Denunciats més casos d'amiant al Metro, ara en dues conductores

TMB ha assegurat que els únics treballadors afectats "han treballat o treballen a manteniment" i denuncia la "campanya de desinformació" dels sindicats
Denunciats més casos d'amiant al Metro, ara en dues conductores

Denunciats més casos d'amiant al Metro, ara en dues conductores

TMB ha assegurat que els únics treballadors afectats "han treballat o treballen a manteniment" i denuncia la "campanya de desinformació" dels sindicats
Laura Bernis Actualitzat
TEMA:
Amiant
Denunciats més casos d'amiant al Metro, ara en dues conductores

Un cotxe del metro al taller de la Sagrera de TMB (ACN)

Dues treballadores del Metro de Barcelona, que treballen a Atenció al client i que no es dediquen a tasques de manteniment, tenen afectacions a la pleura per exposició a l'amiant. Les seves funcions laborals són conduir trens i atendre els usuaris a les estacions. S'afegirien així als 20 treballadors de l'àrea de manteniment reconeguts fins ara.

Ho ha fet saber el portaveu del sindicat del Col·lectiu Independent del Metro (CIM), David Vázquez. Fins avui, es creia que els treballadors que havien tingut contacte amb l'amiant eren només de l'àrea de manteniment. Vázquez ha explicat que les treballadores haurien estat exposades a l'amiant "de manera indirecta" en zones "on també són els usuaris de metro".

"Aquestes companyes sempre han desenvolupat les seves funcions als mateixos llocs, on també són els usuaris de metro. És a dir, no només hi ha exposats directes a l'amiant com els companys de manteniment, sinó que hi ha moltíssimes més persones exposades a l'amiant de manera indirecta."

Els treballadors del Metro també han denunciat que fa uns mesos un treballador jubilat va morir després de ser-li detectat en una biòpsia que tenia fibres d'amiant al seu teixit pulmonar.

El representant sindical ha lamentat que l'empresa Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) "no informi d'aquests fets" i critica que "no sigui capaç ni tan sols de donar una data límit per desamiantar tot el metro".

"Aquesta informació no ens l'ha facilitat l'empresa, que una altra vegada amaga informació als delegats de Prevenció; ens l'han facilitat les mateixes companyes afectades."

"S'han entregat molt pocs resultats als companys que treballen ara al Metro, que l'empresa segueix catalogant com 'no exposats'. A dia d'avui, s'estan donant dates per fer-se anàlisis per a desembre."

Segons el seu parer, "la situació és molt greu, perquè la salut és el més important que tenim les persones".

La resposta de TMB

Per la seva banda, TMB ha fet un comunicat contradint els sindicats. La direcció ha afirmat que els vint treballadors del metro afectats per l'amiant treballen o han treballat en l'àmbit de manteniment. Ha acusat els sindicats d'iniciar una "campanya de desinformació" per haver difós aquesta informació i ha reiterat que les condicions ambientals del metro són segures per als usuaris i els treballadors.

De la mateixa manera, l'empresa ha considerat "una actitud irresponsable i deslleial" que els sindicats hagin denunciat la mort d'un treballador jubilat per exposició a l'amiant "sense haver compartit cap informació" prèvia amb l'empresa, que ha assegurat que no sap res del tema. TMB ha criticat també que els sindicats no hagin concretat "cap detall que permeti verificar el fet i les circumstàncies".

Ha explicat que s'estan fent revisions mèdiques específiques i ha informat el personal que durant els últims 15 anys ha treballat en àmbits exposats a l'amiant, i que actualment ja no forma part de la plantilla —per baixa voluntària o jubilació, per exemple—, per recomanar-li que es faci un reconeixement mèdic preventiu.


L'amiant: principal reivindicació de la vaga durant el MWC

El comitè d'empresa del Metro de Barcelona ha convocat aturades de dues hores per torn del 25 al 28 d'aquest mes, coincidint amb el Congrés Mundial de Mòbils (MWC), amb motiu d'aquests casos d'afectació per amiant detectats en la companyia.

Un dels punts és que la roba que utilitzen no l'hagin de rentar a casa. Petició que ha desestimat la regidora de Mobilitat de l'Ajuntament de Barcelona, Mercedes Vidal, que ha assegurat que actualment "no hi ha cap risc de contagi", perquè tota la xarxa de metro està lliure d'amiant i, per tant, "la roba no pot estar contaminada".

"Cap treballador de TMB pot manipular (amiant). Només es pot manipular per part d'empreses especialitzades en el tractament de l'amiant, que és el que s'està fent. Per tant, no existeix aquest escenari de contacte de la roba amb l'amiant."

A més a més, Janet Sanz, la tinenta d'alcalde d'Ecologia, Urbanisme i Mobilitat, ha volgut demostrar la implicació de l'Ajuntament a trobar una solució real, alhora que ha anunciat que dilluns que ve tornaran a convocar els sindicats per "aconseguir una mediació conjunta" per desconvocar la vaga.

"El que farem dilluns és tornar a convocar a través de la Generalitat, del Departament de Treball, tornar a convocar els sindicats. Crec que, a més a més, els sindicats també volen que ens trobem, per seguir intentant aconseguir una mediació que ens porti a la desconvocatòria d'aquesta vaga i ens porti a una proposta conjunta de compromís clar i contundent per fer possible la retirada d'amiant."

ARXIVAT A:
Mobilitat Mobile World Congress Amiant