Barcelona

Diversos municipis catalans reclamen la gestió dels fars per poder obrir-los al públic

Els fars formen part de la història del litoral català. En total, n'hi ha 18 en actiu i alguns tenen més de 150 anys d'història. Han estat tradicionalment un referent per als mariners, però ara es vol que tinguin noves funcions. Per això diversos municipis catalans costaners han demanat al Ministeri de Foment poder utilitzar els fars de les seves poblacions per obrir-los al públic i convertir-los en museu. És el cas del que hi ha al port de Tarragona, únic a tot l'Estat. Va ser traslladat del delta de l'Ebre per preservar-lo i ara té aquesta funció. Una altra opció que es considera és que en el futur els fars puguin també acollir hostes.

Actualitzat
Diversos municipis catalans reclamen la gestió dels fars per obrir-los al públic. El Ministeri de Foment està obert a parlar-ne, però creu que cal estudiar els usos que se'n vol fer.

A Catalunya es conserven 18 fars en actiu, algun d'ells amb 150 anys d'història. És el cas del de Calella, que ha estat testimoni dels grans canvis en aquesta població del Maresme. Es va construir el 1859 al damunt del cap Aspre, un punt estratègic on, des de l'edat mitjana, una torre de guaita servia per avisar la població dels atacs corsaris. Quan el far va entrar en servei, la costa era plena de drassanes on es construïen els velers que navegaven fins a Amèrica. La llum arribava a una distància de 33 quilòmetres.

Ara el far està automatitzat i ja no necessita personal. Per això Calella, amb una oferta hotelera de 13.500 llits, vol donar un nou ús a l'edifici com a museu i centre d'interpretació. Podria ser la primera població catalana que aconsegueix la gestió del seu far per un període de 25 anys. De fet, el projecte està força avançat i el museu permetrà conèixer la riquesa natural de la zona, un corredor biològic entre la serra del Montnegre i el mar, i també la història dels fars i de les comunicacions.

Un dels atractius són les "torretes", part d'una cadena de transmissions de senyals visuals del segle XIX que recorria tota la costa de torre en torre. Aviat va quedar obsoleta per l'arribada del ferrocarril i el telègraf. A finals d'any se celebrarà el segle i mig del far i s'espera que el projecte museístic es posi en marxa l'any que ve.
Anar al contingut