Denúncia del govern espanyol contra 17 aerolínies per no reemborsar els vols cancel·lats

El Ministeri de Consum detecta que les companyies no avisen els clients que tenen dret que els retornin l'import del bitllet, en comptes de canviar-lo per un altre

RedaccióActualitzat

El Ministeri de Consum ha posat en marxa accions legals contra 17 companyies aèries per incomplir les seves obligacions pel que fa als drets dels usuaris en cas de cancel·lació de vol.

Consum ha detectat que la majoria de companyies aèries intenten evitar el reemborsament dels vols cancel·lats pel coronavirus i ofereixen alternatives als passatgers sense informar-los correctament dels seus drets.

Entre les companyies denunciades pel ministeri per pràctica comercial deslleial hi ha Iberia, Air Europa, Easyjet o Ryanair. La resta són: Air France, Binter Canarias, Eurowings, Jet 2, KLM, Latam Airlines, Lufthansa, Scandinavian Airlines (SAS), Transavia, Thomson Airways (TUI), United Airlines, Volotea i Wizzair.

Un avió d'Iberia, la setmana passada, a l'aeroport de Manila
 

Declarats nuls tots els contractes

Per això, el ministeri sol·licita que siguin declarats nuls tots els contractes en què el passatger hagi acceptat un bo en lloc de recuperar els diners que li va costar el bitllet, si el consentiment ha estat per falta d'informació.

La normativa europea obliga les companyies aèries a tornar els diners en un termini de 7 dies o oferir un vol alternatiu. En qualsevol cas, sempre és el passatger qui té l'última paraula.

Abans d'obrir el front judicial, el ministre Alberto Garzón ja va remetre una comunicació a les companyies, setmanes enrere, perquè deixessin d'actuar així.

La liquiditat de les empreses aèries s'ha vist molt compromesa per la pandèmia de la Covid -19 i és per això que eviten haver de tornar els diners.

Easyjet, víctima d'un ciberatac que ha accedit a dades de 9 milions de clients
(Reuters/Piroschka van de Wouw)

Obrir la possibilitat d'oferir bons

La Comissió Europea va obrir el 13 maig la possibilitat que les aerolínies emetessin bons sempre que tinguessin atractiu per al consumidor que veiés cancel·lat el seu vol.

Tot i això, va reiterar el dret del viatger a la devolució dels diners en efectiu. Per tant, el reemborsament en forma de bo només és possible amb l'acord del passatger, tal com figura al Reglament (CE) 261/2004 del Parlament Europeu i del Consell, de l'11 de febrer de 2004.

El Ministeri de Consum parla d' una pràctica comercial deslleial, per part de les aerolínies assenyalades, que podria constituir una falta greu.

Les infraccions en matèria de defensa dels consumidors i usuaris previstes en la llei impliquen multes que superen els 3.000 euros en els casos més lleus. Les multes poden arribar fins als 15.000 euros en els casos greus i fins als 601.000 euros en els casos molt greus.

ARXIVAT A:
Coronavirus AeroportsTurisme
Anar al contingut