El Black Friday, més avançat que mai per la crisi mundial de subministrament i logística

La por a la manca de productes a causa de la crisi de subministraments fa que els ciutadans estiguin avançant les compres de Nadal

Laia de la Riva MitjansActualitzat

Ofertes i promocions diferents des de principis de novembre. És l'estratègia d'una cadena de botigues de bricolatge i decoració. Ho explica el responsable de la botiga de Sant Cugat de Leroy Merlin. Manuel Hidalga diu que "si la gent ve per un descompte, potser s'emporta un altre producte". I a més, afirmen que l'objectiu és que el client "vulgui venir a la botiga i vulgui repetir." Moltes promocions lligades a productes d'estiu, com ara piscines desmuntables o mobiliari de terrassa.

Aquest any, però, la preparació de la campanya del Black Friday va començar molt abans que anys anteriors, en molts casos a l'estiu. Això ha permès tenir estoc de productes per a aquestes setmanes.

És el cas de la botiga Macnificos, dedicada a la venda de productes electrònics, sobretot de la marca Apple, i accessoris. Si bé la marca nord-americana no fa descomptes de Black Friday, sí que ho fan les altres marques d'accessoris amb les quals treballen. Des d'ara i fins Reis faran la meitat de la facturació de tot l'any. Però aquest any han detectat que els clients han vingut molt abans a fer les compres de Nadal.

L'empresa Macnificos ha avançat l'aprovisionament per poder vendre al Black Friday(CCMA)

Manca de productes

La crisi de subministraments, i en el cas de l'electrònica la crisi dels microxips, fa que alguns models concrets de dispositius estiguin arribant amb comptagotes.

El cap de comunicació de Macnificos, Marc Alonso, explica que "en general hem notat que ara les marques, els fabricants, ens estan donant terminis de lliurament més llargs. Hem tingut la sort que ens hem avançat i vam començar a preparar-ho a l'estiu i ja podem disposar de l'estoc per afrontar aquesta campanya. Un cop s'acabi aquest estoc segurament els terminis seran més amplis." De moment, aquí, ja han duplicat el personal dedicat a la logística, i el de la botiga ha crescut un 30%.

Un comerç amb un cartell de Black Friday (CCMA)(CCMA)

Les vendes que es facin ara no es faran més endavant. Però aquest any això és una bona notícia. El professor de logística de l'UPF-BSM, Oriol Montanyà, explica que normalment "entre la darrera setmana de desembre i la primera de gener és el pic de consum més elevat de l'any. Per tant, tot el que sigui rebaixar aquest pic de consum i laminar-lo és positiu per a les cadenes de subministrament. I més en un moment com l'actual en què estan pràcticament col·lapsades."

La logística mundial, compromesa

El comerç mundial passa per un coll d'ampolla: problemes per aconseguir matèries primeres, el transport marítim s'ha disparat de preu, la crisi dels microxips... Tot plegat fruit de la represa econòmica després de la pandèmia, de l'augment de la demanda interna de la Xina, i de tensions geopolítiques –especialment entre la Xina i els Estats Units.

Això, segons el professor Montanyà, és una tempesta perfecta que té dues grans conseqüències: "Una, que la disponibilitat de producte sigui menor, que costi més que arribin els productes, i l'altra és que els costos logístics s'incrementen i per tant en moltes ocasions aquests costos arriben al preu final  del producte."

Per als experts, aquesta situació de coll d'ampolla no es preveu que millori fins a mitjans de l'any que ve o a principis del 2023.

 

ARXIVAT A:
Consum
NOTÍCIES RELACIONADES
VÍDEOS RELACIONATS
Anar al contingut