Una part de la coberta de l'Äpplet enfonsat a Voxholm (Museu de Naufragis de Vrak/Jim Hansonn)

Confirmen que han trobat l'Äpplet, vaixell germà del Vasa, joia de l'armada sueca del s. XVII

El Vasa, exposat al seu propi museu d'Estocolm, es va enfonsar el mateix dia del viatge inaugural, i l'Äpplet, millorat, va ser el que realment va servir durant 30 anys

Judith Casaprima SaguésActualitzat

Els arqueòlegs marítims del Museu de Naufragis de Vrak, a Suècia, han confirmat que les restes del vaixell descobert a l'estret de Vaxholm fa un any són de l'Äpplet, el vaixell germà del Vasa, una joia de l'armada sueca del segle XVII

Llargament buscat, l'Äpplet, a diferència del seu germà --que es va enfonsar tot just acabat d'avarar al port d'Estocolm--, va ser el que realment va servir al país i va ser la nau insígnia de l'armada sueca fa gairebé 400 anys

Les imatges submarines de l'Äpplet, trobat a l'estret de Voxholm a finals del 2021 (Museu der Naufragis de Vrak/Jim Hansonn)

 

Una troballa llargament perseguida

Malgrat els documents històrics que indicaven on podria estar l'Äpplet, trobar-ne les restes no ha estat fàcil. A finals del 2021 es van localitzar, 60 anys després de recuperar el Vasa. 

En el moment de la descoberta, ara fa gairebé un any, l'arqueòleg marítim Jim Hansson expressava la seva emoció després de la llarga recerca:

"El cor se'ns va accelerar quan vam veure com eren de semblants aquelles restes amb el Vasa. Tant la seva construcció com les grans dimensions ens eren molt familiars."


I és que no només els arqueòlegs marítims suecs coneixen molt bé el Vasa. El vaixell s'exhibeix al Museu Vasa d'Estocolm, creat al voltant d'aquesta nau, un dels llocs turístics més populars de Suècia, que des de fa 60 anys s'ha convertit en un orgull nacional.

Però la identitat del vaixell germà no s'ha confirmat fins ara amb el mesurament i l'anàlisi de les mostres de la fusta.

Segons els científics, "amb l'Äpplet, podem afegir una altra peça clau del trencaclosques per conèixer més a fons el desenvolupament de la construcció naval sueca", ha explicat Hansson. El també arqueòleg marítim del museu Patrik Höglund afegeix:

"Això ens ajudarà a entendre com van evolucionar els grans vaixells de guerra, des de l'inestable Vasa fins als gegants marítims que podrien controlar el mar Bàltic, i això va ser un factor decisiu que va convertir Suècia en una gran potència al segle XVII."

Els arqueòlegs marins van veure de seguida grans semblances de la nau amb el Vasa (Museu de Naufragis de Vrak/Jim Hansonn)


La mateixa fusta de Mälardalen 

Els arqueòlegs marítims del museu, en col·laboració amb la Marina sueca, havien estudiat en diverses ocasions un estret a Vaxholm, una illa fora d'Estocolm, quan el desembre de 2021 hi van descobrir un enorme naufragi.

La major part del buc es conserva fins a l'alçada de la coberta inferior, i sobresurt uns 6 o 7 metres del fons del mar. Parts dels costats del vaixell han caigut al fons, però estan relativament intactes. Els costats caiguts tenien dos nivells de sortida de canons, l'evidència que es tracta d'un vaixell de guerra germà del Vasa.

Un esquema de les parts que es conserven de l'Äpplet després de més de 300 anys sota el mar(Museum of Wrecks of Vrak/Alexander Rauscher)

A la primavera del 2022 es va fer una segona investigació més exhaustiva. Durant aquestes immersions, els arqueòlegs marins van apreciar detalls del vaixell que fins ara només s'havien vist al Vasa, diu l'arqueòleg marítim Patrik Höglund.

"Les dimensions, els detalls de construcció, les mostres de fusta i el material d'arxiu apuntaven en la mateixa direcció; sorprenentment, havíem trobat el vaixell germà del Vasa, l'Äpplet."

Entre els resultats de les anàlisis, es va descobrir que el roure amb què s'havia construït el vaixell provenia del mateix lloc que es va utilitzar amb el Vasa. Es va talar l'any 1627 a Mälardalen, uns anys abans de la construcció de les naus.

L'anàlisi de la fusta de roure extreta de l'Äpplet revela el mateix origen de la del Vasa (Museu de Naufragis de Vrak/Anders P.Nasberg)


Llarg servei a l'armada sueca

El 1625 el rei Gustav Adolf II de Suècia va ordenar la construcció de quatre vaixells de guerra, dos de grans i dos una mica més petits. Els dos grans vaixells es van dir Vasa i Äpplet.

El primer va ser construït el 1628. Va ser el Vasa, que porta el nom de la dinastia reial de l'època, i que havia de servir com a símbol del poder militar de Suècia. Aquest gran vaixell de guerra, de 69 metres i armat amb 64 canons, es va enfonsar el dia del seu viatge inaugural: la nau va bolcar després de navegar poc més de 1.000 metres del port.

Recuperat el 1961, s'havia conservat gairebé intacte preservat dels microorganismes que el podien fer malbé pel llot del port d'Estocolm. S'exposa al Museu Vasa i és un dels tresors nacionals.


El Vasa es va trobar el 1961 gairebé intacte i s'exposa al seu museu d'Estocolm (Wkimedia Commons/Hanay)

El mateix constructor de vaixells Hein Jacobsson va acabar l'Äpplet el 1629. En la construcció del Vasa, l'any anterior, Jacobsson sospitava, fins i tot abans d'avarar el vaixell, que el Vasa era massa estret i, per tant, era probable que fos inestable. Així que l'Äpplet el va fer més ample, amb una forma del buc lleugerament diferent.

L'Äpplet i els altres vaixells més petits encarregats pel rei --el Kronan (la Corona) i el Sceptre--, a diferència del seu predecessor, van servir l'armada sueca i van participar en batalles navals.

Un document de l'Äpplet l'any de la seva construcció(Museum of Wrecks of Vrak/Patrik Höglund)

L'Äpplet va participar en la Guerra dels Trenta Anys entre els vaixells que navegaven cap a Alemanya. Duia uns 1.000 homes a bord, dels quals 900 eren soldats.

Després de 30 anys de servei, l'armada reial sueca el va donar de baixa. Era un vaixell massa gran que en temps de pau era poc àgil de moure i car de mantenir. 

 

L'Äpplet va ser enfonsat a Vaxholm el 1659 per formar part d'una barrera submarina per impedir que l'enemic arribés a Estocolm per mar, una estratègia que Suècia va començar a practicar des de mitjans del segle XVI per bloquejar aquest estret, on almenys 10 grans vaixells de guerra suecs enfonsats deliberadament acompanyen l'Äpplet.

Accés a una de les cobertes dels canons de l'Äpplet (Museu de Naufragis de Vrak/Jim Hansonn)

De fet, el 2019, arqueòlegs del Museu de Naufragis de Vrak van descobrir dos vaixells de guerra enfonsats a la mateixa zona. En un primer moment es va sospitar que un d'ells podia ser l'Äpplet, però les investigacions van confirmar que es tractava d'Apollo i Maria, dues naus de guerra de mida mitjana del 1648. 

Pintura del vaixell suec Cristina 1636 (Museu de Naufragis de Vrak)
ARXIVAT A:
ArqueologiaSuècia
Anar al contingut