Els conductors es van trobar atrapats en una cua que feia anys que no es veia (CCMA)

Cues quilomètriques a les autopistes sense peatges: per què n'hi ha i com resoldre-ho

Trànsit, amb els responsables de les autopistes, el Departament de Territori i el Ministeri d'Infraestructures, i les concessionàries que encara en tenen la gestió estudien les causes i les solucions de les cues

Judith Casaprima SaguésActualitzat

Les concessionàries de les autopistes alliberades obriran més vies a les zones dels antics peatges per evitar les retencions que s'hi van veure durant el cap de setmana. Més de 30 quilòmetres de retencions a diversos punts el primer diumenge sense peatges a les autopistes. Dos accidents i la coincidència amb l'operació tornada de vacances i el cap de setmana van complicar encara més el trànsit durant la tarda.

El Servei Català de Trànsit (STC) i els responsables de les vies --el Departament de Territori, responsable de la C-32, i el Ministeri d'Infraestructures, responsable de l'AP-7-- s'han reunit amb les empreses concessionàries que encara gestionen les vies per determinar les causes dels embussos i buscar solucions per evitar situacions similars.

L'antic peatge de la Roca del Vallès, a l'AP-7 nord, es va convertir diumenge en un coll d'ampolla. D'una banda, perquè els cotxes havien de reduir la velocitat al passar pel peatge i, de l'altra, perquè bona part de les vies estaven tancades, una situació que corregiran, segons ha explicat al "Catalunya Nit" de Catalunya Ràdio el director del Servei Català de Trànsit, Ramon Lamiel.

"Obrir algun vial més a les zones de peatges, i el que faran els nostres tècnics aquesta setmana serà estudiar quants seran aquests vials de més que s'obriran per evitar un efecte posterior al peatge si s'obren massa vials perquè no es pugui provocar una retenció passat el peatge."

A l'AP-7 sud, on també hi va haver retencions des de l'alliberament dels peatges, es contempla abaratir els túnels del Garraf, que és una de les vies alternatives, o fins i tot que siguin gratuïts si l'AP-7 es col·lapsa.

Al nord, també segons Lamiel, es podria estudiar com desviar el trànsit de l'AP-7 cap a la C-32 sobretot per descarregar el trànsit de l'N-2 de Vidreres a Palafolls. Una altra mesura apuntada pel director de Trànsit és la de revisar les restriccions que ja hi ha per a la circulació de vehicles pesants.

El director de Trànsit ha afegit que es posaran carrils addicionals a l'AP-7 nord i sud i s'incrementarà la informació als panells sobre la circulació de les vies alternatives, com de l'AP-2 respecte a l'A-2, o la C-32 respecte a l'AP-7, de forma permanent.

Les concessionàries i les administracions també acceleraran la retirada de les cabines dels peatges, tot i que no han concretat quan ho faran.

El director del Servei Català de Trànsit (SCT), Ramon Lamiel, va explicar dilluns a RAC 1, abans de la reunió, que les cues s'han donat per diverses causes en cada punt.

 

Disparitat de criteris a l'AP-7 nord

La retenció més greu va ser la que es van generar a l'AP-7 nord, amb 37 quilòmetres des de Maçanet de la Selva fins a Granollers. Lamiel ha explicat que hi va haver discrepàncies sobre les causes de les retencions amb l'empresa concessionària que encara gestiona la via, propietat del Ministeri d'Infraestructures.

Les cues a l'AP-7 nord anaven de Maçanet al peatge de la Roca (SCT)

Mentre que Trànsit, segons va dir Lamiel, va detectar que el peatge de la Roca del Vallès era la causa del problema, la concessionària l'atribuïa a les incorporacions de vehicles des de Maçanet, Hostalric, la C-60 del Maresme i Sant Celoni. Al peatge hi havia obertes només cinc vies i el director de Trànsit ha dit que es van fer trucades als responsables perquè se n'obrissin més per evitar el col·lapse.

 

Lamiel va admetre que es van superar les previsions de l'operació tornada de cap de setmana i vacances, i l'efecte de l'aixecament dels peatges en aquestes vies.

"En termes generals la gratuïtat va cridar molt trànsit. Cal dir també que han tornat un 4% més de vehicles dels que teníem previstos. Han tornat uns 280.000 vehicles i nosaltres en prevèiem uns 263.000. Aquest 4%, que no sembla molt, és suficient per destarotar les previsions que teníem."

 

 

L'AP-7 sud, amb dos accidents seguits

Entre Vilafranca del Penedès i el Vendrell, segons Lamiel, les causes dels fins a 23 quilòmetres de cua a partir de Subirats es van agreujar per dos accidents "gairebé seguits". Un, a Vilafranca, va obligar a tallar un carril durant més d'una hora. Un altre accident al Papiol, que va causar la mort d'un motorista i ferides greus la seva acompanyant, va congestionar la via amb una cua de 6 km.

Lamiel va explicar que, malgrat els panells informatius, no es va poder drenar el trànsit cap a vies alternatives.

A l'autopista del Maresme, la C-32 nord, on també s'han aixecat els peatges, es van formar cues de 5 km a Vilassar i de 4 km a Mataró, en sentit també Barcelona.

Lamiel va explicar que s'estudiarà el volum de trànsit i en quines hores punta es produeix per evitar aquestes situacions. Es calcula que si la intensitat és de més de 5.500 vehicles, la circulació "tendeix a la congestió i el col·lapse", segons Lamiel.

ARXIVAT A:
TrànsitMobilitatAutopistesPeatges
VÍDEOS RELACIONATS
ÀUDIOS RELACIONATS
Anar al contingut