Condemnats 131 controladors aeris per l'aturada del pont de la Puríssima del 2010
La sentencia contempla l'abonament de més de 13 milions d'euros als perjudicats
Condemnats 131 controladors aeris per l'aturada del pont de la Puríssima del 2010

Condemnats 131 controladors aeris per l'aturada del pont de la Puríssima del 2010

La sentencia contempla l'abonament de més de 13 milions d'euros als perjudicats

Redacció/Agències
TEMA:
Infraestructures
Situació caòtica a l'aeroport del Prat durant la vaga dels controladors aeris
Situació caòtica a l'aeroport del Prat durant la vaga dels controladors aeris

Una jutgessa de Madrid ha condemnat 131 controladors aeris a multes d'entre 15.000 i 31.500 euros, i també el gestor aeroportuari Enaire -abans AENA- com a responsable civil subsidiari, per abandonar el servei públic durant la vaga encoberta de controladors en el pont de la Puríssima del 2010.

La magistrada absol, en canvi, dos dels acusats, un d'ells un portaveu sindical dels controladors aeris, ja que no s'han trobat proves en contra seva.

La resolució també reconeix l'abonament de més de 13 milions d'euros als perjudicats pel tancament de l'espai aeri durant gairebé 20 hores. En la majoria de casos rebran 1.000 euros en concepte de danys morals patits.

D'aquesta quantitat se n'hauran de fer carrer tots els condemnats de forma conjunta i solidària juntament amb l'empresa pública Enaire.

La magistrada considera provat que els acusats "van adoptar un mecanisme de pressió laboral consistent a abandonar els seus llocs de feina de manera massiva, cosa que va paralitzar, d'aquesta manera, el trànsit aeri sota la direcció de la junta directiva i delegats sindicals d'USCA Unió Sindical de Controladors Aeris)".

 

Dels 133 controladors acusats, 119 van reconèixer els fets durant el judici. Segons l'escrit de la Fiscalia, el sindicat USCA va plantejar la manera d'actuar per exercir pressió sobre AENA i el Govern en un conflicte que va començar al gener d'aquell mateix 2010, durant les negociacions del segon conveni col·lectiu del sector.

Després d'acusar-se mútuament de negociar sense voluntat d'arribar a un acord, al febrer, el Govern va aprovar un reial decret que tornava a AENA la gestió i el control del trànsit aeri, en mans dels controladors des del 1999.

Els controladors van acordar, majoritàriament, estar disposats a continuar la protesta al·legant en un escrit una disminució de les capacitats psicofísiques per fer la seva feina. D'altres, senzillament, no es van presentar al seu lloc de treball.

AENA es veia obligada a substituir de manera immediata tots els controladors, cosa que no va ser possible donat l'alt volum de persones que havia de contractar de cop.

 

De les proves presentades al judici es desprén que els controladors "van desplegar una conducta de pressió laboral cap a AENA amb l'objectiu de paralitzar el trànsit aeri", cosa que "van aconseguir en unes dates en què hi havia d'haver molt moviment de passatgers ja que es tractava del pont més llarg de l'any".

D'aquesta manera, assenyala, aquesta actuació "no només va afectar els ciutadans que no van poder viatjar durant el pont", sinó que també va tenir "greus conseqüències econòmiques" per al turisme de la Comunitat de Madrid.

 

El veredicte absol dos dels controladors asseguts al banc dels acusats, un d'ells César Cabo, que era portaveu sindical d'USCA que durant el judici va negar haver promogut, organitzat ni incitat l'abandonament col·lectiu dels controladors, ja que en aquelles dates estava de viatge a Àsia.

Cabo va ser un dels catorze acusats que no van arribar a un acord amb la Fiscalia.

També ha estat exonerat un altre controlador que va acreditar una baixa mèdica laboral "que responia a una realitat clínica".

 

El macrojudici va començar al gener passat després de gairebé 9 anys d'instrucció. La vaga va obligar a tancar l'espai aeri durant 20 hores, amb més de 5.000 vols cancel·lats i 700.000 passatgers afectats.

Es va tancar l'espai aeri i, per primera vegada en democràcia, es va decretar l'estat d'alarma i les torres de control es van posar sota supervisió militar.

ARXIVAT A:
Turisme Judicial Drets laborals Infraestructures
Anar al contingut