El moll de creuers de Barcelona sense activitat aquest mes de maig (ACN/Àlex Recolons)

El coronavirus obliga a cancel·lar 277 creuers a Barcelona des de l'inici de l'estat d'alarma

El port de Tarragona ha perdut una dotzena d'escales i espera recuperar l'activitat de cara a la tardor

Actualitzat

La pandèmia del coronavirus ha aturat el turisme i, de retruc, la indústria dels creuers, i s'han hagut de cancel·lar fins a 277 escales a Barcelona des de la declaració de l'estat d'alarma.

Des d'aleshores, i després que acabessin les repatriacions de passatgers i tripulants, la flota de creuers del món està totalment aturada, segons ha explicat al 324 Alfredo Serrano, director a Espanya de Cruise Line International Association.

Amb l'estat d'alarma el govern espanyol va prohibir que atraquessin creuers i desembarquessin els passatgers, i va suspendre les línies regulars procedents d'Itàlia, -el primer país europeu on el coronavirus va colpejar amb més força-, i les Illes Balears, i el port de Barcelona va quedar sense activitat en aquest àmbit.

A l'espera del moment en què es pugui reprendre l'activitat creuerista, Serrano creu que el retorn serà progressiu i posa les esperances en l'any que ve per a la recuperació del sector:

"En el sector dels creuers, com passarà a la resta del turisme, els primers creuers seran més curts, que potser només toquin un país o un territori, per no anar a diferents jurisdiccions legals. I després, a poc a poc, s'anirà activant el sector. En aquest moment, les reserves de cara a l'any que ve estan per sobre de les que hi havia l'any passat."

De moment, les companyies han anat anul·lant "mes a mes" les escales de maig, juny i juliol. La presidenta del Port de Barcelona, Mercè Conesa, ha explicat que les companyies concerten entre un any i mig i dos anys d'antelació la plaça al moll, i ara estan pendents del mes d'agost. Conesa es mostra prudent fins que no s'aixequi la prohibició.

"Els creuers han tingut una caiguda fortíssima, de 100 a 0 en molt poc temps i la recuperació serà diferent a la de les mercaderies. No sabem com es recuperarà el turisme i en quines condicions, que seran molt diferents. S'ha d'aplicar la màxima prudència i prioritzar les inversions de les companyies."

El Port de Barcelona té pendent la creació d'una nova terminal de creuers, que ara depèn de les companyies, i preveu bonificacions del 60% en les taxes d'ocupació.

La terminal de creuers de Barcelona completament buida (ACN/Àlex Recolons)

De moment, fins al març d'aquest any, han passat pel port de Barcelona 52 vaixells -34 menys que el mateix període de l'any passat (-39,5%)- i 198.547 passatgers, un 34,9% menys.

Un dels únics vaixells amb passatgers que ha atracat fins ara a Barcelona és el Costa Deliziosa, que el 20 d'abril va poder desembarcar més de 150 passatgers que participaven en una volta al món i portaven més d'un mes en alta mar.

 

MSC manté la suspensió de tots els creuers almenys fins al 10 de juliol, i Costa Cruceros, que ha hagut d'interrompre la seva activitat per primer cop en 70 anys, no reprendrà els seus viatgers arreu del món fins a finals de juny, com a mínim.
 

Barcelona, primer port de creuers d'Europa

Barcelona és des de fa anys el primer port europeu en trànsit de creuers, i és port base per al 60% dels recorreguts. La majoria de creuers hi comencen i acaben el recorregut, i això fa que els passatgers allarguin l'estada a la capital catalana abans o després de fer el seu viatge pel Mediterrani. A més, de cara a la recuperació del sector, caldrà veure si algunes de les rutes intercontinentals amb l'aeroport del Prat es mantenen, en especial les que connecten amb els Estats Units, ja que aporten milers de creueristes cada any.

La indústria creuerista genera a Catalunya 9.000 llocs de treball i 34.000 a Espanya, sobretot en petites i mitjanes empreses d'abastiment i de serveis al voltant d'aquesta activitat.

 

 

Més mesures sanitàries i de seguretat

Alfredo Serrano ha explicat que les darreres enquestes sobre la intenció de consum de creuers indica que els que ja han tingut l'experiència estan disposats a tornar-hi el més aviat possible, mentre que els que no han fet mai un creuer mostren un lleu retrocés.

De moment, les companyies es preparen, amb mesures d'higiene i seguretat més estrictes encara de les que, segons Serrano, ja hi ha en aquests vaixells, per donar seguretat als clients.

"Cada vaixell és diferent, però s'estudien sistemes de filtrat més gran, a l'arribada del client, per estar segurs que no porta la malaltia. Fer més testos, adaptar els espais a les mesures de distanciament, els bufets seran diferents... Un control estricte en les baixades a terra i les excursions. I reforçar els potents equips sanitaris que ja hi ha per no dependre de les instal·lacions sanitàries a terra i poder abordar qualsevol situació que es presenti."


Els mercats creueristes treballen amb molta antelació, i cada companyia està treballant de cara a un o dos anys vista. Per exemple, Norwegian anunciava dijous que ja posava a la venda els seus paquets a partir del 2021 i fins a l'any 2023.

 

El dic de Llevant del port de Tarragona, on solen fer escala els creuers (ACN/Port Tarragona)

Escales al port de Tarragona

La situació també afecta altres ports catalans on els creuers fan escala, com Palamós o Tarragona.

El port de Tarragona preveu que perdrà 22 escales, però confia a recuperar l'activitat al juliol. Aquest any només ha pogut rebre un creuer arran de la crisi de la Covid-19. L'escala del Marella Dream el 5 de març, amb uns 1.500 passatgers a bord, va ser la primera i -fins al moment- última operació de la temporada. La pandèmia ha obligat a cancel·lar la resta d'escales previstes.

Fins aquest divendres, el port de Tarragona ha deixat de rebre tretze creuers amb una previsió de 13.000 passatgers. La temporada de creuers 2020 manté una previsió de fins a 31 escales, que sumen 71.290 creueristes a bord

ARXIVAT A:
TurismeEstat d'alarmaCoronavirus
Anar al contingut