Barcelona

El límit de 80 es modifica a la C-31 i la C-32 un cop han millorat les condicions meteorològiques

Trànsit ha començat a aplicar la flexibilització dels límits de velocitat a la C-32 i la C-32 sud d'accés a Barcelona. La supressió de la limitació de velocitat absoluta, doncs, entra en vigor una setmana després del previst, ja que un anticicló que ha afavorit la pol·lució en l'aire més enllà dels límits permesos ho ha frenat durant tota la setmana. Es preveu eliminar-lo també a l'autopista del Maresme la matinada de dimarts.

Actualitzat
Arriben, finalment, les modificacions en l'anomenada "zona 80". S'ha suprimit la prohibició de circular a més de 80 km/h als accessos a Barcelona, a la C-32 i la C-32 sud, i s'apliquen velocitats d'entre 90 km/h i 120 km/h. La derogació, però, no és total. El límit de 80 km/h es manté en 25 dels 78 quilòmetres, on fins ara s'aplicava per raons d'adequació i transició entre zona urbana i interurbana, ja que es tracta precisament dels punts situats just a l'entrada de la capital catalana.

Després d'aquestes dues vies i fins a l'1 de març està previst que es vagin retirant la majoria de senyals fixos que limiten la velocitat a les altres vies d'entrada a Barcelona, com l'A-2, que tindrà trams de 100 i de 80; l'AP-2, amb trams de 120 i 100; la C-16, amb trams de 90 i 80; la C-58, que es mantindrà en els 80 perquè està en obres; els túnels de sortida de la B-20, de 100 a 80, i la C-31 a Badalona, que tindrà trams de 120 i de 80.

El nou model està basat en límits variables en funció de la contaminació, de la fluïdesa del trànsit o de l'hora del dia. I ha estat precisament una d'aquests variables, la de l'elevada contaminació coincidint amb un anticicló, el que ha obligat a ajornar-ne una setmana l'entrada en vigor, cosa que ha generat no poques crítiques per part de l'oposició.

S'analitza l'impacte de la pol·lució en la salut de les persones

Justament les condicions meteorològiques d'aquesta setmana passada, que han provocat uns nivells de pol·lució excepcionalment elevats a les grans ciutats, han despertat la preocupació del govern espanyol. La ministra de Sanitat, Leire Pajín, en vol saber els efectes sobre la salut de les persones amb malalties cardiorespiratòries, i és per això que està sol·licitant a les diferents institucions i comunitats autònomes informació sobre si hi ha un "impacte real en la salut de les persones" com a resultat de la contaminació.

Des de Catalunya, al conseller homòleg, Boi Ruiz, també l'amoïna la gravetat d'aquests efectes, tot i que ha aclarit que encara no han pogut quantificar si hi ha hagut un augment de les visites a urgències a causa de l'actual episodi d'alta contaminació a Barcelona. Les declaracions coincideixen amb la publicació d'un estudi que conclou que la qualitat de l'aire és un factor determinant en la salut de les persones que tenen al·lèrgies.

També arran de l'elevat nivell de pol·lució, la Fiscalia de Medi Ambient ha anunciat aquesta setmana que investiga grans ciutats espanyoles, com Barcelona i Madrid. Vol saber quines mesures estan posant en pràctica per millorar la qualitat de l'aire.

Aregio: "Faríem un pobre favor si col·loquéssim víctimes sobre la taula"

Pol·lució a banda, l'altre gran motiu per a la limitació de la velocitat és la reducció dels accidents de trànsit. Després que l'anterior director del Servei Català de Trànsit, Josep Pérez Moya, demanés  responsabilitats a l'actual govern en cas que la flexibilització dels 80 suposi un increment del nombre de víctimes, l'ara responsable de Trànsit, Joan Aregio, ha estat contundent: "Faríem un pobre favor a les polítiques que s'estan aplicant si ens dediquem a posar víctimes sobre la taula." D'aquesta manera ha deixat clar que no pensa permetre que es relacioni directament un hipotètic increment en el nombre d'accidents de trànsit i les modificacions introduïdes pel govern de Mas en la mesura dels 80 km/h.

I és que l'actual govern i el conseller d'Interior, Felip Puig, sempre han posat en dubte que la limitació absoluta de la velocitat a l'àrea metropolitana de Barcelona es pugui relacionar directament amb la sinistralitat i la qualitat de l'aire.
VÍDEOS RELACIONATS
ÀUDIOS RELACIONATS
Anar al contingut