El curs que ve: 100% presencial, grups estables sense ràtio i almenys 5.000 professionals més

El vicepresident Aragonès, la consellera Vergés i el conseller Bargalló presenten les línies mestres del curs 2020-2021
El curs que ve: 100% presencial, grups estables sense ràtio i almenys 5.000 professionals més

El curs que ve: 100% presencial, grups estables sense ràtio i almenys 5.000 professionals més

El vicepresident Aragonès, la consellera Vergés i el conseller Bargalló presenten les línies mestres del curs 2020-2021
Juli Rodés Almer Actualitzat
TEMA:
Educació
Després de la publicitat pots interactuar amb el player amb els següents botons Instruccions per interactuar amb el player

El 14 de setembre, el curs escolar 2020-2021 començarà a Catalunya "amb normalitat". Així ho ha assegurat el vicepresident del govern, Pere Aragonès, aquest migdia.

Aragonès ha comparegut en roda de premsa, al costat de la consellera de Salut, Alba Vergés, i del conseller d'Educació, Josep Bargalló, per informar de com serà el pròxim curs a les escoles i instituts.

No es fixaran ràtios

La consellera de Salut ha intervingut en segon lloc per explicar que la tornada a l'escola es podrà fer amb normalitat si els centres s'organitzen en "grups estables de convivència", que permetrien fer un seguiment fàcil dels possibles contagis que hi hagués. I que també permetran que els nens a l'aula puguin estar sense mascareta.

Els grups estables, en qualsevol cas, han de ser heterogenis i no establir-se per nivell d'aptituds ni de resultats acadèmics, ha remarcat Bargalló.

El conseller d'Educació ha afegit que aquest funcionament a partir de grups estables és "una bona notícia" perquè "el sistema tindrà els mateixos alumnes i més professorat", cosa que farà que "alguns centres no tinguin el nivell de ràtios elevades que tenien l'any passat".

 

Josep Bargalló, Pere Aragonès i Alba Vergés han explicat les grans línies del pròxim curs escolar (ACN/Maria Belmez)


Així, a primària hi ha d'haver almenys dos mestres per cada grup estable; i a secundària almenys cinc professors per grup estable. Els especialistes i altres professionals sí que hauran de mantenir la distància de seguretat i, si no es pot, portar la mascareta.

Ni Vergés ni Bargalló -que en les últimes setmanes havia parlat d'unes ràtios d'entre 15 i 22 alumnes- no han fixat cap ràtio d'alumnes per aula, sinó que la referència seran les mateixes que fins ara, i han deixat en mans dels centres l'organització dels grups classe. Bargalló ho ha argumentat d'aquesta manera:

"No establirem un nombre d'aquests grups de convivència, perquè a nivell de salut és més important que siguin estables, i que puguin organitzar-se sense estar en contacte, i no concretar una ràtio."


Bargalló ha detallat que en els grups estables el professorat també ho serà. I que, sobretot a partir de la secundària, els professors especialistes, que es van alternant, sí que hauran de mantenir les mesures de prevenció com són l'ús de la mascareta i la distància de seguretat.

Vergés ha explicat que la mascareta i la distància de seguretat sí que serà obligatòria fora del "grup estable" i en les activitats no lectives, com les extraescolars o les esportives.

També ha reiterat la importància cabdal de mantenir les mesures d'higiene i ha fet una crida a la responsabilitat de les famílies en aquest sentit i en el control dels símptomes dels infants.


370 milions d'euros extraordinaris

El vicepresident Aragonès ha volgut remarcar dos conceptes de cara al començament del pròxim curs: "Escoles obertes i escoles segures".

I ha assegurat:

"Estem en disposició de garantir que al setembre tots els centres educatius obriran amb normalitat."


Per aconseguir-ho, el govern destinarà al sistema educatiu una partida extraordinària de 370 milions d'euros.

Gairebé dues terceres parts, 233 milions, es destinaran a la contractació de personal docent i no docent.

Aragonès ha parlat de contractar "un mínim de 5.000 professionals". Bargalló ha explicat que s'incorporaran al seu lloc de treball a partir de l'1 de setembre i ha aclarit que aquests professionals són a més a més dels 700 que ja estava previst incorporar aquest curs que ve.

Fins a 103 milions seran per posar en marxa el Pla d'Educació Digital de Catalunya, per transformar l'escola -com ja estava previst fer a més llarg termini- i també per fer front a possibles rebrots.

A més, uns 33 milions es destinaran a lluitar contra la segregació escolar.

"Volem garantir que tots els alumnes, independentment dels recursos de les famílies, adquireixen les habilitats digitals."


