Diversos grups ecologistes han advertit del perill que representa el seu enfonsament (Reuters/ Marina Brasilera)

El Brasil enfonsa a l'Atlàntic el seu últim portaavions, ple d'amiant i productes tòxics

El vaixell havia de ser desmantellat a Turquia, però el govern turc va prohibir que s'acostés a les seves costes

El Brasil ha enfonsat, de manera controlada, el seu últim portaavions, el "Sao Paulo"

Les autoritats feia mesos que buscaven com desfer-se d'aquest vaixell de la Marina brasilera que ja estava fora de servei i que porta, al seu interior, 760 tones d'amiant i d'altres substàncies tòxiques.

Al final, el Ministeri de Defensa han optat per enviar-lo al fons del mar, "en una àrea marítima considerada segura" en aigües jurisdiccionals brasileres, a 315 quilòmetres de la costa, després de mesos d'incertesa i malgrat les advertències del perill que pot representar pel Medi Ambient.  

 

Segons la Marina brasilera, en l'operació, que ha enviat la nau a 5.000 metres de profunditat, s'han seguit totes les mesures necessàries per evitar possibles pèrdues "logístiques, operatives, ambientals i econòmiques" al país.

L'enfonsament s'ha produït aquest divendres, després que posessin explosius en el buc del vaixell que, en detonar, han obert diverses esquerdes. L'entrada massiva d'aigua ha enviat el vaixell al fons de l'Atlàntic.

La nau estava en molt mal estat i el govern no ha trobat cap port on desmantellar-la (Reuters/ Marina Brasilera)

L'operació s'ha autoritzat malgrat l'oposició de la ministra del Medi Ambient Marina Silva i les protestes de grups ecologistes.

Activistes de Greenpeace han lamentat la decisió, que han qualificat com una greu "negligència" i han denunciat que no s'han pres totes les mesures que es podien adoptar "per protegir els oceans i la vida del planeta":

La Fiscalia del Brasil també estava en contra de l'operació pel seu risc mediambiental.

El vaixell tenia capacitat per transportar 40 aeronaus (Reuters/ Marina Brasilera)

Turquia no ha permès desballestar-lo a les seves costes

El govern havia venut el portaavions, d'origen francès, a una empresa turca especialitzada en desballestaments perquè desmuntés la nau a Turquia, però el vaixell, després d'emprendre la ruta per l'Atlàntic --l'agost del 2022--, va haver de girar cua al Mediterrani de nou cap al Brasil quan el govern truc els va prohibir acostar-se a les seves costes.

L'alcalde d'Izmir, la localitat turca on havia de ser desmantellat, s'ha felicitat per haver evitat que el vaixell acabés a les seves costes, tot i que ha reconegut que està preocupat pel futur del planeta:

"Tot i que estem orgullosos d'haver protegit les nostres costes, estem profundament preocupats pel nostre planeta."

 

El buc, de 33.000 tones i que havia tingut capacitat per portar 40 aeronaus, estava en molt mal estat, amb desenes d'estances inundades, i ha calgut un remolcador per portar-lo fins al seu destí final.

ARXIVAT A:
Medi ambientBrasil
Anar al contingut