident. L'home va rebre una trucada per indicar-li el camí que havia de seguir per arribar a Ferrol. Pel contingut de la conversa i el soroll de fons "sembla que el maquinista consulta un plànol o un document", detalla el tribunal. El jutge que investiga l'accident ha demanat els registres de les trucades i missatges que va fer el maquinista amb el seu telèfon personal i amb el del tren.

L'obertura de les caixes negres s'ha fet sota la supervisió d'una comissió judicial i en presència també d'un tècnic del Ministeri de Foment, un de Renfe i un d'Adif. El procediment consisteix a introduir un dispositiu tipus llapis de memòria per bolcar la informació. Un cop estigui a l'ordinador, un equip de la policia científica l'analitzarà i remetrà un informe amb les seves conclusions al jutge.

Les caixes negres contenen totes les dades sobre la circulació del comboi i les comunicacions entre la cabina i el centre de control. Són, doncs, una eina clau per aclarir què va passar. Poden enregistrar mitja hora de veu i dades de diversos viatges.

El conductor, Francisco José Garzón, ha reconegut davant del jutge que es va despistar, fins al punt que no sabia on era, per això el tren anava a més del doble de la velocitat permesa en el revolt on va descarrilar. Està en llibertat provisional amb càrrecs. Se li imputen 79 delictes d'homicidi per imprudència i múltiples per lesions.

Dilluns es va celebrar a la catedral de Santiago el funeral oficial per les víctimes. La cerimònia, carregada d'emotivitat, va ser seguida per centenars de fidels i presidida per nombroses autoritats. Per la seva banda, la companyia asseguradora ha fet públic quines són les indemnitzacions previstes: són 60.000 euros per a cadascuna de les víctimes mortals i entre 1.500 i 70.000 euros en el cas dels ferits, en funció de la gravetat.
VÍDEOS RELACIONATS
ESPECIALS RELACIONATS
Anar al contingut