El 9% dels autobusos que es venen a Europa són elèctrics
L'any 2017 se'n van vendre més del doble que el 2016 i s'espera que la tendència prossegueixi
El 9% dels autobusos que es venen a Europa són elèctrics

El 9% dels autobusos que es venen a Europa són elèctrics

L'any 2017 se'n van vendre més del doble que el 2016 i s'espera que la tendència prossegueixi

Xavier Duran Actualitzat
TEMA:
Ciència
Autobús elèctric circulant per la plaça Espanya a Barcelona
Autobús elèctric circulant per la plaça Espanya a Barcelona

Els autobusos elèctrics representen actualment el 9% del total de vendes d'aquests vehicles a Europa. Però la tendència portarà a un increment d'aquesta opció pels seus avantatges ambientals i econòmics.

Així ho afirma un estudi de l'entitat "Transport & Environment", un conjunt de 58 organitzacions que promouen la mobilitat sostenible als països europeus.

Segons l'informe, els autobusos elèctrics són tan competitius com els de dièsel quan s'introdueixen els costos ambientals, però hi afegeixen altres avantatges. Pel que fa a la contaminació, les emissions de gasos no es fan per allà on circula, si de cas, allà on es produeix l'electricitat que utilitzen. Però, si aquesta és d'origen renovable, les emissions associades són molt menors que amb motors de combustió. A més, s'elimina la contaminació acústica.

Segons l'estudi, si es té en compte la contribució al canvi climàtic, si l'electricitat prové de fonts renovables és molt menor en el cas dels autobusos elèctrics que en els que fan servir combustibles fòssils. A més, eliminen la dependència del petroli amb relació als motors dièsel.

Un dels problemes pot ser el pes de les bateries. Per això, en l'estudi es proposa que es flexibilitzin temporalment els reglaments que estableixen un pes màxim perquè puguin traslladar més viatgers i compensar-ho.

Segons T&E, el mercat dels autobusos elèctrics presenta un punt d'inflexió en el mercat europeu. L'any 2017 se'n van vendre mil, cosa que significa més del doble que el 2016, quan van ser 400. S'espera que la tendència prossegueixi.

Això també representa un repte per als fabricants, que hauran d'accelerar la producció per tenir prou estoc.

L'alternativa del gas

L'estudi també assenyala que els autobusos de gas natural o de biogàs no són una bona alternativa. Es tracta també d'un combustible fòssil i, per tant, contribueix al canvi climàtic.

En un altre informe, la mateixa entitat valora negativament l'ús de gas en el transport, ja que el considera tan nociu per al medi com el dièsel o la gasolina. Explica que el gas natural o el biogàs, és a dir, el metà, no ajuda a una disminució significativa de les emissions de gasos d'hivernacle -els que contribueixen al canvi climàtic. Estima que emeten entre un 2,5% menys i un 5% més respecte als camions de motor dièsel més eficients. I considera que per als autobusos es deuen produir els mateixos resultats.

Els autors reconeixen que diversos estudis presenten resultats lleugerament contradictoris. Així, una recerca encapçalada per David Quiros, del Consell de Recursos de l'Aire de Califòrnia, publicada fa un any a la revista "Atmospheric Environment", apuntava, després d'un assaig real amb set camions, que les emissions de CO2 són semblants, però que depenen molt del tipus de ruta que faci el vehicle.

ARXIVAT A:
Ciència Medi ambient Mobilitat Crisi climàtica
Anar al contingut