Barcelona

Descobreixen al Berguedà el fòssil d'un dels últims dinosaures de la Terra

Aquest fet confirma que a Catalunya hi va haver dinosaures fins al moment de la seva extinció

RedaccióActualitzat

Investigadors de la Universitat Autònoma de Barcelona (UAB) i de l'Institut de Paleontologia Miquel Crusafont han descobert al jaciment de Fumanyà, al Berguedà, el fòssil de la pell d'un dels últims dinosaures que van viure a la Terra. El descobriment que han fet, corresponent al període de gran èxit pels dinosaures anomenat cretaci superior, és únic al món i confirma que a Catalunya hi va haver dinousares fins al moment de la seva extinció a tot el planeta.

La troballa es basa en una empremta provocada, possiblement, perquè l'animal, un dinousaure adult, de coll llarg i de grans dimensions, es va recolzar en un terreny fangós. Poc temps després, l'aigua va omplir aquesta marca de sorra que es va solidificar per formar gres, la roca sedimentària que va preservar aquesta empremta descoberta ara pels investigadors.

Segons l'autor principal de la recerca, l'investigador de la UAB Víctor Fondevilla, "es tracta de l'únic registre de la pell de dinousare d'aquesta època a tot Europa, i correspon a un dels exemplars més recents, més propers a l'extinció, a tot el món". I és que aquest descobriment és molt important:

"El registre fòssil de la pell dels darrers dinosaures és molt escàs, i només compta amb alguns jaciments de característiques similars als Estats Units i a la Xina ja que a la Península s'han trobat altres fòssils de pell de dinosaure, a Portugal i a Astúries, però corresponen a èpoques més llunyanes", explica Fondevilla.

El fòssil es va trobar l'any 2015 pràcticament per casualitat arran d'un estudi geològic, publicat ara a la prestigiosa revista "Geological Magazine", i és molt important de cara a un futur museu dels dinosaures de Catalunya.