Alumnes d'un institut de Tarragona
Els centres reclamen més recursos per atendre les necessitats educatives especials, a l'alça (ACN/Mar Rovira)

Creix la detecció d'alumnes amb necessitats especials, com dislèxia, TDAH i autisme

​Una millor detecció i la formació dels professionals han fet augmentar els diagnòstics de trastorns de l'aprenentatge i de l'espectre autista

Mireia Rom Salvador/Àgata Fàbregas GomisActualitzat

A les aules cada vegada hi ha més alumnes amb necessitats educatives especials que afecten el seu aprenentatge. És una percepció dels docents i les famílies, i que també confirmen les xifres.

En només dos anys, els alumnes amb necessitats educatives especials han passat de representar el 6,7% del total al 8,5%. I això s'explica, sobretot, perquè hi ha una millor detecció i una millor formació dels professionals.

Els diagnòstics que més han augmentat són els trastorns de l'espectre autista, que han passat de 27.752 --el curs 2018-2019-- a 38.006 --el curs 2020-2021.

I també els trastorns de l'aprenentatge, com la dislèxia, la discalcúlia o el trastorn per dèficit d'atenció i hiperactivitat (TDAH), que en dos cursos han passat de 9.637 a més de 12.167.


Evitar l'abandonament escolar

Detectar-los a temps és fonamental per decidir quines adaptacions necessiten a l'aula per evitar que, a la llarga, abandonin els estudis. Montse Pàmias, cap de Psiquiatria infantil de l'Hospital Parc Taulí Sabadell, assegura:

"Un infant amb una intel·ligència estàndard, però amb dificultats en l'atenció, en la identificació de les emocions, o en la manera com llegeix o com calcula, té més risc de deixar els estudis".

En canvi, "si li adaptem l'estructura d'aprenentatge i l'entorn en què estudia, té moltes més probabilitats de tenir èxit".

Aquests trastorns, afegeix Pàmias, solen aparèixer lligats a canvis en l'exigència acadèmica. Un dels moments clau és el pas a la secundària, en què, per als infants amb trastorns de l'espectre autista, a aquest augment del nivell se sumen més dificultats en les relacions socials.

Atenció personalitzada i manca de recursos

Des dels centres fan mans i mànigues per ajudar en la detecció i per oferir una atenció més personalitzada a aquests alumnes, però asseguren que els calen més recursos per arribar a tothom.

A l'Escola Mogent de la Roca del Vallès sempre que poden treballen amb dues mestres a l'aula, o fan desdoblaments per poder tenir grups més reduïts.

A l'Institut 9 de Santa Coloma de Gramenet, el 15% de l'alumnat està diagnosticat amb algun trastorn del neurodesenvolupament. Per atendre'ls han adaptat la plantilla. José Antonio Serrano n'és el director:

"En comptes de tenir un professor més d'educació física, història o català, vam decidir tenir una orientadora més".

El reportatge complet es pot recuperar aquí:


Augment del 120% a les escoles bressol de Barcelona

Els infants amb necessitats educatives especials que s'han detectat a les escoles bressol de Barcelona ha pujat un rotund 120%.

A La Filadora, una de les escoles bressol municipals del barri de Sant Andreu, a Barcelona, van començar el curs amb 8 places d'alumnes amb necessitats educatives especials. Ara, però, ja han detectat altres criatures que podrien tenir-ne i que estan en observació.

Mira el reportatge sencer aquí:


L'augment s'atribueix a dos factors. El primer és que les professionals de les escoles bressol estan més preparades per detectar aquests casos. I el segon, que s'ha canviat la metodologia de treball, més centrada en la llibertat de l'infant.

 

ARXIVAT A:
Educació Infància
VÍDEOS RELACIONATS
Anar al contingut