Cèl·lula nerviosa humana (Pixabay)

El cervell produeix neurones a qualsevol edat, fins i tot a la vellesa

El procés queda alterat en les persones que pateixen Alzheimer, segons demostren investigadors espanyols

El cervell humà és capaç de generar noves neurones fins a la novena dècada de vida. Però aquest procés disminueix de forma notable en persones amb Alzheimer. Aquesta és la troballa que han fet investigadors espanyols i que es publica a la revista "Nature Medicine".

La majoria de cèl·lules nervioses sorgeixen en el moment del naixement. Però, el 1998,  investigadors suecs de l'Hospital Universitari Sahlgrenska de Goteborg van mostrar que al llarg de la vida es generaven contínuament noves neurones. Concretament, aquesta producció tenia lloc en l'hipocamp, una part del cervell implicada, entre altres funcions, amb la memòria. Per això és una de les àrees més afectades per l'Alzheimer.

En aquesta vintena d'anys, molts treballs han donat suport als investigadors suecs, però també n'hi ha hagut molts altres que posaven en dubte els resultats que havien obtingut. Ara, un equip encapçalat per María Llorens-Martín, del Centre de Biologia Molecular Severo Ochoa (CSIC-Universitat Autònoma de Madrid) ha utilitzat noves tècniques i protocols per esbrinar si l'anomenada neurogènesi de l'hipocamp adult té lloc.

Teixit d'individus sans i de malalts d'Alzheimer

Els autors van analitzar, en primer lloc, mostres de teixit de 13 individus sans d'entre 43 i 87 anys. Van descobrir que tots produïen noves neurones. Només es detectava un decreixement moderat d'aquesta gènesi entre els 40 i els 90 anys.

Per analitzar si l'Alzheimer influeix en aquest procés, van prendre mostres de 45 pacients d'entre 52 i 97 anys que es trobaven en diferents estadis de la malaltia. En aquest cas sí que van detectar un declivi progressiu conforme l'Alzheimer avança. Fins i tot van observar que el nombre de neurones que es generen en individus sans a qualsevol edat és superior a la que es creen en malalts d'Alzheimer -també de forma independent de l'edat.

Els investigadors creuen que els seus resultats es diferencien dels d'alguns estudis anteriors a causa de la metodologia o de la qualitat dels teixits estudiats. Els científics espanyols van recollir les mostres en condicions molt controlades i van utilitzar les tècniques actualitzades per detectar les  neurones.

Per això consideren que els resultats d'aquest estudi són molt consistents. El descobriment de cèl·lules immadures en el cervell dels individus sans indica que la neurogènesi es produeix contínuament.

Utilitat terapèutica

Els autors creuen que això demostra l'existència de mecanismes encara desconeguts que confirmen la plasticitat del cervell al llarg dels anys, un procés alterat per l'Azlheimer. En el camp mes pràctic, afirmen que la restauració dels nivells normals de neurogènesi en aquests malalts podria representar una eina terapèutica per contrarestar l'avanç d'aquest trastorn, ara com ara incurable.

CiènciaSalutAlzheimer