El cotxe elèctric amenaça 53.000 llocs de treball si no es reconverteix el sector

145 empreses de l'àmbit de l'automoció de Catalunya estan en risc de desaparèixer

Redacció/AgènciesActualitzat

La implantació del cotxe elèctric pot posar en perill 53.000 llocs de treball, la meitat del personal que ara ocupa el sector de l'automoció a Catalunya.

És la conclusió d'un ampli estudi de la Conselleria d'Empresa, que ofereix un pla de suport i avisa que els proveïdors dels grans fabricants han de reconvertir-se per sobreviure.

Moltes d'aquestes empreses es localitzen a la primera i segona corona metropolitana, i treballen en sistemes de carrosseria, motor, eix o frens.

Segons l'estudi, la irrupció del cotxe elèctric impactarà en 325 empreses de l'àmbit de l'automoció de Catalunya, de les quals 145, que donen feina a unes 53.000 persones, s'enfronten a un risc molt alt o alt de desaparició.

Per això la Generalitat ha anunciat que posarà en marxa un pla per ajudar el sector.

La consellera d'Empresa, Àngels Chacón, ha presentat un estudi en profunditat del sector, el més important fet fins ara, que identifica 325 empreses de la cadena de valor del sector que es veuran afectades els propers anys per la producció en sèrie del vehicle elèctric.

 

24 empreses en risc "molt alt" de desaparèixer

Aquestes companyies, situades a les comarques de la primera i la segona corona metropolitana, es dediquen als sistemes de carrosseria, xassís i exterior, interior, motor, eixos, frens i control del procés de producció, activitats que en major o menor mesura deixaran de tenir sentit amb l'electromobilitat.

En concret, 24 empreses fan front a un risc "molt alt" de desaparició i 121 més a un risc "alt".

A més, 90 estan situades en una franja de "risc moderat" i 90 més no es veuran impactades per la transformació tecnològica que arriba de la mà del cotxe elèctric, segons l'estudi de la Generalitat.

Per fer front a aquesta situació, el departament d'Empresa ha dissenyat un programa de suport a la indústria de la mobilitat i l'automoció que preveu 48 actuacions en àmbits tan diversos com la innovació, els models de negoci o la internacionalització.

"Tenim l'obligació d'actuar. Hem d'actuar ara perquè hi ha un senyal d'alerta, que no d'alarma. Si no fem alguna cosa, aquests llocs de treball podrien començar a desaparèixer."

 

143.000 llocs de treball

El sector d'automoció dona feina ara mateix a 143.000 persones a Catalunya, entre llocs directes i indirectes i factura 23.800 milions d'euros, el que representa el 10,2% del PIB català.

La consellera, acompanyada per la directora general d'Indústria, Matilde Villarroya, ha assenyalat que el pla se centra en ajudar a reconvertir més de 211 empreses (les 121 en alt risc i les 90 de risc moderat) per consolidar el 74% dels llocs de treball del sector.

Les línies de treball seran intensives en innovació en els seus productes per mantenir-se en la cadena de valor.

En el cas de les 24 empreses en situació més dolenta, per dedicar-se a susbsistemes que desapareixeran de la cadena de valor, la Generalitat considera que requereixen "accions directes" i creu que tenen oportunitats en mercats exteriors on el vehicle de combustió encara tindrà recorregut.

La consellera d'Empresa ha assegurat que, a més del pressupost del seu departament, la posada en marxa del programa aquest 2020 requerirà uns recursos extres de 20 milions d'euros que estan intentat aconseguir aquests dies en plenes negociacions finals dels comptes de la Generaltiat al Parlament.

 

Línies d'ajut i préstecs

Chacón també ha apuntat que està en converses amb el departament de Territori i Sostenibilitat per intentar aprofitar els ingressos que procediran del nou impost de la Generalitat sobre les emissions de CO2.

Entre les mesures que preveu el programa, es troben línies d'ajut per a noves oportunitats de negoci, la creació d'una altra línia de préstecs amb interessos bonificats a través de l'Institut Català de Finances, el mapatge de les competències professionals requerides per a l'automoció del futur i l'impuls del Mobility Tech Hub.

El programa de suport s'ha elaborat de manera consensuada amb els agents socials i amb el Clúster de la Indústria de l'Automoció de Catalunya, així com amb els grans fabricants de cotxes i les empreses de la indústria auxiliar.

 

VÍDEOS RELACIONATS
ÀUDIOS RELACIONATS
Anar al contingut