Des de tallar-te el cabell a rebre una classe: el boom de les apps de serveis a domicili
L'aplicació marca un preu mínim i màxim per a cada servei però el professional acaba escollint quant vol cobrar (Pexels/ Engin Akyurt)

Des de tallar-te els cabells fins a rebre una classe: el boom de les app de serveis a domicili

Plataformes que ens faciliten el contacte amb professionals de tots els àmbits

Toni CanyísActualitzat

En els últims temps han sorgit multitud de plataformes d'internet que ens ofereixen solucionar problemes domèstics de manera ràpida i eficaç a través del telèfon mòbil. Són aplicacions que ens connecten amb professionals autònoms que ofereixen els seus serveis sense que hàgim de sortir de casa. A més, són una via per a molts d'aquests professionals per aconseguir uns ingressos suplementaris a finals de mes. A "Valor Afegit" hem anat a trobar tres empreses emergents que han creat mercats web d'aquesta mena.

 

Petites feines a la llar

Biboss és una plataforma que posa en contacte persones que necessiten un servei amb professionals autònoms acreditats per fer-lo. Des d'una reparació a la llar fins a muntatges de mobles o mudances.

L'usuari obre l'aplicació, hi introdueix la feina que vol que li vinguin a fer i hi penja fotografies perquè el tècnic sàpiga quin material necessitarà. Es tracta d'una plataforma que ha començat a caminar en plena pandèmia, un projecte de dos socis de Córdoba, a l'Argentina, en què va decidir invertir una acceleradora de start-ups de Barcelona que buscava negocis innovadors.

Segons un dels socis, Luis Albertinazzi, en ple confinament, "ens ho vam prendre com una possibilitat nova de reactivar l'economia, en certa manera; perquè hi havia molta gent que estava en situació de no poder fer la seva feina habitual. I aquesta és una fórmula per buscar noves alternatives en això d'explotar talents o capacitats".

Quan entra una nova petició de servei a través de l'aplicació, els professionals interessats hi pengen pressupost. Per triar-ne un, els usuaris disposen de la valoració de cada professional que han fet altres usuaris per feines anteriors. "La plataforma no manipula l'assignació de feines, sinó que el vincle s'estableix entre els usuaris. Només el professional pot fixar el seu preu. I la plataforma, sí que estableix un preu mínim, però només per no anar per sota d'un preu just", assegura Luis Albertinazzi.

"Hi ha persones que ho tenen com un ingrés més habitual, sobretot a causa de la pandèmia, però també es dona el cas de persones que resolen feines per tenir un ingrés extra". Per a un d'aquests professionals autònoms que hi estan apuntats, Claudio Lotártaro, aquest sistema, "et dona l'oportunitat de ser el teu propi emprenedor, el teu propi cap. Fixes tu la teva tarifa, poses el teu coneixement real del que saps i flueixes, senzillament flueixes".


Classes particulars per a universitaris

Sharing Academy és una plataforma de classes particulars entre estudiants universitaris. Parteix d'una metodologia d'aprenentatge entre iguals, que segons alguns estudis, millora els resultats de la formació. Qualsevol estudiant que ha aprovat una assignatura pot apuntar-se com a professor. Segons Jordi Llonch, fundador de Sharing Academy, "gràcies al poder de l'economia col·laborativa, nosaltres igualem i empoderem els dos costats. El professor pot valorar el seu alumne, com s'ha fet tota la vida, però a l'alumne li demanem, després d'aquella classe, que valori el professor també, en com ho ha fet".

"Si tens un dubte i estàs tu sol davant de la UOC, què fas?" es pregunta Albert Vila, un alumne del grau d'Enginyeria de la UOC. Per a Jordi Querol, que ara li fa de professor particular, "ens trobem alumnes que hem estudiat en la mateixa universitat. Sabem de què va la història, quines mancances tenen..."

El Jordi té més d'un centenar d'alumnes perquè apareix com el professor més ben valorat de la plataforma en l'assignatura que dona. N'hi ha que ensenyen de manera altruista sense cobrar i altres de molt especialitzats que poden cobrar fins a 35 euros per classe. De tota manera, cap d'ells pot viure d'això.

"És una plataforma que no està feta per a professionals. El nostre públic són estudiants universitaris que el que busquen són fonts alternatives de finançament per treure's uns euros extra", assegura Llonch.

La plataforma, per la seva banda, no cobra una comissió per cada classe, es finança a través dels professors que generen més activitat: "quan un guanya molta reputació i té molts alumnes i gràcies a la plataforma li generem molt de negoci, li cobrem per cada alumne addicional que guanya a través de nosaltres".

 

Perruqueria a domicili

EasyGlam és una "startup" que selecciona professionals de la perruqueria i, a través de l'aplicació que han creat, els posa en contacte amb clients i clientes que volen que els vinguin a tallar els cabells a casa. A canvi, s'emporta un percentatge de cada transacció que s'hi fa.

Jordi Traver, a través del mòbil, ha demanat el servei de perruqueria de Kilian Garrigós i l'ha pagat per endavant en la mateixa aplicació. Els clients acostumen a ser persones que no tenen temps per anar a la perruqueria. Com el Jordi, que ja és la quarta vegada que sol·licita el servei: "per la comoditat que em dona. Jo, com suposo la majoria de gent, tenim una feina en què treballem tots molt al límit".

Segons l'Hugo Aguado, el fundador, EasyGlam "és com un "marketplace", hi pots veure diferents preus. Nosaltres marquem un mínim i un màxim de preus, però el professional pot escollir quin és el seu preu. Et pots trobar diferents preus dins d'una franja lògica, o sigui que no trobaràs una cosa molt cara ni una de molt econòmica". En comparació amb els que treballen en un saló, aquests perruquers guanyen rellevància i alguna cosa més.

Aguado assegura que "els professionals d'EasyGlam poden escollir els dies i les hores que volen treballar i la resta del temps el tenen lliure. No han d'estar vuit o nou hores en un lloc tancat. I a més a més dels beneficis, nosaltres els oferim un 80% dels serveis que fan, que és molt més del que obtenen en un saló de perruqueria tradicional. Poden guanyar el doble o més del que guanyarien mensualment en un local de tota la vida".

Per a Kilian Garrigós, però, els avantatges d'aquesta feina van més enllà de l'economia: "el fet de fer coses noves, trobar una nova motivació, tractar diversos tipus de públic, moure'm, tenir temps lliure..."

Hugo Aguado assegura que busquen professionals "que de la seva professió en facin la seva passió. Al final és el nostre repte, trobar gent que estigui molt involucrada en el que fan i que sigui la seva vida. Que siguin feliços amb el que fan".

Anar al contingut