Dieselgate: el Suprem en fa responsable Volkswagen Espanya i fixa 500 euros d'indemnització

L'automobilística haurà de pagar una compensació, molt inferior a la que reclamava el demandant, per l'escàndol dels motors trucats

Irene Vaqué ReigActualitzat

El Tribunal Suprem fa responsable Volkswagen Espanya del Dieselgate i obliga l'automobilística alemanya a indemnitzar un afectat per danys morals, tot i que no hi veu estafa ni perjudici econòmic.

Tot i la victòria, la compensació serà de 500 euros més interessos, una xifra molt per sota dels més de 17.000 que demanava el perjudicat.

El denunciant va portar el cas a la justícia el 2016, un any després que esclatés l'escàndol. Als Estats Units es va descobrir que el Grup Volkswagen havia instal·lat un programa informàtic als motors dièsel EA189 que alterava a la baixa les emissions contaminants del vehicle que se sotmetia a una inspecció a laboratori.

El comprador havia adquirit un Audi A3 el 2008 en un concessionari oficial, un cotxe amb un motor EA189, per un valor de 37.920 euros.

Anys més tard, el setembre de 2015, Volskwagen va admetre públicament el frau i va assumir la responsabilitat de la manipulació de les emissions.

Va ser després, el maig de 2016, quan el comprador va denunciar tant el concessionari com la distribuïdora Volkswagen Audi Espanya.

A la denúncia demanava la nul·litat del contracte de compravenda o la resolució per incompliment. I reclamava 11.376 euros per danys morals, 6.644,17 per interessos i despeses de finançament, i 15.020,12 com a indemnització pels danys i perjudicis causats per la depreciació del valor del vehicle. 

El denunciant va adquirir un Audi molt abans de l'esclat del Dieselgate (Europa Press)

 

El Suprem veu dany moral en el Dieselgate

Tant el jutjat de primera instància de Leganés com l'Audiència Provincial de Madrid van desestimar la demanda.

El comprador va decidir elevar el cas al Suprem, que ara ha establert que el demandant va patir "un dany moral consistent en la incertesa i el desassossec" fruit de les conseqüències de l'escàndol.

"El dany moral ve causat no tant perquè els nivells reals d'emissions contaminants siguin superiors a determinats límits, com per la incertesa i el desassossec derivat del descobriment, en el context d'un greu escàndol en l'opinió pública, que el vehicle comprat incorporava un dispositiu il·legal (...) amb conseqüències incertes."

Entre aquestes, cita possibles penalitzacions fiscals o restriccions en l'accés a determinades zones urbanes.

Els jutges argumenten que tenen en compte "la importància" que té per a un comprador d'automòbil "tenir la seguretat que no es veurà privat, encara que sigui temporalment, del seu ús" o de la possible restricció "en determinades àrees".

La sala considera intencionat l'incompliment de contracte part part de la distribuïdora, Volkswagen, i entén que ha d'assumir "tots els danys i perjudicis derivats, inclosos els morals".

Per això dona la raó parcialment al demanant i condemna l'automobilística a pagar-li 500 euros més interessos des de la data de la sentència, perquè conclouen que la quantitat reclamada era "manifestament desproporcionada".

En canvi, desestima la demanda contra el concessionari perquè entén que no estava al cas de la manipulació informàtica.

El Suprem entén que la distribuïdora assumeix a Espanya la responsabilitat de la seva matriu, perquè estava participada al 100% indirectament per l'empresa alemanya i, a més, havia enviat una carta als clients en què reconeixia la incidència i els oferia solucionar-la a través dels serveis oficials.
 

Una sentència "agredolça"

Luis López Pardo, soci del despatx Sammos Legal i de l'Agrupació d'Afectats per Volkswagen, ha qualificat d'"agredolça" la sentència perquè només reconeix els danys morals i amb una compensació "irrisòria davant d'una fabricant de talla mundial com és Volkswagen".

López Pardo diu que altres indemnitzacions fixades en altres països han sigut "milionàries".

A Alemanya, Volkswagen va assumir la responsabilitat i es van establir compensacions de 830 milions pel Dieselgate després d'un pacte entre l'automobilística i la Federació d'Organitzacions de Consumidors Alemanyes, que representava 440.000 clients.

L'advocat també destaca que pocs afectats a Espanya han denunciat els fets. Es calcula que són uns 700.000 en total i que només un 10% han recorregut a la justícia.

Un jutjat mercantil de Madrid va condemnar la filial de Volkswagen a pagar 16 milions als afectats, que van presentar una demanda col·lectiva a través de l'OCU. Volkswagen, però, va recórrer contra la sentència. També està pendent del Suprem una acció penal per estafa i delicte contra el medi ambient, entre d'altres.

ARXIVAT A:
JudicialMobilitatMedi ambient
VÍDEOS RELACIONATS
Anar al contingut