L'exercici físic afavoreix la flora intestinal

Demostren que l'exercici físic incrementa la flora intestinal protectora

Els resultats es dedueixen de dos estudis: un amb ratolins i un amb humans

Xavier DuranActualitzat

L'exercici físic, i no només la dieta, pot modificar la composició de la flora intestinal. És el que es desprèn de dos estudis, un fet amb ratolins i l'altre en humans. Des de fa uns anys els investigadors criden l'atenció sobre el paper que la composició de la flora intestinal -o més correctament, la microbiota- juga en diverses malalties i dolències. Saber que l'exercici físic hi pot influir és un pas més per comprendre el seu paper i per modificar-la.

En el primer estudi, publicat a la revista "Gut Microbes", un equip dirigit per Jeffrey Woods, de la Universitat d'Illinois, va fer un trasplantament fecal -un mètode usual per variar la composició de la microbiota- amb dos grups de ratolins donants. Els d'un grup eren sedentaris i els de l'altre havien practicat exercici. Els ratolins receptors havien nascut en ambients estèrils i no tenien flora pròpia a l'intestí. Havien estat criats a la Clínica Mayo de Minnesota.

En primer lloc, els investigadors van comprovar que el trasplantament havia funcionat perquè els ratolins receptors tenien flora del mateix tipus que els ratolins donants. Al mateix temps, es va observar que els animals que rebien el trasplantament de ratolins que havien practicat exercici tenien una proporció més elevada de microbis que produeixen butirat, un àcid gras que promou el creixement de cèl·lules intestinals i que té efecte protector. I això va tenir conseqüències positives per als ratolins, tal com explica a la web de la Universitat d'Illinois Jacob Allen, un dels autors i actualment investigador a l'Hospital de Nens de Columbus:

"Vam veure que els animals que rebien microbiota de ratolins que feien exercici tenien una resposta més atenuada a substàncies químiques que indueixen colitis. Hi havia menys inflamació a l'intestí i un increment de les molècules regeneradores que promouen una recuperació més ràpida."

El segon estudi s'ha fet amb humans i s'ha publicat a la revista "Medicine & Science in Sports & Exercise". Dirigit també per Woods, va consistir a reunir 32 adults sedentaris, dels quals 14 eren obesos i la resta, prims. Es van recollir mostres de la seva microbiota i se'ls va sotmetre a un programa supervisat d'entre 30 i 60 minuts d'exercici físic, tres cops a la setmana durant sis setmanes. Tots van mantenir la seva dieta habitual.

Les anàlisis van mostrar que les concentracions d'àcids grassos beneficiosos, sobretot de butirat, van augmentar com a resultat de l'exercici i van tornar a disminuir quan tots van reprendre el seu mode de vida sedentari. L'increment més gran es va observar en els homes prims, que al principi tenien els nivells més baixos d'aquests àcids grassos. L'augment en els obesos va ser modest, però tot i així també es va incrementar per l'exercici.

Es tracta dels primers estudis dissenyats per descobrir els possibles efectes de l'exercici físic en la flora intestinal separant-los d'altres factors, com la dieta o la ingesta d'antibiòtics.

SalutCiència