Educació vol ''universalitzar'' les pràctiques STEM a tots els centres per potenciar les vocacions científiques

Educació vol ''universalitzar'' les pràctiques STEM a tots els centres  per potenciar les vocacions científiques

Educació vol ''universalitzar'' les pràctiques STEM a tots els centres per potenciar les vocacions científiques

Actualitzat
Pla mitjà d'un grup de nenes fent experiments amb laca, a l'escola Montseny, el 18 de setembre de 2019. (horitzontal)

Pla mitjà d'un grup de nenes fent experiments amb laca, a l'escola Montseny, el 18 de setembre de 2019. (horitzontal)

ACN Barcelona.-Amb l'objectiu de fomentar l'interès per les matèries més científiques i tecnològiques, una cinquantena d'escoles i instituts catalans ja han implantat experiències STEM, unes pràctiques que, segons el conseller d'Educació, Josep Bargalló, ja fan a molts centres i que, a partir del curs que ve, arribaran a tots. És l'objectiu del Departament d'Educació que, a través del pla STEMcat, aprovat aquest dimarts pel Govern després de dos anys de treball, acompanyarà als centres que ho necessitin per potenciar les vocacions científiques entre els alumnes i sobretot entre les noies. Pel conseller de Polítiques Digitals, Jordi Puigneró, S'han de posar ''eines'' perquè més dones puguin treballar en els àmbits tecnològics, tradicionalment masculins, per evitar crear ''més escletxes''. ...

Un grup petit de noies de 5è de Primària han sortit al pati amb aigua calenta, laca, un pot i gel. La mestra els indica com han d'utlitzar aquest material i minuts després, comproven que dins del pot, han creat un núvol. Ho comparen amb el que passa al bany durant la dutxa i així, descobreixen la condensació. És una de les pràctiques que forma part del projecte educatiu de l'escola Montseny, al barri de Vallcarca de Barcelona, on la robòtica, l'ús de tauletes per estudiar o l'experimentació entre els més petits són algunes de les activitats prenen protagonisme. L'escola Montseny és una de les escoles de referència en la posada en pràctica d'experiències STEM, és a dir, de ciències, tecnologies, enginyeries i matemàtiques que aquest dimecres han visitat els consellers Bargalló i Puigneró per donar a conèixer els detalls del pla STEMcat.Des del Govern s'apunta que en un futur, el sector científic i tecnològic generarà més llocs de treball i que ja actualment, les empreses reconeixen manca de talent. Per això, des de tres departaments (Educació, Polítiques Digitals i Administració Pública i Empresa i Coneixement) es vol estendre aquestes pràctiques que han de motivar l'alumnat a escollir estudis d'aquestes branques amb total equitat i formar ciutadans en un sector que s'estima que fins el 2025 pot generar 7 milions de vacants a tot Europa. Segons Bargalló, ja és difícil trobar a Catalunya alguna escola que no faci, en algun moment o altre, pràctiques STEM, però la diferència és que amb el pla del Govern en marxa, aquestes pràctiques s'han ''d'universalitzar'' per convertir-les no només en una aposta de projecte sinó en una ''aposta de sistema''. El conseller ha assegurat que es donarà l'acompanyament necessari perquè tots els centres facin activitats STEM el curs vinent. Per això, en el pressupost del 2020 es preveu una partida ''milionària'' que ha de promoure aquest acompanyament a les escoles i formar, en part, al professorat en aquest àmbit. S'ha creat un programa de formació permanent específic per a mestres i professors i es preveu impulsar l'orientació educativa en aquest àmbit amb un programa de formació en acció tutorial. L'objectiu d'aquest aspecte és que els alumnes decideixin els estudis en funció dels propis interessos únicament i no en funció de les condicions socioeconòmiques, per exemple, o de gènere. En aquest sentit, Bargalló considera que ''estem abocats'' a una societat amb més pes dels llocs de treball de tecnologia, ciència i enginyeria i alerta que cada vegada són ''més i més singulars'' aquests llocs de treball que demanen per tant, ''millor formació''. En canvi, veu amb preocupació que encara hi hagi ''pocs alumnes'' i sobretot, que hi hagi poques noies. El conseller reconeix que cal ''mirada de gènere'' en aquestes vocacions i per tant, l'esforç per motivar les nens a seguir aquests estudis ha de ser més gran. De fet, Bargalló ha parat especial atenció al fet que les noies sovint són les que treuen millors notes en les matèries d'aquests àmbits i que en canvi, després deixen d'estudiar-ho. En culpa una ''mala orientació'' i una ''etiqueta antiquada''. En una mateixa línia s'ha pronunciat Puigneró, que ha advertit que si el sector tecnològic ocupa menys dones en llocs de treball més ben pagats, cal posar ''eines '' per aconseguir que les dones hi tinguin interès. Si no es fa així, diu Puigneró, es poden crear més ''escletxes'' i es faria un ''flac favor'' al país.