El conflicte entre la prolongació de la C-32 i la declaració d'emergència climàtica (ACN)
Bosc tallat per on està previst que passi l'ampliació de la C-32 entre Blanes i Lloret (ACN)

Protestes per la tala de milers d'arbres per la prolongació de la C-32 fins a Lloret

Aturem la C-32 denuncia que s'està ampliant aquesta autopista malgrat que hi ha recursos pendents al TSJC i que la Generalitat ha declarat l'emergència climàtica

Josep Maria CampsActualitzat

Els activistes de la plataforma Aturem la C-32 fa setmanes que estan mobilitzats contra l'allargament d'aquesta autopista a la comarca de la Selva, entre Blanes i Lloret.

Denuncien que el projecte s'està executant malgrat que en teoria està pendent que el Tribunal Superior de Justícia de Catalunya, el TSJC, resolgui sobre els recursos posats pels activistes.


60.000 arbres en 50 hectàrees

En concret, s'estan fent les obres preparatòries, talant els boscos de les 50 hectàrees per on està previst que passi l'autopista, i els activistes s'esforcen cada dia per intentar impedir que tallin els 60.000 arbres que asseguren que hi ha:

 

Alternativa més barata

Els activistes afirmen que aquesta infraestructura és "innecessària", perquè hi ha una alternativa més barata, que és ampliar les carreteres que ja hi ha per evitar els embussos que hi ha sovint.

Segons Joan Mora, portaveu d'Aturem la C-32, des del 2012 hi ha aprovat el desdoblament d'una d'aquestes carreteres, però aquest altre projecte està aturat.


"En ple període de nidificació de les aus"

Mora també assegura que la tala d'arbres s'està fent vulnerant l'estudi d'impacte ambiental del projecte:

"Han iniciat les obres en ple període de nidificació de les aus, contravenint els estudis d'impacte ambiental, que deien que s'havia de respectar aquest període fins que s'acabi el temps de reproducció de les aus."

Segons Mora, està previst que aquesta obra de 7 quilòmetres suposi un estalvi de 6 minuts en el trajecte en cotxe des de Barcelona a Lloret, i que això es farà a costa de la destrucció "d'uns paratges que tenen molt valor per a la gent de Blanes i de Lloret".


La "pressa" de la Generalitat

La plataforma denuncia que la "pressa" de la Generalitat perquè es faci l'obra només té en compte els interessos de la concessionària de l'autopista, Abertis, i de la constructora que fa l'obra, Dragados:

 

 

La declaració d'emergència climàtica

La campanya d'Aturem la C-32 té des de fa un mes un nou argument contra la prolongació d'aquesta autopista: la declaració d'emergència climàtica feta per la Generalitat.

Segons asseguren, no té cap sentit que l'administració hagi fet aquesta declaració i alhora continuï impulsant l'ampliació de la xarxa de vies ràpides com aquesta.

En aquest sentit, altres plataformes com Extinció o Rebel·lió s'han afegit a la protesta denunciant aquesta contradicció:

 


Via de 3 carrils per 60 milions

La prolongació té un pressupost de més de 60 milions d'euros, i Abertis la va adjudicar fa un mes i mig a Dragados, dues empreses que pengen del mateix grup empresarial, l'ACS de Florentino Pérez.

La previsió és que sigui una via de 3 carrils, un per cada sentit i el tercer reversible depenent del trànsit.

L'actual licitació d'aquesta obra es va posar en marxa al febrer, quan el conseller de Territori i Sostenibilitat, Damià Calvet, la va tornar a impulsar després d'anys d'estar aturada.


Diversos intents d'iniciar les obres

La primera licitació es va fer el 2016, quan Santi Vila era titular d'aquesta conselleria, però el TSJC la va suspendre cautelarment després que Aturem la C-32 hi posés un primer recurs.

El febrer del 2017 el llavors conseller, Josep Rull, va mostrar-se convençut que el recurs no prosperaria perquè considerava que ja incorporava "millores ambientals".

Llavors mateix diferents sectors econòmics de Lloret van manifestar-se públicament a favor de la prolongació i van assegurar que es personarien al TSJC per defensar-la.

Però el juliol d'aquell any el TSJC va tornar a suspendre cautelarment el projecte en resposta al recurs de la plataforma ambientalista.

Fa un any es va tornar a iniciar la tramitació i al desembre van posar un nou recurs, però malgrat això a principis d'abril van començar les feines prèvies, contra les quals ara estan actuant els activistes.

ARXIVAT A:
MobilitatMedi ambient
Anar al contingut