El bisbe de Lleida Salvador Giménez a la sala de vistes de Barbastre (EFE)
Barbastro

Comença el primer judici civil per l'art de la Franja després de 21 anys de litigi

De les 111 obres en litigi, el bisbat de Lleida en reclama 83 com a pròpies i aporta documentació que ho demostra

Teresa MaciàActualitzat

El bisbe de Lleida reconeix que retornaria les obres de les parròquies de la Franja que són al Museu de Lleida però no ho pot fer perquè estan sota la llei catalana. El bisbat de Lleida reclama com a pròpies 83 de les 111 obres en litigi.

Amb les declaracions dels bisbes de Lleida i de Barbastre-Montsó ha començat aquest dijous, i després de 21 anys de litigi, el primer judici civil entre les dues diòcesis sobre 111 obres d'art de la Franja.

La diòcesi aragonesa, que va demandar la lleidatana, reclama el retorn a l'Aragó dels béns que són al Museu de Lleida. El conflicte es remunta al 1998, quan va culminar la segregació del bisbat de Lleida i les parròquies de la Franja van passar a formar part de bisbat de Barbastre-Montsó.
 


El bisbe de Lleida Salvador Giménez a la sala de vistes de Barbastre (EFE)

 

Sota la llei catalana de Patrimoni

El bisbe de Lleida, Salvador Giménez, ha dit que estava disposat a complir amb els decrets del Vaticà que ordenaven tornar les obres a l'Aragó però també ha dit que no pot anar en contra de la llei. Aquestes obres que ara reclama l'Aragó estan sota l'aixopluc del Consorci del Museu de Lleida i sota la Llei de Patrimoni de Catalunya i que tant no està en la seva mà poder-les tornar.

També ha dit que 83 d'aquestes peces pertanyen al Bisbat de Lleida i el Vaticà no va tenir en compte la documentació que ho demostra i que es presentarà en aquest judici.

 

Els bisbes Ángel Javier Pérez de Barbastre-Montsó, i de Lleida, Salvador Giménez (EFE)
 

 

El bisbe de Barbastre-Montsó, Ángel Javier Pérez, que ha declarat després, ha dit, tots els bisbes de Lleida estaven disposats a tornar les obres a l'Aragó i si no ho han fet és per culpa del Consorci del Museu de Lleida. I també s'ha mostrat sorprès que ara el bisbat de Lleida digui que 83 peces són seves.

Ángel Javier Pérez: "Si l'any 2009 reconeixien la propietat de Barbastre sobre els bens reclamats perquè la seva representació processal al·lega que son propietaris de 83 d'ells?"

Salvador Giménez: "Hi ha tota una documentació que vam presentar, o em van dir que es va presentar en el moment oportú, que no es va tenir en compte o no es va llegir, i que està a l'arxiu i hem pensat que és bo presentar-ho en aquest moment."

Malgrat aquesta discrepància el judici ha començat amb cordialitat, els bisbes s'han trobat abans d'entrar a la sala de vistes i s'han saludat afablement.

Durant el judici està previst que declarin una dotzena de testimonis i pèrits. També ho farà l'anterior prelat d'aquesta diòcesi aragonesa, Alfonso Millán.
 

L'exbisbe de Lleida, Alfonso Milián, l'actual, Salvador Giménez i el de Barbastre-Montsó, Ángel Javier Pérez (EFE)

El cas arriba ara a la via civil després que abans les duess diòcesis havien intentat resoldre el conflicte per la via eclesiàstica. La part lleidatana no va fer cas dels tres decrets del Vaticà que donen la raó a l'Aragó.


S'obre la via civil

El 13 febrer de l'any passat, el bisbat de Barbastre-Montsó presenta una demanda civil contra el bisbat de Lleida i el Consorci del Museu de Lleida per exigir-los que entreguin 111 béns d'art sacre. L'Aragó aporta com a proves al judici les resolucions del Vaticà, els acords de Nunciatura i les cartes enviades des de Lleida reconeixent la propietat de les obres.
 

Les obres que reclama el bisbat de Barbastre-Montsó estan dipositades al Museu de Lleida
 

Per la seva part, Lleida presenta les cartes que va enviar el bisbe Messeguer als rectors de la seva diòcesi oferint-los diners i reparacions perquè no fossin destruïdes. Així, el bisbat de Lleida i el Consorci del Museu de Lleida aporten documents sobre la propietat de 83 obres, i la resta es considera que estan en dipòsit, com explica el director del Museu de Lleida, Josep Giralt.

"Les obres estan adscrites a la llei de patrimoni cultural català i, per tant, la possessió d'aquests objectes i la unitat de la col·lecció han de correspondre al consorci. Aquestes 111 peces formen part d'una col·lecció, i, per tant, per poder marxar, d'entrada, s'han de donar de baixa i s'ha de fer un procediment administratiu."

A més, s'aporta també un informe de taxació fet pel conservador del Museu de Lleida, Alberto Velasco, que valora en 7.705.450 euros les 111 obres d'art sacre en litigi. Entre les peces de més valor econòmic hi ha el frontal de Tresserra, del segle XIII, valorat en 1.200.000 euros, i el frontal de Buira, del segle XII, de 900.000 euros.


Les obres en litigi, al Museu de Lleida

Actualment, al Museu de Lleida s'hi exposen una quinzena d'aquestes obres. El director, Josep Giralt, explica que la majoria de les peces van arribar pel bisbe Messeguer entre els anys 1889 i 1905, fruit de donació, intercanvi o compra.

"Com que el bisbe Messeguer es va adonar de la vàlua d'aquestes peces, decideix portar-les cap a Lleida, i, d'aquesta manera, comença a aturar un procés de degradació d'alguna de les obres.
Evidentment, si no hi hagués hagut la intervenció del bisbe Messeguer, una part d'aquestes peces s'haurien perdut i les altres les hauríem d'anar a veure a Dallas."

 


Obres d'art de les parròquies de la Franja al Museu de Lleida (ACN)

 


El conflicte de l'art de la Franja

El conflicte de l'art de la Franja esclata l'any 1998, després que el Vaticà n'ordena la devolució i es ratifica en diversos decrets tot i els recursos que presenta la part catalana. Els béns són originaris de les més d'un centenar de parròquies aragoneses que havien format part del bisbat de Lleida, fins que el 1995 es va dividir.

Els bisbes de Lleida que hi ha hagut sempre han assegurat que no han pogut complir perquè les peces estan incloses dins la llei de patrimoni cultural català.

30 Minuts: "Sixena: art de frontera"


Cas Sixena

El bisbat de Barbastre presenta la demanda civil uns mesos després del trasllat forçós de 44 peces que eren al Museu de Lleida al monestir de Sixena. Va ser l'11 de desembre del 2017, quan la Guàrdia Civil va entrar de matinada al museu per emportar-se'n les obres. L'operació policial es va dur a terme quan s'acabava el termini per executar la sentència d'un jutjat d'Osca que obligava al retorn de les obres.

Les peces es van carregar en un camió que va sortir cap a Sixena.

Les obres traslladades de Lleida exposades al monestir de Sixena

 

ARXIVAT A:
Art
VÍDEOS RELACIONATS
Anar al contingut