Un grua treu un vehicle accidentat a l'AP-7 (Ministeri de Transports)

Cues a l'AP-7: per què les grues triguen fins a set hores a retirar els vehicles

Abans la retirada d'un vehicle no superava els 40 minuts, segons els contractes que Abertis tenia amb empreses de grues i que es van extingir amb la fi de la concessió

Actualitzat

L'augment del trànsit des que es van alliberar els peatges ha fet incrementar els sinistres i també les cues a l'AP-7. En ple debat per millorar com es pot regular millor el trànsit per l'autopista per reduir accidents i evitar embussos, el Ministeri de Transports i el Servei Català de Trànsit estudien mesures com limitar la velocitat a 100 km/h o fer un tercer carril en alguns trams.

Des del primer moment que van desaparèixer els peatges de les autopistes de Catalunya, els embussos s'ha anat repetint per diverses raons. I una d'elles és el temps que han trigat les grues a retirar els vehicles sinistrats. En alguns casos s'ha tardat entre 7 i 8 hores.

És normal que calguin tantes hores per retirar els vehicles sinistrats i deixar la via lliure?

El director del Servei Català de Trànsit (SCT), Ramon Lamiel, admetia dimarts passat, després de les retencions del pont de la segona Pasqua, que hi ha "demores" per retirar els vehicles accidentats que provoquen més retencions.

Una grua retira un vehicle accidentat
Una grua retira un vehicle accidentat


La fi de la concessió deixa sense grues l'autopista

Quan va acabar la concessió de peatge de l'AP-7, el setembre del 2021, també es van extingir els contractes que la concessionària, Abertis, tenia amb diferents empreses de grues al llarg de l'autopista, expliquen els gruistes.

Abans, per retirar un vehicle, no se superaven els 40 minuts i les empreses tenien garantit cobrar el servei. Ara, això no passa, i és una qüestió que preocupa el Departament d'Interior de la Generalitat.

Trànsit vol posar en marxa un sistema de grues per retirar els vehicles d'accidents sense víctimes mortals en cas que la de l'assegurança es retardi. A més, asseguren que en les pròximes setmanes contractaran empreses de grues per accelerar la retirada dels vehicles sinistrats i impedir que s'agreugin les retencions.

Tres col·lapses en menys d'una setmana

Aquest mateix dilluns, un camió incendiat a Sant Celoni ha obligat a tallar l'AP-7 en sentit Girona --el tercer camió incendiat en menys d'una setmana en aquesta via--. Aquest cop, al cap d'una hora s'han pogut obrir al trànsit dos dels tres carrils, però ja s'han arribat a formar cues de fins a 7 km, mentre ha quedat un carril tallat per fer les tasques de neteja i retirada del vehicle.

Dijous passat, també a l'AP-7, un altre camió cremava a Barberà del Vallès. L'accident va passar a les 7 del matí i fins a les dues de la tarda no es van obrir tots els carrils de circulació. Es van formar retencions de 19 km cap a Tarragona i de 17 km en sentit nord que van afectar altres vies adjacents.

Aquest dissabte, la situació va ser més greu. A l'AP-7 hi va haver cues de més de 30 km acumulats per diversos accidents: a Castellet i la Gornal, la Granada del Penedès i Maçanet de la Selva. L'operació tornada va ser menys complicada.

El primer accident de dissabte va passar a les 5 de la matinada a la Granada del Penedès, en sentit Girona. Es van trigar 7 hores a retirar-lo i deixar la via neta. Cap a quarts de 9, també a Castellet i la Gornal, hi havia un xoc per envestida entre una furgoneta i un camió, amb el resultat d'una víctima mortal i dos ferits, un de gravetat. La circulació va estar pràcticament tallada durant tres hores.

Lamiel admetia que hi ha un "problema de mobilitat en general" a Catalunya i que l'AP-7 "ha tocat sostre", sobretot els caps de setmana, quan es formen 126 km de retenció de mitjana.

ARXIVAT A:
TrànsitMobilitatPeatgesAutopistesSeguretatAP-7
VÍDEOS RELACIONATS
Anar al contingut