El fracàs escolar de la segona generació d'immigrants és gairebé el doble
Un estudi de la UAB conclou que hi ha diferència dels resultats de l'ESO entre fills de pares immigrants i fills de pares nascuts aquí
El fracàs escolar de la segona generació d'immigrants és gairebé el doble

El fracàs escolar de la segona generació d'immigrants és gairebé el doble

Un estudi de la UAB conclou que hi ha diferència dels resultats de l'ESO entre fills de pares immigrants i fills de pares nascuts aquí

RedaccióActualitzat

Si ets nascut a Espanya, però de pares nascuts a l'estranger, tens gairebé el doble de probabilitats de no acabar l'ESO que un alumne de pares nascuts aquí. En concret, el fracàs escolar entre els alumnes de segona generació d'immigrants és d'un 17,3%, mentre que la dels alumnes autòctons és del 10,3%. Ho certifica un estudi del Centre d'Estudis Demogràfics de la UAB que -atenció!- situa en el 29,2% el fracàs escolar entre els alumnes nascuts a l'estranger i arribats a Catalunya de set o més anys.

L'estudi universitari, elaborat per Jordi Bayona i Andreu Domingo i publicat a la revista Perspectives Demogràfiques, alerta que la distància entre uns i altres alumnes és insostenible i reclama una actuació urgent per frenar una "intolerable racialització del fracàs escolar".

Els investigadors han utilitzat dades oficials del Departament d'Ensenyament. Alerten, especialment, de la situació dels alumnes de primera generació -nascuts a l'estranger- perquè una tercera part dels nois (34,6%) i una quarta part de les noies (23,5%) no acaben l'ESO, quan els valors dels alumnes autòctons es queden en un 13,2% per als nois i un 7,3% per a les noies.

En el cas dels alumnes nascuts aquí, però de pares estrangers, la situació no millora gaire, amb valors superiors als autòctons: vuit punts superiors entre els nois (21,2%) i sis punts entre les noies (13,7%). En aquest col·lectiu, els alumnes originaris del continent americà tenen un 15,5% de fracàs escolar, per un 17,8% els d'origen asiàtic i, a la cua, un 19,2% entre els d'origen africà.

En aquest darrer cas, cal tenir molt en compte el 15,9% de fracàs escolar entre els alumnes marroquins. Els investigadors destaquen que el Marroc és la procedència majoritària dels pares dels alumnes de segona generació:

 

"És preocupant, especialment si tenim en compte el creixement d'aquest grup en un futur immediat."

 

Les xifres, però, empitjoren entre alumnes d'altres orígens:

 

"És encara més preocupant el 40,9% de no assoliment del grau entre els alumnes d'origen gambià (segon origen en nombre d'alumnes de segona generació a quart d'ESO), que fins i tot ascendeix al 54% entre els nois (un valor minimitzat per un possible abandonament abans de finalitzar l'ESO), i que deixa entreveure el fracàs del sistema educatiu amb alguns orígens determinats, i les dificultats futures que aquests joves poden tenir en la seva inclusió i posterior progressió en el món laboral."

VÍDEOS RELACIONATS

Anar al contingut