Tres noies i uns noi joves consulten el telèfon mòbil
Les accions que prepara l'Ajuntament es dirigeixen sobretot als ciutadans més joves (iStock)

El mapa de l'ús del català entre els joves a Barcelona: no arriba al 50% a cap districte

L'Ajuntament de Barcelona prepara un pla d'accions per fomentar l'ús del català entre els ciutadans, especialment els més joves

Paula Florit GomilaActualitzat

Els ciutadans de Barcelona cada cop fan servir menys el català, especialment els més joves. Basant-se en diferents estudis que ho demostren, com l'última Enquesta a la Joventut --que diu que només un de cada quatre joves té el català com a llengua habitual--, l'Ajuntament prepara diverses accions per fomentar-ne l'ús.

Entre aquestes accions, recuperar la toponímia popular de Barcelona, oferir cursos de català a empreses o persones nouvingudes, impulsar el voluntariat lingüístic o portar influencers als instituts de secundària perquè puguin servir de referent en l'ús de la llengua.

També vol organitzar uns Jocs Florals digitals, on els mems o els vídeos de TikTok podrien ser entre les diverses categories. I és que el gruix del pla, presentat aquest dimecres, es dirigeix als més joves.

En aquest mapa s'observa l'ús que en fan les persones entre 15 i 34 anys, segons el districte on resideixen. A cap districte s'arriba al 50%.

Així, per exemple, on parlen més català és a Sarrià-Sant Gervasi i a Gràcia, amb percentatges al voltant del 43%, mentre que on menys ho fan és a Nou Barris, amb només un 5,1% dels joves.

 

A la taula següent es pot veure l'ús de les llengües més comunes entre els joves de Barcelona. El castellà és la llengua més utilitzada en tots els districtes de la ciutat, segons les dades de l'última Enquesta de Joventut de l'Ajuntament.

 

L'objectiu de les accions que prepara l'Ajuntament de Barcelona és generar motivació per fer servir el català habitualment i fomentar que es faci servir en tots els àmbits --des de l'ensenyament, l'oci o el turisme, fins a la sanitat o l'esport--, també com a element d'identitat barcelonina.

És a dir, que la marca Barcelona també s'identifiqui amb el català.

Així, també es vol fer un programa de benvinguda per al personal mèdic que ve a treballar a Barcelona, augmentar la projecció de cinema en català, celebrar el dia de la llengua --amb activitats o conferències--, formar el personal d'atenció al públic sobre els usos lingüístics o fer la campanya "Bon dia tingui" per fomentar l'ús del català als mercats o als bancs.

Totes les accions estan coordinades per un grup de persones expertes en diferents àmbits socials: Teresa Cabré, Míriam Hatibi, Enric Gomà, Rudolf Ortega, Jordi Font, Eduard Voltas i Custodia Moreno. Aquest grup treballa amb responsables de diferents àrees de l'Ajuntament, l'Institut d'Estudis Catalans, el Centre de Normalització Lingüística, la Secretaria de Política Lingüística o les universitats.

ARXIVAT A:
Català Immersió lingüística
Anar al contingut