El rànquing del ressò dels missatges dels candidats catalans el 26-J
El rànquing del ressò dels missatges dels candidats catalans el 26-J

El candidat més seguit, el més mencionat i el més efectiu del 26-J

RedaccióActualitzat

Els partits protagonitzen la batalla a la xarxa. La reedició de les eleccions generals el 26 de juny ha confirmat l'interès de tots els partits per les xarxes socials. Aquest cop, però, els candidats han anat més enllà d'obrir-se un compte a Twitter i han dedicat esforços a campanyes virals, interaccions entre ells i a obrir nous canals.

Una campanya a la xarxa

Des del 3 de maig fins divendres, s'havien fet 38 milions de tuits sobre les eleccions. Això són més de 700.000 tuits al dia relacionats amb la primera repetició electoral de la democràcia espanyola.

Només aquesta nit s'han fet milers de tuits mencionant els quatre principals partits espanyols. Aquest és el mapa de l'evolució d'impacte de la tarda i nit electoral:

 

Fins ara, els partits veien la xarxa com un suport a la campanya de televisió i cartells. Ara li han donat vida pròpia amb missatges autònoms: hashtags, vídeos només a xarxes i intercanvi de missatges amb altres partits.

A Espanya, el 87,2% d'usuaris d'internet té compte a Facebook i el 56,6%, a Twitter. Això sí, la primera opció per informar-se sobre processos electorals continua sent la televisió. El 58% dels ciutadans ho fa per aquest mitjà.

Els més seguits, els més mencionats i els més efectius

Aquest cop, tots els candidats, tant catalans com espanyols, tenen Twitter. El seguiment, però, varia dels prop d'1,8 milions de Pablo Iglesias als gairebé 400.000 de Pedro Sánchez.

 

Curiosament, els candidats més mencionats són Pedro Sánchez, (534.000 mencions directes), Rivera (474.000), Rajoy (469.000) i Iglesias (426.000).

 

El PP és el partit que ha fet un canvi més gran en la seva estratègia a la xarxa. Mariano Rajoy és el candidat que més tuits originals fa al dia, amb una mitjana de 20. El líder del PSOE, 26. I Albert Rivera i Pablo Iglesias destaquen per la banda baixa amb només 5 tuits propis al dia.

Però qui és més efectiu? És a dir, quin ressò obtenen els candidats? Cada vegada que Pablo Iglesia piula, aconsegueix més de 4.000 retuits i preferits. El segueixen Albert Rivera, amb 2.555; Pedro Sánchez, amb 820, i Rajoy, que n'obté 650.

 

El rànquing dels catalans

Pel que fa als catalans, el candidat amb més seguidors és Gabriel Rufián, seguit de Juan Carlos Girauta:

 

Però fem la pregunta de nou: Qui és el que rendibilitza més els seus tuits i seguidors?

 

De què parlen els partits

De què han parlat els partits en aquesta campanya? Aquest és el núvol de tags dels tuits dels partits espanyols i els seus candidats en les dues setmanes de campanya elaborat a partir de dades de DKS SocialSmart :

 

Seguidors exclusius i seguidors compartits

Com que tots els candidats són a Twitter, podem veure quins tenen seguidors compartits amb altres aspirants al Congrés. Segons dades de DKS SocialSmart, Rajoy i Iglesias són els que més seguidors exclusius tenen, més del 50%. És a dir, més d'un 50% dels seus "followers" no segueixen cap altre candidat. Per tant, podria semblar que són els candidats que menys indecisos aglutinen, si més no a les xarxes.

A l'altre extrem, trobem Sánchez, amb només un 17% de seguidors exclusius. Un 68% dels seguidors del líder socialista segueixen també Iglesias; un 53%, Rivera, i un 49%, Rajoy.

A Catalunya, Girauta i Rufián són els que més seguidors exclusius tenen, més del 80%. Per tant, podria semblar que són els candidats que menys indecisos aglutinen. A l'altre extrem trobem Homs, amb un 43% de seguidors exclusius.

Les principals comparticions de seguidors: el 53% de seguidors d'Homs segueixen Rufián; el 26% de seguidors de Domènech segueixen també Rufián, i el 16% de Fernández Díaz segueixen Girauta.

Suport real o ciberactivisme?

Tot el ressò que obtenen els candidats és real o és d'activistes a la xarxa? El blog Twitter Bots ha fet un estudi per determinar si el suport als candidats a Twitter és real o és fruit dels ciberactivistes.

Segons aquest paràmetre, Pedro Sánchez obté el 40% de retuits gràcies a ciberactivistes, una xifra que baixa fins al 19% en el cas de Mariano Rajoy i se situa en un 11% tant en el cas de Rivera com d'Iglesias.

Tenint en compte això, Pablo Iglesias és el candidat que més suport espontani obté. Seguit d'Albert Rivera, Rajoy i Sánchez.

L'estudi considera ciberactivistes els usuaris que han repiulat un candidat dos cops al dia en un període de 30 dies.

Periscope irromp amb força

Twitter és la xarxa social que monopolitza la conversa política, però no és l'única. La majoria de candidats tenen Facebook i Instagram. A més, els partits s'han apuntat ara a Periscope, l'aplicació de Twitter que permet fer emissions de vídeo en directe.

Segons dades de Twitter, més de 100.000 usuaris han seguit els periscopes d'Units Podem i 70.000 han seguit els del candidat Albert Rivera, que ha estat el més actiu en aquesta eina durant tota la campanya. Perdro Sánchez, a més, fins i tot va fer una sessió de preguntes i respostes en directe amb els tuitaires.

Anar al contingut