Creix la despesa familiar per la pujada de preus

Segons la consultora Nielsen, el 2018 van caure les vendes, però la pujada de preus va fer augmentar les despeses en la cistella de la compra

Actualitzat

La despesa en l'anomenat "gran consum" a Espanya va créixer un 2,6% el 2018, fins als 82.000 milions d'euros, a causa d'una pronunciada pujada de preus, del 3,4%.

Aquest augment de la despesa va compensar la caiguda de les vendes en volum, d'un 0,7%, la primera baixada registrada des de la recuperació de l'economia després de la crisi.

És la principal conclusió de l'informe anual de la consultora Nielsen sobre gran consum alimentació, begudes, higiene i neteja, que reflecteix canvis rellevants en el comportament de les llars espanyoles.

L'informe constata que cada vegada som més proclius a comprar productes innovadors o de més qualitat, però sense deixar de buscar promocions o apostar per la marca blanca.

"D'aquesta pujada del 2,6% de la despesa, tot just una tercera part es va deure a l'encariment dels productes. La resta s'explica perquè el consumidor va optar per un canvi de gamma, per referències amb més valor afegit."

Ho ha dit el responsable de Desenvolupament de Nous Negocis de Nielsen, Ricardo Alcón.

Vins amb denominació d'origen, cerveses especials o artesanes, productes vinculats amb salut com els que porten el segell "eco" o "bio" o aquelles referències que li fan al comprador la vida més còmoda (com les amanides preparades) són alguns dels protagonistes d'aquest fenomen.

Alcón ha incidit que Espanya és "un dels països més dinàmics d'Europa" en el sector de gran consum, i ha atribuït el retrocés de la demanda a dos factors principalment: la pujada de preus dels frescos (+4,8% de mitjana), que representen una tercera part de tota la despesa, i l'estancament de la població.

 

Dins dels productes frescos, la fruita i els ous van liderar aquest encariment amb augments del 9,3 i del 7,6%. Però la major caiguda de les vendes en volum es va donar en el cas del peix, que va recular un 8% i s'observa un "transvasament" al congelat.

Alcón ha ressaltat l'aposta de supermercats i hipermercats pel producte fresc, ja que en aquestes categories la botiga tradicional encara suposa una quota del 44%, pel que tenen marge per créixer a costa d'aquest tipus de comerç.

En el cas dels productes envasats -que representen gairebé dos terços de la cistella de la compra-, les vendes en volum es van mantenir sense canvis, però el seu preu va pujar un 2,7%.

El responsable de Desenvolupament de Nous Negocis de la consultora ha qualificat el consumidor espanyol de "dicotòmic", ja que compatibilitza el creixent interès per productes nous i diferents -pels quals està disposat a pagar més- amb la recerca d'ofertes en cadenes i marques.

 

Segons l'estudi, les promocions "condicionen" la cistella en el 75% dels compradors. També revela que més de la meitat de les llars "s'esforça" per omplir-la "al preu més baix possible".

A més, el pes de la marca blanca s'ha incrementat lleugerament durant l'últim any i suposa el 39,4% de tota la despesa en gran consum.

Gairebé un de cada quatre llars espanyoles va fer el 2018 una compra d'aquest tipus a través d'Internet, amb un augment de la despesa del 17%, fins a superar els 600 milions d'euros. De tota manera, el seu pes sobre el total encara és testimonial (0,9%).

Els autors de l'informe apunten que els grans eixos de creixement a Espanya són els productes vinculats amb salut, els que ajuden a fer la vida més còmoda al consumidor i les referències de "caprici", i han destacat el "boom" del producte "bio" i "ecològic". El pes en la cistella és encara residual (1%), però van créixer un 34% només en els últims dotze mesos.

ARXIVAT A:
Economia de butxaca
Anar al contingut