Marsella

El fiscal de Marsella assegura que el copilot va destruir l'avió voluntàriament, aprofitant que es va quedar sol a la cabina

Es descarta que el copilot tingués un mareig, ja que respirava normalment

RedaccióActualitzat

No va ser un accident. El copilot va estavellar voluntàriament l'avió de Germanwings que feia el trajecte entre Barcelona i Düsseldorf, després d'agafar els comandaments de l'aparell quan el comandant va abandonar momentàniament la cabina. Aquesta és la interpretació de la fiscalia de Marsella, que ha explicat el contingut dels últims trenta minuts de la caixa negra, amb les gravacions de veu.

El fiscal Brice Robin creu que la interpretació "més plausible" és que el copilot es va negar a obrir la porta de la cabina al comandant de manera intencionada i "va accionar voluntàriament el botó per fer perdre alçada a l'aparell", que en els últims vuit minuts va passar dels 12.000 metres a l'alçada de la zona on es va estavellar. En aquest sentit, conclou: "Sembla que hi havia una voluntat de destruir l'avió."

A més, Robin ha explicat que "a priori" s'ha descartat que el copilot tingués un mareig, ja que respirava de manera normal. "No es percep la respiració d'algú que hagi tingut un infart." Ara bé, ha insistit que hi havia "silenci absolut", ni una sola paraula, els darrers vuit minuts dins la cabina.

Davant d'aquestes informacions, el fiscal, que ha recordat que va obrir la investigació per homicidi involuntari, ha admès: "Ara he vist que hi havia voluntat i continuarem investigant." En aquest sentit, ha avançat que ha demanat informació sobre l'entorn del copilot. Es tracta d'Andreas Lubitz, de 28 anys. De moment, se sap també que tenia nacionalitat alemanya, però no el seu origen, i que no figurava a cap llista de presumptes terroristes.

Tot i això, Robin ha insistit: "Res no ens permet dir que es tracta d'un atemptat terrorista, però caldrà veure l'entorn del copilot."

Els últims trenta minuts

El fiscal també ha explicat que els primers minuts de la gravació els dos pilots mantenen una conversa "normal" i se sent el comandant com prepara el "briefing" d'aterratge a Düsseldorf. Després li demana al copilot que agafi els comandaments de l'avió, se sent el soroll d'una cadira que s'arrossega enrere i el soroll de la porta que es tanca. És quan el copilot està sol davant del comandament de l'avió quan manipula els botons per accionar el descens de l'aparell; una acció, ha dit, que només es pot fer de manera voluntària. A partir d'aleshores, se senten els crits del comandant i les reiterades trucades a la cabina, sense resposta del copilot, que respirava i estava viu. Tampoc no va respondre als reiterats contactes de la torre de control de Marsella ni d'altres aparells.

Les víctimes se'n van adonar just abans de l'impacte

La fiscalia considera que les víctimes només es van adonar del final fatídic a l'últim moment, ja que, segons ha afirmat, només se senten crits instants abans de l'impacte.

Robin ha avançat que farà un comunicat quan tingui dades més precises i que les operacions d'identificació de les víctimes s'allargaran durant molt de temps.

El president de Lufthansa: "Després del que ara sé, encara em sento pitjor que abans"

Després de conèixer la gravació de la caixa negra, el president de l'aerolínia Lufthansa, Carsten Spohr, ha admès que hi ha un canvi substancial en les diligències i que la companyia està "trasbalsada", "colpida" i "sense paraules" per "un dels pitjors esdeveniments de la història del nostre grup". "Després del que ara sé, encara em sento més malament que abans", ha assegurat Spohr, que ha reconegut que no saben què va portar el copilot a actuar d'aquesta manera "tan terrible" i "inimaginable". En qualsevol cas, assumeix que "no hi ha manera d'evitar un esdeveniment com aquest".

Spohr ha reiterat que per a Lufthansa la seguretat és la prioritat número u, i en aquest sentit ha destacat la formació i el procés de selecció dels pilots: "Són els millors del món." Ara bé, tot i que manté plena confiança en la plantilla, Lufthansa està disposada a replantejar-s'ho. En qualsevol cas, ha destacat que la formació i la selecció dels seus pilots és la mateixa entre la companyia mare i la seva filial Germanwings.

El president de Lufthansa també s'ha fet seva la versió de la fiscalia i ha manifestat que potser va ser un atemptat terrorista, però que a hores d'ara "no tenim indicis que apuntin cap a aquesta sospita".

Spohr ha admès, d'altra banda, que els processos d'obertura de la porta de la cabina del pilot en cas de bloqueig difereixen entre Europa i els Estats Units, i que a Europa només algunes companyies obliguen que sempre hi hagi dues persones a la cabina.

Finalment, Lufthansa no ha volgut confirmar si la imatge que circula a les xarxes és la del copilot. Ha al·legat que protegeixen la intimitat de les persones i que facilitaran la informació de què disposin a les autoritats franceses i alemanyes.

NOTÍCIES RELACIONADES
VÍDEOS RELACIONATS
ÀUDIOS RELACIONATS
Anar al contingut