El cotxe perd tres carrils a Pelai, al centre de Barcelona, per cedir-los als vianants
El projecte vol revitalitzar el centre de la ciutat i promoure l'activitat econòmica

El carrer Pelai de Barcelona perd tres carrils de circulació per cedir-los als vianants

Comencen les obres per doblar les voreres, que es delimitaran amb pilones i panots pintats al terra

Virgínia Arqué Nueno

Tornen les obres al carrer Pelai, al centre de Barcelona, menys d'un any després de l'última actuació.

Si fa un any va estar tallat tres mesos al trànsit privat -del maig al setembre- per les obres de remodelació de l'estació dels Ferrocarrils de la Generalitat de Plaça Catalunya, ara afronta l'ampliació de les voreres, per donar més espai als vianants.

Serà una "ampliació tàctica" i provisional, a base de pilones i pintura de colors, que marcaran el nou espai guanyat pels vianants al trànsit privat, que perd tres carrils de circulació.

Les obres, que han començat aquest diumenge, afecten el carrer Pelai, des de la plaça Universitat fins a la plaça de Catalunya, inclòs l'encreuament amb els carrers Balmes i Jovellanos, on hi ha una entrada a l'estació dels FGC i una al centre comercial El Triangle (a la banda de muntanya).

El projecte, que s'ha dividit en dues fases, estarà enllestit al novembre i costarà uns 127.500 euros aproximadament. 

El doble de vorera a Pelai, fins a la Rambla de Canaletes

La primera intervenció preveu ampliar la vorera de mar del carrer Pelai, des de plaça Universitat fins a la plaça Catalunya, a tocar de la Rambla de Canaletes.

Es doblarà, pràcticament, l'espai per a vianants traient un carril al trànsit privat. 

El transport públic mantindrà el carril que ja té i també se'n deixarà un per a serveis, inclosa la càrrega i descàrrega.

Les voreres s'ampliaran i es delimitaran amb pilones i panots pintats al terra (Ajuntament de Barcelona)

A més, la velocitat de circulació es limitarà, dels 50 km/h actuals als 30 km/h i hi podran passar també les bicicletes. Ho ha explicat, aquest matí, la tinent d'alcalde d'Ecologia, Urbanisme, Infraestructures i Mobilitat de l'Ajuntament de Barcelona, Janet Sanz:

"Aquesta és una proposta pensada per afavorir el passeig i el comerç i per ajudar a dinamitzar el centre de la ciutat: revitalitzar-lo afavorint l'activitat econòmica, garantint l'accessibilitat, en les condicions de seguretat que requereix la pandèmia i apostant pel transport públic i sostenible".

La vorera guanyarà pràcticament 4 metres: passarà dels 5,50 actuals als 9,35 metres. Es farà posant pilones per delimitar l'espai i pintant una senyalització horitzonal a la calçada, amb pintura de colors.

S'hi pintarà "el panot característic dels carrers de Barcelona, un dels símbols més clars de la ciutat, present des del 1906 als nostres carrers --destaca Sanz--, i també s'hi escriurà el nom del carrer". Però no serà amb pintura groga, com en les actuacions fetes fins ara. 

"Passarem dels colors de l'emergència a colors més càlids i més bonics. També s'hi incorporaran pictogrames de vianant, perquè els vianants sàpiguen que l'espai és per a ells."

 

Pel que fa al tram entre Balmes i la plaça Catalunya, s'ampliarà la vorera dels 5 metres als 8,85 i s'hi deixarà un carril bus, un de serveis i dos per al trànsit privat. La velocitat també estarà limitada a 30 km/h i hi haurà un carril recomanat per a bicicletes.

La intervenció inclou ampliar els actuals passos de vianants i reubicar els serveis (com els contenidors d'escombraries) perquè no molestin. 

Aquesta primera actuació durarà fins a l'abril i costarà 37.589 euros.


Nova connexió Balmes-Pelai

En una segona fase, a partir del mes de setembre, també es crearà un nou pas que permetrà creuar des de la vorera de muntanya -banda Llobregat- de Balmes a la vorera Besòs de Pelai, amb un nou pas de vianants, més definitiu. Aquestes obres, que podrien costar uns 90.000 euros, tot i que no tenen un pressupost definitiu, acabaran al novembre si no hi ha entrebancs. 

El calendari pot tenir alguna alteració per no afectar el comerç postestiu.

Janet Sanz ha destacat el suport de l'Associació de Comerciants de Pelai al projecte, en la mateixa línia, ha dit, que els comerciants de Sant Antoni o de Sants. Aquests últims, assegura, s'han mostrat, en un 85%, a favor de la pacificació del barri feta fins ara amb el tancament puntual de carrers al trànsit per afavorir el comerç.

"Aquesta és una proposta de ciutat amb menys fum i menys cotxes, per passejar amb seguretat, i és un repte de futur. Volem que això es vagi consolidant amb l'ús i la complicitat de tothom."

El cotxe perd tres carrils a Pelai, al centre de Barcelona, per cedir-los als vianants
Les obres van començar diumenge i acabaran al novembre (Ajuntament de Barcelona)

 

Els comerciants, partidaris de fer un pas més

El president de Barcelona Oberta i representant de l'Associació de Comerciants del carrer Pelai, Gabriel Jané, ha agraït el projecte de l'Ajuntament "que farà més atractiu i accessible el carrer" i que s'hagin inclòs propostes dels comerciants, com el canvi d'ubicació de serveis i parades de transport públic.

"És un primer pas per a una aspiració més gran, que és tenir el 100% del carrer Pelai per a vianants. Shan recuperat passos perduts, ja teníem voreres amples a Pelai, que es van anar perdent."

Els comerciants confien que ajudi en la reactivació econòmica de la zona, que està vivint una situació molt complicada.

"Un 57% del centre de la ciutat viu de visitants no residents al barri, que ha quedat buit durant la pandèmia. El 25% d'aquests visitants són turistes, que ara ni tenim ni se'ls espera, i l'altre 37% de la resta de la ciutat, de Catalunya o d'Espanya."

Els comerciants també voldrien ampliar el projecte amb un bulevard, "perquè les dues voreres no competeixin entre elles." 

El projecte és un testeig, afegeix Sanz, per revitalitzar el comerç a la zona. "Testejar ens permet fer canvis abans que el projecte sigui definitiu.

ARXIVAT A:
TrànsitMobilitatMedi ambientAjuntament de Barcelona
Anar al contingut