Madrid

El govern espanyol eleva de 14 a 16 anys l'edat mínima per conduir ciclomotors

L'executiu espanyol ha decidit elevar a 16 anys l'edat per conduir petits ciclomotors i de fer un nou examen per obtenir la llicència. La proposta, anunciada aquesta setmana pel ministre de l'Interior, es farà poques hores abans que entri en vigor el nou carnet per punts. A partir de demà, a més de les sancions per infraccions de trànsit, es restaran els 12 punts que els conductors veterans tindran com a punt de partida. El descompte dependrà del nombre d'infraccions i de la gravetat. Superar 40 quilòmetres per hora la velocitat permesa suposarà perdre quatre punts, per exemple. Conduir begut, drogat, de forma temerària o al doble del permès en restarà sis.

Actualitzat

A les portes de l'estrena del nou carnet de conduir per punts, el ministre de l'Interior, Alfredo Pérez Rubalcaba, va exposar davant la Comissió de Seguretat Viària al Congrés les línies mestres del Pla de Seguretat Viària. Entre les mesures d'aquest nou pla n'hi ha una que tindrà una conseqüència directa en els ciutadans: l'edat mínima per accedir al permís de conduir de ciclomotors passa dels 14 actuals als 16. A més, per obtenir aquest permís s'haurà d'aprovar un examen. El govern pretén, a més, incloure continguts d'aquesta matèria a l'ensenyament obligatori.

Però aquest pla conté moltes altres mesures amb les quals el govern pretén, entre altres coses, reforçar el principi d'autoritat, amb l'augment de la presència dels agents, la continuació d'operacions especials i la creació d'un centre de tractament de denúncies automatitzades. El pla també inclou una major implicació del sistema judicial amb la modificació del Codi Penal, la realització de cursos per a jutges i fiscals, i la creació d'una fiscalia especialitzada en delictes contra la seguretat viària. Pel ministre de l'Interior, però, totes aquestes mesures han d'anar acompanyades de plans autonòmics i municipals.

L'objectiu per excel·lència del pla és reduir la sinistralitat i els morts a les carreteres, ja que, tot i que per tercer any consecutiu s'han reduït, les xifres encara són més altes del que seria desitjable. En aquest sentit, Rubalcaba assegura que fins al 22 de juny, el nombre de morts en carretera ha estat de 1.453, davant dels 1.502 del 2005, cosa que representa un descens del 3,2%.

El ministre destaca algunes de les mesures que el govern del PSOE ha posat en marxa per reduir aquestes xifres, com la creació de l'Observatori Nacional de Seguretat Viària, les operacions especials per controlar l'ús del cinturó de seguretat i el casc o la velocitat excessiva i els nivells d'alcoholèmia. A més, ha anunciat que s'està treballant en la implantació de plans d'empresa perquè s'incorporin els riscos associats al trànsit en la política de prevenció de riscos, ja que el 36,6% dels accidents laborals passen a la carretera.

Però potser la mesura més rellevant en aquest àmbit del govern espanyol és la implantació del carnet per punts. Rubalcaba ha assegurat que la seva entrada en vigor permetrà "dissuadir l'infractor reincident que veu com se li esgoten els punts, valorar les infraccions com a pèrdua del crèdit concedit per la seva incidència social, afavorir la formació viària mitjançant la realització dels cursos per a la recuperació parcial i total de punts, responsabilitzar el conductor per les seves actuacions i fomentar la cultura de la seguretat viària".

Anar al contingut