Reconstrucció artística de la possible aparença de la nova espècie "Stegouros elegassen"

Descobreixen un dinosaure a Xile amb una cua mai vista, amb forma d'arma asteca

L'"Stegouros elegassen" feia només 2 metres de llargada i permet relacionar dues famílies de dinosaures que fins ara es consideraven separades

Josep Maria Camps Collet Actualitzat
TEMA:

A Xile han descobert una nova espècie de dinosaure de fa uns 74 milions d'anys amb una cua cuirassada que recorda un macuahuitl, una arma de guerra asteca.

L'han anomenat Stegouros elegassen, feia uns 2 metres de llargada i l'han pogut reconstruir sencer gràcies al fet que van trobar pràcticament tots els ossos fossilitzats d'un exemplar molt ben conservat.

El van descobrir el 2018 a la regió de Magallanes, a l'extrem sud de Xile, i aquest dimecres la revista Nature ha publicat l'article en què els investigadors de la Universitat de Santiago de Xile exposen la recerca que n'han fet.

Des del primer moment els va estranyar la cua, relativament curta i amb 7 protuberàncies òssies a banda i banda, diferent de les conegudes en totes les altres espècies de dinosaures.

Reconstrucció artística de la cua de l'"Stegouros elegassen" (Lucas Jaymez @dinoesculturas)

Entre dues famílies de dinosaures

Segons Sergio Soto, un dels autors principals de la recerca, l'Stegouros elegassen és una espècie que permet relacionar dues famílies fins ara separades, els estegosaures i els anquilosaures.

El motiu és que la cua l'emparenta amb els primers, que són els dinosaures amb plaques dorsals verticals, però el crani, amb una boca en forma de bec, el lliga als segons:

"L''Stegouros' té només alguns dels trets que normalment es troben en anquilosaures, particularment al crani, però molts altres són absents, i també té alguns trets semblants als dels estegosaures, heretats d'un ancestre comú, però que altres anquilosaures van perdre en l'evolució".

Sergio Soto, investigador principal de la recerca, amb els ossos fossilitzats de l'Stegouros elegassen (Foto: Universitat de Santiago de Xile)

Nova família

Per tot plegat han proposat una nova família de dinosaures basada en aquesta espècie, els paranquilosaures, que estaria entre les dues famílies conegudes fins ara.

La troballa els ha portat a qualificar l'exemplar trobat a Magallanes d'una mena de "pedra Rosseta" dels dinosaures de l'Amèrica del Sud.

Soto i els seus companys de recerca han emparentat la nova espècie amb dos exemplars trobats a l'Antàrtida i a Austràlia, el Kunbarrasaurus i l'Antarctopelta, que també formarien part de la nova família.

Reconstrucció artística de l'"Stegouros elegassen" en el que es creu que era el seu hàbitat natural (Imatge: Lucas Jaymez @dinoesculturas)

Els dinosaures de Gondwana

Això no és estrany, perquè tant l'Amèrica del Sud com aquests dos territoris havien format part d'un sol megacontinent, el conegut com a Gondwana.

Aquest megacontinent, format fa uns 600 milions d'anys, estava llavors separat pel mar de l'altre, Lauràsia, format per la resta de continents, sobretot l'Amèrica del Nord, Europa i l'Àsia.

Els investigadors creuen que el dinosaure descobert era herbívor i que s'alimentava de la vegetació d'herbes i falgueres de la qual han trobat rastres a la zona.

També han trobat evidència de depredadors, dels quals s'hauria pogut defensar gràcies a les plaques òssies que tenia a l'esquena i també, és clar, amb la cua cuirassada.

Reproducció moderna d'un macuahuitl, l'arma asteca similar a la cua de l'"Stegouros elegassen" (Wikipedia - Zuchinni one)