L'estat d'alarma ha obligat els botiguers tradicionals a vendre per internet (Pixabay)

Del taulell a internet: els botiguers s'espavilen per competir amb Amazon

Els comerços d'Olot s'han unit en una iniciativa pionera amb 24 hores d'ofertes a través de la plataforma Olot.Shopping

Sílvia MateuActualitzat

En aquesta crisi, amb les botigues tancades, persones que no s'havien plantejat mai la compra per internet s'han animat a fer-ho. Això val per als compradors i per als venedors. El taulell de tota la vida s'ha hagut de convertir, per força, en venda online, per adaptar-se a la realitat de la pandèmia. Els botiguers s'ha unit per no perdre possibles vendes i també per no perdre'n al futur.

A Catalunya han sorgit, com a mínim, 25 iniciatives entre el comerç local i de proximitat, que es poden trobar al portal Taulell Comerç de la Generalitat i que s'afegeixen a d'altres que ja funcionaven des de fa temps.

Olot Shopping

A Olot s'han inventat un esdeveniment especial, amb 24 hores d'ofertes online, i amb una cistella única per comprar a les botigues que hi participen. Vol ajudar a reactivar les compres després de dos mesos de confinament.

En diuen olot.shopping i comença aquest divendres, a partir de les vuit del vespre, amb ofertes de productes de temporada, amb descomptes entorn el 30%.

 

S'hi pot trobar roba, calçat, petit electrodomèstic, alimentació, joies... fins a un total de 19 categories. Hi participen una cinquantena de botiguers de l'Associació de Comerciants d'Olot i el Mercat d'Olot. Es pot fer la cerca del producte per tipologia o per establiment.

Es pot comprar online com si es passegés pel centre de la capital de la Garrotxa i, al final, es farà una factura única amb tot el que s'hagi comprat. Es pot triar entre recollir el producte a la botiga o que t'ho portin a casa. El repartiment és gratuït a la Garrotxa i val 6 euros a la resta de Catalunya.

El 17% dels llocs de treball a Olot estan vinculats directament amb el comerç, que s'ha conscienciat que cal ser a internet, com diu el regidor de Promoció de la Ciutat, Estanis Vayreda:

"Molts ja han fet el pas de contractar una pàgina web per vendre online i per estar a les xarxes i plataformes de venda, perquè han vist que cal ser a tot arreu i que, a més de la venda presencial, no es pot renunciar al canal d'internet."

 

La idea de l'Ajuntament és veure com funciona aquesta prova i valorar la possibilitat de continuar amb esdeveniments conjunts del comerç, a banda que cada botiga tingui el seu espai propi de venda online.

 

SlowShopping.cat

A diverses poblacions, s'han posat en marxa directoris d'establiments locals que no estaven preparats per fer la venda a través d'internet. Ho va fer, per exemple, l'associació Sant Cugat Comerç, que aviat va veure que molts llocs de Catalunya es trobaven en la mateixa situació, com explica el gerent de l'entitat, Jesús Carballo:

"La idea és que els petits comerciants puguin seguir mantenint la seva activitat econòmica encara que sigui de forma més reduïda."

 

D'allà va sorgir SlowShopping.cat. Ara hi ha comerços d'una cinquantena de barris, pobles o ciutats i, després del confinament, pot ser "l'inici d'un market place".

 

Primer dia de la fase 1 al Camp de Tarragona, Terres de l'Ebre i l'Alt Pirineu-Aran
 

 

El portal recull les dades de contacte de comerços locals que ofereixen la possibilitat de fer entregues a domicili. Es poden fer encàrrecs directes a les botigues per telèfon, WhatsApp o correu electrònic.

El primer dia de funcionament va rebre més de 2.300 visites.

 

Altres iniciatives

Altres s'han posat d'acord per fer un mateix servei a domicili, amb les comandes de diferents botigues. A Granollers, per exemple, ho han fet amb bicicleta elèctrica.

El projecte "Respira de compres al Ripollès", que es presenta com el Marketplace de la comarca, també ha funcionat com un aparador del comerç local i dels productes de proximitat, on es pot trobar alimentació, roba, pintura, mobles o mòbils d'una cinquantena de botigues de sempre.

 

Són diferents maneres de visualitzar i potenciar el comerç local i de proximitat, en aquest estat d'alarma. També de buscar la solidaritat del comprador, en un moment difícil per a molts negocis.

ARXIVAT A:
Estat d'alarmaCoronavirus Consum
Anar al contingut