Com un deixeble sud-coreà de Scorsese conquereix els Oscars amb "Paràsits"

Amb la pel·lícula de Bong Joon Ho, el cinema de Corea del Sud desembarca a Hollywood per primera vegada i en surt triomfant
Com un deixeble sud-coreà de Scorsese conquereix els Oscars amb "Paràsits"
Hollywood

Com un deixeble sud-coreà de Scorsese conquereix els Oscars amb "Paràsits"

Amb la pel·lícula de Bong Joon Ho, el cinema de Corea del Sud desembarca a Hollywood per primera vegada i en surt triomfant
Josep Maria Camps Collet Actualitzat
TEMA:
Premis Oscars
El cinema de Corea del Sud conquesta els Oscars amb "Paràsits" de Bong Joon Ho
El director de Corea del Sud Bong Joon Ho amb els 4 Oscars que s'ha endut amb la pel·lícula "Paràsits" (Reuters)

La gran guanyadora dels Oscars 2020, "Paràsits", era la primera pel·lícula de Corea del Sud que havia aconseguit ser nominada en tota la història d'aquests premis.

I no només per al premi més habitual per a les pel·lícules no parlades en anglès, que ara es diu "millor pel·lícula internacional": tenia 5 nominacions més.

Fotograma de "Paràsits"


Finalment, s'ha endut els quatre més importants: millor pel·lícula, millor director, millor guió original i millor pel·lícula internacional.

Només se li han escapat dos premis als quals estava nominada: millor disseny de producció (que ha guanyat "Érase una vez en Hollywood") i millor muntatge (que ha guanyat "Le Mans '66").

Un èxit espectacular a la meca del cinema per a una cinematografia poc coneguda a Occident, però ja amb un gran recorregut.

 


Bong Joon Ho, l'artífex

El gran triomfador ha estat el director, que també és coguionista i coproductor de "Paràsits": Bong Joon Ho.

Ha anat primer a recollir el premi al millor guió original i després el de millor pel·lícula internacional i, ajudat d'una intèrpret, ha agraït els premis en coreà.

Els guanyadors de l'Oscar al millor guió original Han Jin Won i Bong Joon Ho (Reuters)


"El que és més personal és el que és més creatiu"

Quan ha pujat, per tercera vegada, a buscar el premi al millor director, s'ha deixat anar, i ha aprofitat per retre homenatge als altres aspirants al premi, sobretot a Martin Scorsese i a Quentin Tarantino:

"Després de guanyar l'Oscar a la millor pel·lícula internacional, em pensava que ja havia fet el dia, i m'havia relaxat."

"Quan era jove i estudiava cinema hi havia una dita que vaig gravar en el més profund del meu cor, "el que és més personal és el que és més creatiu". Era una cita del nostre gran Martin Scorsese."


Scorsese s'ha emocionat i s'ha aixecat per rebre una gran ovació. Després, el guanyador ha continuat fent elogis:

"Quan era a l'escola vaig estudiar les pel·lícules de Scorsese,he pensat i només el fet d'estar nominat ja era un gran honor, no havia pensat mai que guanyaria. I quan la gent dels EUA no coneixien les meves pel·lícules, Quentin Tarantino les tenia a la seves llistes, i ara és aquí, moltes gràcies, Quentin, t'estimo!"

"I Todd (Phillips) i Sam (Mendes), sou directors que admiro, i si l'Acadèmia m'ho permetés, agafaria la serra mecànica de 'La matança de Texas' per tallar l'Oscar en 5 i compartir-lo amb tots vosaltres."

 

 

Tragicomèdia d'èxit espectacular

Parásitos
Fotograma de "Paràsitos"

"Paràsits", "Gisaengchung" en coreà romanitzat, és una tragicomèdia que relata la peculiar relació entre una família de classe baixa i una de classe alta al Seül contemporani.

Amb els Oscars culmina una història d'èxit: el maig va endur-se la Palma d'Or al Festival de Canes, i era la primera pel·lícula sud-coreana que ho aconseguia, i és una de les poques que se l'ha enduta amb el vot unànime del jurat.

 

 

Una altra fita és, precisament, la coincidència dels dos premis: gairebé mai una pel·lícula ha aconseguit alhora l'Oscar a la millor pel·lícula i la Palma d'Or a Canes: va passar l'any 1955 amb "Marty", de Delbert Mann.

A banda dels premis, la crítica l'ha aclamada de manera pràcticament unànime, i també ha estat un gran èxit de taquilla, amb 170 milions de dòlars recaptats a tot el món amb una pel·lícula que en va costar 11.

 

Fotografia promocional de
Fotografia promocional de "Paràsits"


"Exageració il·lògica"

Hi ha hagut crítiques al fet que s'hagin donat a la mateixa obra els dos premis a la millor pel·lícula. És el cas del director del festival de Sitges, Àngel Sala, que considera que és "una exageració".

I creu que és "il·lògic" que això hagi passat precisament l'any en què el premi a la millor pel·lícula estrangera ha canviat de nom:

 

 

De fet, el mateix Bong Joon Ho ha fet referència al canvi de denominació del premi a la millor pel·lícula internacional quan l'ha recollit:

"Estic molt content de ser el primer de rebre aquest premi amb el nom nou, i dono suport al que aquest nom nou simbolitza."


Això ha estat abans que li donessin el de millor pel·lícula i acaparés així els dos màxims premis dels Oscars.

 

 

ARXIVAT A:
Premis Oscars Cinema

VÍDEOS RELACIONATS