Tant amb neu com amb gel cal conduir a poc a poc i intentant evitar els canvis bruscs (Pexels)

Conducció amb neu o gel: com planificar, com sortir del pas i com protegir-se

Intentar evitar els frens, deixar pas a les màquines llevaneu i revisar que el cotxe estigui ben equipat, entre les claus per actuar davant una nevada

RedaccióActualitzat

Conduir amb neu o gel a la calçada suposa un risc afegit, i és per això que els serveis d'emergències demanen que es faci només si és imprescindible.

En cas d'haver de sortir de casa amb cotxe i hi hagi previsió de nevada, Protecció Civil recomana que el primer pas sigui planificar el desplaçament consultant l'estat de les vies i la seva afectació, i buscant rutes que no estiguin afectades per la nevada. Podeu consultar l'estat de les vies en temps real en aquest enllaç.

Aquest dimarts la neu està complicant la circulació en alguns punts, com l'Eix Transversal entre Sant Julià de Vilatorta i Santa Coloma de Farners, on durant dues hores s'ha prohibit el pas de camions en dos trams entre Osona i la Selva.

Els vehicles pesants ja poden tornar a circular per la C-25, però des de Trànsit es demana molta precaució a tots els conductors. 


Si el temporal t'enganxa a la carretera. En aquest cas el que cal és buscar refugi o bé adaptar la conducció.

Si el temporal empitjora i és impossible seguir avançant, també és important actuar correctament per mantenir-se, si cal, dins del vehicle. En cas de gel, la conducció també s'ha d'adaptar a l'estat de la via.

Aquests són els consells de Protecció Civil i Trànsit:


Durant la planificació

- Evita circular de nit, perquè els perills són més difícils de detectar.

- Informa algú de l'itinerari i de l'horari previst, i procura viatjar acompanyat.

- Controla quines gasolineres hi ha en el trajecte i els llocs on refugiar-se en cas de tempesta.

- Revisa la pressió dels pneumàtics (també la de la roda de recanvi), i l'estat dels frens, els llums i les bateries.

- Prepara les cadenes (les adequades per al vehicle) i assegura't de saber com es posen. Més avall t'ho expliquem.

- Controla que els líquids de refrigeració i rentaparabrises tinguin el nivell correcte i adequat a temperatures baixes.

- Porta el dipòsit de combustible ple i omple'l cada 100 quilòmetres de viatge.

- Porta el telèfon mòbil carregat, armilles reflectores i triangles de senyalització, una manta i una llanterna.


Si la nevada et sorprèn a la carretera

- Condueix amb molta precaució i a velocitat moderada. Si la ruta és perillosa, torna enrere o busca refugi.

- Deixa una via lliure per permetre el pas de les màquines llevaneu i dels serveis d'emergència. No avancis les màquines llevaneu.

- Si hi ha neu a la calçada, para el vehicle en un lloc on no interrompis la circulació i posa les cadenes a les rodes motrius.

- No utilitzis les marques deixades per altres vehicles. Sempre que et sigui possible, circula per neu verge.

- Encén els llums d'encreuament i els de boira.

- Mantén una bona separació amb els altres vehicles i no els avancis.

- Condueix amb molta suavitat i lentitud i tenint en compte que les marxes llargues són les més recomanables.

- Si les rodes patinen, desaccelera evitant frenar. Si cal, frena suaument i amb trepitjades lleus i successives del pedal.

- Ves amb compte en els indrets ombrívols, els ponts i els viaductes, ja que pot haver-hi gel. Si hi ha gel, no trepitgis el fre.

- Si condueixes un vehicle pesant recorda que no pots avançar altres vehicles i que les autoritats de trànsit poden restringir o limitar la teva circulació. Cal que estiguis alerta i respectis els talls de circulació.


En cas de temporal

- Intenta buscar refugi. Si no en trobes, queda't dins del cotxe, ja que els pneumàtics actuen com a aïllant del fred. Posa un mocador de colors vius a l'antena del cotxe.

- Deixa la calefacció engegada i la finestra una mica oberta. No t'adormis amb el motor en marxa.

- Neteja periòdicament la neu del vehicle. Mantén net el tub d'escapament per evitar que el fum entri dins del vehicle.


En cas de gel

- No redueixis bruscament la velocitat. Ves a poc a poc i condueix suaument.

- Accelera a poc a poc per afavorir l'adherencia dels pneumàtics a l'asfalt.

- Condueix amb la marxa més llarga possible i mantén la direcció recta.

- Si la part posterior del vehicle es descontrola, gira el volant en la direcció oposada.

- Si hi ha més cotxes, augmenta la distància de seguretat.


Com es posen les cadenes i les fundes?

El pneumàtic d'hivern permet circular amb un vehicle sobre la neu. Si no, cal utilitzar cadenes metàl·liques o bé tèxtils.

- Cadenes tèxtils o fundes:

Són les més fàcils de muntar, però cal desmuntar-les un cop s'arriba a l'asfalt, perquè si no es fan malbé. Estan pensades per un ús esporàdic.

Cal comprovar que la funda té la mateixa mida que la roda i començar-la a col·locar a les rodes motrius, que normalment són les de davant. Primer col·loquem la funda a la part de dalt del pneumàtic assegurant-nos que s'hi ajusta per davant i per darrere, i seguidament estirem la tela fins a baix de la roda, tocant a terra.

Per aconseguir que la part de sota entri, només cal fer avançar el cotxe un trosset, molt a poc a poc. Un cop en marxa, es pot circular entre 30 i 50 km/h, en funció de la via.

- Cadenes metàl·liques:

Són les de tota la vida i també les que funcionen millor i ofereixen més bona tracció, però costen més d'instal·lar.

Primer també cal verificar que la cadena té la mida que correspon a les rodes motores. Cal fer-la passar per darrere de la roda i comprovar que no hagi quedat enganxada ni amb la roda ni amb la neu. Després s'agafen els dos extrems de la part més rígida de les cadenes i es lliguen per la part de dins del pneumàtic i assegurant que quedi centrat. Ha de quedar com un aro.

Després s'ha de tancar l'anella exterior superior, i seguidament la inferior. L'últim pas és estrènyer bé el tensor perquè la cadena que sobra no pengi, i lligar el ganxo en alguna de les anelles de la cadena, de tal manera que quedi ben tensada.

ARXIVAT A:
TrànsitMobilitatMossos d'Esquadra
Anar al contingut