A partir del 2019 comencen a acabar-se les concessions dels peatges a les autopistes catalanes
A partir del 2019 comencen a acabar-se les concessions dels peatges a les autopistes catalanes
Martorell

El govern posa data a la vinyeta per substituir els peatges: gener de 2019

El projecte topa amb l'oposició frontal del Ministeri de Foment, titular de les dues principals autopistes catalanes

RedaccióActualitzat

L'1 de gener del 2019 és la data que s'ha fixat el govern per posar en marxa la vinyeta, una tarifa plana per l'ús de les autopistes, que substituiria l'actual sistema de peatges.

La proposta del govern català consisteix en un adhesiu al parabrisa que permeti circular durant tot l'any per la xarxa viària. Aquest sistema de vinyeta, ja s'aplica a països com Àustria o Suïssa.

Segons va poder saber TV3 fa unes setmanes, el preu podria estar al voltant dels 70 euros l'any per als turismes, amb tarifes també per a transportistes i turistes.

Nova topada amb el Ministeri de Foment

La fi de les concessions, la majoria entre el 2019 i el 2021, suposa una oportunitat per canviar el sistema de peatges segons la Generalitat, operadors d'infraestructures i plataformes ciutadanes. Per canviar el sistema, però, cal un acord amb l'Estat, titular de les dues principals vies d'alta capacitat de Catalunya, l'AP-2 i l'AP-7.

El Ministeri de Foment ja ha dit "no" a la proposta. Segons el conseller de Territori, Josep Rull, el ministre Íñigo de la Serna ja li ha fet saber la negativa directament.

"És inaudit i inacceptable que el ministre de Foment, sense conèixer a fons la proposta, simplement digui que no perquè és una proposta catalana".

Els experts, com Àlvar Garola, de l'Escola d'Enginyers de Camins de la UPC, avisen que si el sistema no inclou totes les vies no té sentit:

"Aquest model ha de ser únic i global, per a totes les vies, siguin de la titularitat que siguin. Si no, tornarem a tenir un model incomplert, com tenim ara."

La vinyeta té el suport de la unió de plataformes antipeatges, tot i que hi ha veus discrepants, com una de les entitats més actives, la del Maresme, que arran d'aquest debat es planteja marxar de l'organització. Ho explica Antoni Esteban, portaveu de Preservem el Maresme:

"Posar una vinyeta és privatitzar les infraestructures, pagar un impost per circular. Podria ser la solució en un futur. Ara, és la gratuïtat."

El Departament de Territori ja està enllestint els contactes amb els agents implicats i preveu que abans que acabi l'any el govern aprovi la llei perquè es pugui tramitar al Parlament durant el 2018.

 

VÍDEOS RELACIONATS
ÀUDIOS RELACIONATS
ESPECIALS RELACIONATS
Anar al contingut