Dona la cara la treballadora que va filtrar que Instagram sap que és nociu per als joves

Frances Haugen, en una entrevista a la CBS, acusa la companyia de prioritzar els beneficis per sobre de la seguretat i el control de l'odi, la violència i la desinformació a les xarxes socials

Actualitzat

Frances Haugen, de 37 anys, una enginyera informàtica d'Iowa, s'ha revelat, en una entrevista al programa "60 minutes" de la CBS, com la persona que va filtrar al Wall Street Journal els informes interns de Facebook on la companyia constatava els efectes tòxics que Instagram tenia en una de cada tres adolescents.

Haugen, que treballava a Facebook des del 2019, concretament en el departament d'Integritat Cívica, quan va deixar la feina el mes de maig es va emportar "documents suficients", ha dit, per demostrar que la companyia prioritzava repetidament el "creixement per sobre de la seguretat"

"Hi va haver conflictes d'interessos entre el que era bo per al públic i el que era bo per a Facebook. I una vegada i una altra Facebook va optar per optimitzar els seus propis interessos, com guanyar més diners."

L'extreballadora declararà aquest dimarts davant una subcomissió del Senat per a la protecció dels infants a internet (Protecting Kids Online), sobre la investigació de la companyia sobre els efectes d'Instagram en la salut mental dels usuaris joves.

Facebook s'ha defensat davant la subcomissió del Senat i en un comunicat (Pexels/Brett Jordan)

Reacció de Facebook

La setmana passada, un executiu de Facebook va declarar en aquesta comissió i, segons un comunicat de la companyia, s'hi van aportar aquests informes interns i documentació complementària. Facebook assegura que la informació publicada pel Wall Street Journal és parcial, que no inclou els resultats beneficiosos de la xarxa social, i rebat un per un els arguments del diari.

Lena Pietsch, directora de Comunicacions de Facebook, ha enviat un missatge al programa "60 minutes" arran de l'entrevista emesa aquest diumenge a la nit:

"Cada día els nostres equips buquen l'equilibri per protegir el dret de milers de milions de persones a expressar-se obertament amb la necessitat de mantenir la plataforma com un espai segur i positiu."

Afegeix que treballen per "frenar la distribució de desinformació i contingut nociu", i que "dir que promovem aquest continguts sens fer res, no és cert".

En aquest sentit, el comunicat fa referència al Messenger Kids, un producte adreçat als menor de 13 anys que -recorda- no poden donar-se d'alta a Facebook o Instagram, i assegura que els seus sistemes hi han detectat i anul·lat 600.000 comptes en els últims tres mesos.

 

Incitar als missatges d'odi

Però Haugen insisteix en le seves acusacions i assegura que l'empresa menteix al públic quan diu que treballa contra l'odi, la violència i la desinformació.

Seguidors de Trump assalten l'edifici del Capitoli el 6 de gener passat
L'assalt a l'edifici del Capitoli, el 6 de gener passat, a Washington (Reuters/Leah Millis)

Acusa Facebook de posar mesures temporals de control com les que hi havia durant les eleccions del 2020 als Estats Units. El departament d'Integritat Cívica "el van disoldre després de les eleccions i al cap de dos mesos teniem una insurrecció". Segons Haugen, Facebook es va utilitzar per organitzar l'assalt al Capitoli del 6 de gener, perquè ja no hi havia els filtres. 

Una altra conseqüència del canvi d'algoritmes, ha explicat Haugen a l'entrevista, és que a Europa els partits polítics es veien obligats a "esbiaixar negativament els seu missatges a Facebook, portant-los a polítiques més extremistes", si volien posicionar-se a les xarxes socials.

 

Haugen havia mantigut l'anonimat fins ara. Jeff Horwitz, el periodista del WSJ que va publicar les exclusives, la va anomenar "Sean" durant 10 mesos per protegir la seva identitat. Ara, Haugen ha demanat protecció federal per a denunciants a través de la Comissió de Valors i Borsa del Estats Units.

 

ARXIVAT A:
Xarxes socials FacebookInstagramEleccions Estats Units
VÍDEOS RELACIONATS
Anar al contingut