De Lleida a Baltimore passant per París i Londres: la història del frontal de Sant Martí

Segons els investigadors, les tropes franceses se'l van emportar durant la Guerra dels Segadors

RedaccióActualitzat

No se sabia l'origen, l'autor ni la data de creació del frontal d'altar romànic que s'exposa a The Walters Art Museum de Baltimore, als Estats Units. Ara, uns investigadors de la Universitat Autònoma de Barcelona han descobert que és d'origen lleidatà i va ser creat l'any 1250 o 1251 per a església de Sant Martí de Lleida.

L'antependi era al temple, però d'aquí va fer un llarg viatge. Segons els investigadors, va desaparèixer durant la Guerra dels Segadors. Les tropes franceses es van instal·lar a l'església i es van apropiar de l'obra. Seria a través d'ells que va arribar a París. L'any 1913, el frontal és propietat del col·leccionista d'art Roger Fry i, un any després, viatja a Londres i en una subhasta l'adquireix Henry Walters, el fundador del museu de Baltimore, que el 1931 el trasllada cap allà.

Jesús Alturo, catedràtic de Paleografia i Codicologia Diplomàtica de la UAB, defensa aquesta hipòtesi: "Si la tropa francesa va pernoctar en aquesta església i ja s'havia apropiat de peces d'orfebreria d'altres esglésies, per què no pensar que farien el mateix a Sant Martí?"

 

Tània Alaix, investigadora predoctoral de la Universitat Autònoma de Barcelona, agraeix la feina facilitada des del Museu de Baltimore per arribar a aquestes conclusions: "Gràcies a les conservadores del museu de Baltimore, als Estats Units, i a les visites que hi hem pogut fer, finalment hem pogut determinar que l'antipendi va ser realitzat per un Raimundus pintor".

I l'artista Raimundus - o Ramon -, que és lleidatà, apareix en un document conservat a l'Arxiu de la Corona d'Aragó. De fet, el mestre Ramon va ser un pintor molt actiu a les terres de Lleida durant el segle XIII.

 

Es tracta d'una pintura sobre fusta amb quatre escenes de la vida de Sant Martí, en què es destaca sobretot la seva vida caritativa. Ara s'ha reinterpretat el conjunt de la iconografia.

Els investigadors consideren que la paleografia de les lletres originals encara conservades, la indumentària dels personatges representats i l'estil artístic del conjunt no deixen dubtes sobre l'època i confirmen l'any en què es va acabar l'antipendi.

Es tracta, segons Alturo, d'un programa iconogràfic innovador, que denota que el pintor va seguir les directrius d'algú que no es va basar en una font única i que coneixia bé el ric material literari existent sobre Sant Martí.

És molt probable que aquesta ment inspiradora fos el mateix rector de la parròquia, de qui no es coneix la identitat.

Vista exterior de l'església de Sant Martí de Lleida (CCMA)

Els dos investigadors han publicat el treball "L'antependi de Sant Martí de Lleida a Baltimore i altres obres d'art medieval català", que ha editat el Museu de Lleida.

Actualment, se sap que hi ha 66 frontals d'altar romànics que són d'origen català. D'aquests, 10 es troben disseminats per museus de fora del país. Un d'aquests és el que ara s'ha descobert a Baltimore.

 

 

ARXIVAT A:
Art
VÍDEOS RELACIONATS
ÀUDIOS RELACIONATS
Anar al contingut