L'aplicació de la marca va tenir més de 150 milions de descàrregues només durant el 2021
L'aplicació de la marca va tenir més de 150 milions de descàrregues només durant el 2021

El fenomen Shein, l'empresa xinesa de moda que ja val més que Zara o H&M

Venen roba i accessoris només per internet, a preus baixos, i es promocionen a través de les xarxes socials

Núria Balaguer IbeasActualitzat

No es troba a cap zona comercial --de fet, no tenen botigues físiques-- i tampoc no inverteixen en publicitat convencional. Però la marca xinesa Shein --potser és la primera vegada que molts senten aquest nom--  amenaça gegants com Zara o H&M.

El 2021 va ser la companyia que més va créixer a Europa, i el seu valor s'estima en 92.000 milions d'euros. Supera en gairebé 30.000 milions el valor en borsa del grup Inditex (propietari de Zara) i quadruplica el valor de la sueca H&M.

Tot i que les grans marques de moda ràpida H&M, Zara i Primark encara encapçalen la classificació quant a quota de mercat, aquesta empresa, fundada el 2010, ha crescut un 75% l'últim any, i ha igualat la mítica marca de texans Levi's.

 

Les xarxes socials, claus en l'expansió de la marca

Amb un model de negoci basat en preus baixos i novetats constants, el seu públic objectiu són els joves menors de 25 anys, i la seva plataforma de promoció, les xarxes socials. Amb milions de seguidors a Facebook (26 milions) i a Instagram (24 milions), cada cop s'apropa més a les xifres de Zara o H&M.

A TikTok --la xarxa preferida dels més joves--, en canvi, arrasa: amb gairebé 4 milions de seguidors, quadruplica les xifres de Zara. Els posts amb el hastag #sheinhaul acumulen més de 3,5 bilions de visualitzacions. Són vídeos on els usuaris --majoritàriament noies-- ensenyen les comandes, s'emproven la roba i comenten les característiques.

@shein_official Rocking the new S/S 22 Collection from SHEIN ? @loane? #SHEINhaul #SHEINforall #SHEIN #fyp ? Because Of You - Aroroy Dancing Dynasty

L'empresa treballa amb influencers per promocionar els seus productes i també utilitza programes d'afiliació, on els usuaris promocionen els productes a canvi d'un percentatge de les vendes, d'entre un 10% i un 20%.


Un gran catàleg a preus baixos

En el moment d'escriure aquest article, el catàleg de Shein conté més de 250.000 peces, només en la categoria de dona, amb preus que, de mitjana, oscil·len entre els 5 i els 30 euros.

Els preus baixos són el principal reclam, però amb els anys han anat afegint facilitats per lluitar contra les reticències a comprar roba per internet. Enviaments i devolucions gratuïtes, però també incentivar amb recompenses les opinions dels clients, que reben punts per bescanviar per descomptes si comenten i pengen fotografies dels productes rebuts.

Fàbriques a la Xina amb condicions laborals irregulars

L'empresa basa el seu negoci en un model de producció "ultraràpid". Amb eines informàtiques per analitzar les tendències i les compres, produeixen poques unitats dels articles més nous, i augmenten la producció en funció de l'èxit de vendes de la peça.

Però, d'on surt tota aquesta producció?

La web de Shein ofereix molt poca informació sobre l'empresa, i no és fàcil saber d'on provenen els articles que tenen a la venda. A finals de l'any passat, l'ONG suïssa Public Eye va publicar un extens treball d'investigació sobre Shein i les seves fàbriques a la Xina.

L'empresa té contractes amb diversos proveïdors que s'encarreguen de confeccionar la roba que els encarrega Shein. Public Eye va poder comprovar que en la majoria dels casos els treballadors (tant de grans factories com de petits tallers) treballaven sense contracte i doblant jornada. Unes pràctiques que contravenen tant el Codi de Conducta del Proveïdor de Shein com la llei laboral xinesa, però habituals en la indústria tèxtil.

Una de les fàbriques que treballen per Shein, que van poder fotografiar els investigadors de Public Eye
Un dels tallers que fabriquen per a Shein, fotografiat pels investigadors de Public Eye

Passa amb Shein, però també amb la resta d'empreses que aposten per aquest model de negoci de preus baixos i novetats constants, gairebé d'un sol ús. I això en una de les indústries més contaminants del món, en plena emergència climàtica.

 

ARXIVAT A:
Moda
Anar al contingut