Torre de control (Reuters)

Comença el macrojudici pel caos aeri de la vaga de controladors del 2010

Per primera vegada en democràcia, es va decretar l'estat d'alarma i les torres de control es van posar sota supervisió militar

Pilar AbrilActualitzat

Després de gairebé 9 anys d'instrucció del cas, aquest dimecres ha començat a Madrid el macrojudici per la vaga encoberta de controladors durant el Pont de la Puríssima de 2010.

La vaga va obligar a tancar l'espai aeri durant 20 hores, amb més de 5.000 vols cancel·lats i 700.000 passatgers afectats.

Dels 133 controladors a judici, 119 han arribat a un acord amb la Fiscalia després de reconèixer els fets i han acceptat multes d'entre 15.000 i 30.000 euros, així com cinc mesos de suspensió de feina.

La resta, entre els quals hi ha el llavors portaveu del sindicat majoritari USCA, César Cabo, s'enfronten a multes d'entre 60.000 i 75.000 euros i un any de suspensió de feina. Se'ls acusa d'haver abandonat la seva funció pública, segons la Fiscalia, amb una acció coordinada:

"una acció col.lectiva i concertada amb la intenció de paralitzar l'activitat aeronàutica al marge de qualsevol negociació col.lectiva o una altra via legal."

 


Estat d'alarma al 2010

Segons l'escrit d'acusació, els dies 3 i 4 de desembre de 2010 part dels controladors no van anar a treballar al·legant una disminució significativa de les seves capacitats psicofísiques per poder fer la feina.

Com que l'estratègia va ser seguida per un col.lectiu nombrós, Aena no els va poder substituir i es van haver de reduir progressivament els vols que sobrevolaven l'espai aeri controlat des de Madrid.

 

Un centenar de controladors han pactat amb fiscalia per evitar el judici

 

Davant la indisposició de tants controladors, es va tancar l'espai aeri i, per primera vegada en democràcia, es va decretar l'estat d'alarma i les torres de control es van posar sota supervisió militar.


El jutge no admet les gravacions

Durant la vista oral, en la qual s'han abordat les qüestions prèvies, els controladors han demanat la difusió de les converses gravades durant el conflicte pel gestor aeroportuari Enaire, però la titular del jutjat penal número 18 de Madrid, Margarita Valcarce, ha negat la seva admissió argumentant que s'hauria hagut de sol·licitar abans.

L'actual portaveu d'USCA i també acusat, Daniel Zamit, ha negat que es tractés d'una vaga "salvatge" i ha recordat que a una vintena de jutjats d'arreu d'Espanya els controladors han estat absolts per fets similars a altres aeroports. Ha parlat de judici polític:

"Es tracta d'un judici polític, com polític va ser el tancament de l'espai aeri."


L'origen del conflicte és el fracàs de les negociacions del segon conveni col·lectiu del sector, que van acabar amb l'aprovació d'un decret llei que retornava a Aena la capacitat de gestió i control del trànsit aeri, en mans dels controladors des del 1999.

ARXIVAT A:
Drets laboralsInfraestructuresJudicial
Anar al contingut