Aragonès ha defensat que el govern fa "una aposta amb un marcat contingut pedagògic" per "transformar el sistema educatiu".
Aquest mateix matí, el president de la Generalitat, Quim Torra, també s'ha referit a les mesures extraordinàries per posar en marxa el pròxim curs escolar i ha fet referència a una inversió de 450 milions.

 

Mentre que Aragonès ha parlat de 370 milions d'euros i de contractar "un mínim de 5.000 professionals", Torra ha parlat de 450 milions d'euros i de "la contractació d'entre 6.000 i 10.000 professors més per al curs vinent"; unes xifres, ha remarcat, que es revisaran si es considera necessari.

Els 450 milions a què ha fet referència Torra engloben els 370 milions de què ha parlat el vicepresident i els 80 que ja s'han invertit durant la pandèmia.


Millorar la connectivitat

Bargalló ha explicat que hi ha uns 1.200 centres on no arriba la banda ampla o que tenen una instal·lació tecnològica "arcaica", que necessiten que s'hi faci una inversió urgent per garantir una bona connectivitat. Aquest és un dels objectius del Pla d'Educació Digital, que s'havia de desplegar en els pròxims cinc anys i que s'ha decidit accelerar per aplicar-lo en tres anys.

També s'ha d'assegurar la connectivitat de fins a 140.000 alumnes, que o bé no en tenen o bé necessiten reforçar-la. D'aquesta manera, a més, es lluita contra la segregació escolar.

En aquest mateix sentit, el pla també preveu dotar dels dispositius necessaris tots els alumnes i professors a partir de 3r d'ESO.


Caldran "molt pocs espais" municipals

El 20 de maig, a la roda de premsa sobre la reobertura de centres, Bargalló va voler remarcar que el pròxim curs "serà inèdit" perquè "al setembre estarem en emergència educativa" i caldrà, com ha passat en l'àmbit sanitari, "reinventar espais" i "demanar més professionals".

Aquesta necessitat de "reinventar espais" passava per "demanar a la comunitat la cessió d'espais per fer activitat lectiva", com ara centres cívics o equipaments esportius.

 

Al setembre, els alumnes, organitzats en grups estables, podran fer classe sense mascareta (ACN/Gemma Sánchez)


Bargalló s'ha referit a aquesta qüestió per agrair la resposta positiva de tots els alcaldes amb qui ha parlat, de tots els colors polítics, sobre la cessió d'equipaments municipals, però ha assegurat que "en caldran molt pocs, perquè els centres poden reorganitzar els seus espais i prefereixen no haver de sortir", en general. I perquè ara, com ha explicat, es prioritzen els "grups estables" i no les ràtios.


Dimecres, les primeres indicacions als centres

El conseller també ha explicat que aquest dimecres faran arribar als centres les primeres qüestions organitzatives, però sense entrar en alguns detalls concrets que hauran de passar primer pel Procicat i es transmetran a les escoles i instituts més endavant.


Els plans de centre, el 23 de juliol

A partir d'aquestes indicacions del Departament i del Procicat, i de l'autonomia de cada centre, els consells escolars de les escoles i instituts hauran de tenir aprovat, el 23 de juliol, el seu pla d'organització per al curs que ve.

Fortes crítiques de la comunitat educativa

La comunitat educativa ha reaccionat amb escepticisme a l'anunci del govern. Celebren que hi hagi més inversió, però consideren insuficient l'anunci que es contractaran més professors, davant de possibles imprevistos per rebrots de la Covid.

"Esperàvem més ambició, un gran salt endavant, una oportunitat d'inversió amb baixada de ràtios, i no permet fer aquest salt", ha manifestat Ramon Font, del sindicat USTEC-STES.

Lidón Gasull, directora de la Federació d'Associacions de Pares d'Alumnes, FaPaC, ha considerat "una broma" la xifra de noves contractacions:

"Tenim 2.841 centres educatius, i això significa 1,5 professionals per centre educatiu. Creiem que és una broma que s'hagi fet una roda de premsa per comunicar això."

Isabel Sánchez, presidenta de l'Associació de Directius de l'Educació Pública, ha admès "desconcert per la falta de criteri a l'hora d'organitzar; ja no cal ràtios, sí cal ràtios". "Ara ens plantegem si hem de desfer la feina feta", ha afegit.

Montse Capdevila, del col·lectiu Tornem a les Escoles, ha reconegut que estan preocupats perquè veuen insuficient la previsió de personal de reforç.

ARXIVAT A:
Educació Josep Bargalló Pere Aragonès Alba Vergés

VÍDEOS RELACIONATS

Anar al contingut