Caos a Rodalies per la vaga de Renfe: importants retards i 417 trens que no han circulat

L'empresa i el sindicat SEMAF s'acusen mútuament de mala gestió dels serveis mínims en el primer dia de la vaga de maquinistes

Josep Maria Camps ColletActualitzat

La primera jornada de la vaga de maquinistes de Renfe, convocada a tot Espanya, s'ha notat, sobretot, a Catalunya, on només s'ha pogut donar el 43% del servei previst, segons la companyia.

La protesta, convocada pel sindicat SEMAF, ha aturat fins les vuit del vespre 417 trens - per incompliment dels serveis mínims, segons la Renfe - i ha obligat a tancar l'estació de Plaça de Catalunya de Barcelona una estona per evitar aglomeracions de passatgers que no tenien tren per poder viatjar. Ha passat el mateix en altres estacions com Terrassa Est i Mollet-Sant Fost.

Aquest dijous ja havia començat amb moltes afectacions a causa de la vaga, que alterarà el servei ferroviari 7 dies més durant les pròximes dues setmanes, concretament els dies 1, 4, 5, 7, 8, 11 i 12 d'octubre.

Els problemes ja s'han fet evidents des de primera hora, quan s'ha evidenciat que alguns maquinistes no s'havien presentat per complir els serveis mínims fixats per la Generalitat, segons ha informat a primera hora Rodalies de Catalunya:


Després d'un matí complicat, amb molts retards i aglomeracions a les estacions, cap a les 11 la circulació de trens de Rodalies ha quedat del tot interrompuda a l'estació de Sants de Barcelona.

Els trens de les diferents línies que hi han anat arribant s'han aturat i han fet baixar els passatgers dient-los que no hi havia relleu de maquinistes disponible, cosa que ha provocat moments de confusió.


Trens amb comptagotes

En aquells moments Renfe ja admetia la cancel·lació de 152 trens, la meitat dels que havien d'haver circulat fins aleshores. El motiu, sempre segons l'empresa: l'incompliment dels serveis mínims per part dels maquinistes.

Uns 40 minuts després Renfe ha informat que havien començat a circular alguns trens amb comptagotes, però han admès que encara hi havia retards "molt importants" a tota la xarxa.

La situació s'ha anat normalitzant a poc a poc, i cap a la una del migdia els trens tornaven a sortir amb regularitat de l'estació, però encara amb considerables retards respecte als horaris previstos inicialment.


Renfe: "No hi ha motius per la vaga"

Renfe defensa que no hi ha cap motiu per convocar la vaga de maquinistes perquè "l'empresa està complint amb el Pla d'Ocupació pactat amb tots els sindicats". A més, acusa SEMAF d'alentir el procés de formació i homologació dels nous maquinistes, en no permetre que viatgin quatre persones al costat del maquinista a la cabina, com permet la normativa.

Renfe, d'altra banda, acusa alguns maquinistes d'incomplir els serveis mínims, en una acció deliberada contra la qual vol actuar "amb tota la duresa possible".

Segons el portaveu de l'empresa a Catalunya, Antonio Carmona, tots els maquinistes de serveis mínims han rebut una carta per correu electrònic certificat convocant-los, i estudien mesures legals contra els absentistes:

"Davant aquest incompliment dels serveis mínims per part d'alguns maquinistes, Renfe està estudiant les mesures legals a adoptar. En primer lloc, demanar disculpes als viatgers que estan patint les conseqüències d'una vaga totalment injustificada".


A tot Espanya, sobretot València

Fora de Catalunya, l'altra xarxa de Rodalies més afectada per aquesta vaga és la de València, on segons Renfe no han circulat 33 combois, el 57% dels previstos en els serveis mínims.

El tercer nucli de Rodalies més afectat ha estat Madrid, on no han circulat 87 trens, el 26% dels previstos en els serveis mínims.

Segons Renfe, en canvi, la vaga ha tingut una afectació molt escassa a nuclis com Sevilla, Màlaga, Bilbao, Sant Sebastià, Astúries o Múrcia-Alacant.

Esperar el tren més d'una hora

Inicialment Renfe ha tret importància a la vaga i ha assegurat que la majoria de retards han estat de poca durada, però després ha admès que només han circulat la meitat de trens previstos en els serveis mínims.

El Ministeri de Transports ha explicat a mig matí que l'absència de molts maquinistes havia obligat ja a cancel·lar 81 recorreguts i també a tancar les estacions de Terrassa Est i Mollet Sant Fost per excés de gent a les andanes.

Els usuaris s'han queixat d'importants retards, i alguns han assegurat a les xarxes socials que han hagut d'esperar més d'una hora per pujar al tren, que hi havia molta gent a les estacions esperant a les andanes i que els trens anaven molt plens:


Només el 53% dels trens habituals

Segons ha explicat a dos quarts d'11 la directora de Rodalies de Renfe, Mayte Castillo, més de la meitat dels maquinistes que havien de treballar aquest dijous al matí, no ho han fet:

"El que s'ha pogut fer fins hores d'ara és el 53% del servei, a causa d'aquest incompliment dels serveis mínims per part dels maquinistes. D'un total d'uns 100 i escaig, 56 no s'han presentat."

La Generalitat havia fixat per a aquest dijous un 85% de serveis mínims a Rodalies durant tot el dia, sense franges, el mateix que pels dies 1, 5, 8, 11 i 12.


El SEMAF contradiu Renfe

El SEMAF ha negat del tot la versió de Renfe: el portaveu del sindicat a Catalunya, Luis Moyano, ha assegurat que tots els treballadors que han estat notificats, s'han presentat a treballar.

Segons ha assegurat aquest sindicat, els correus electrònics amb les cartes de convocatòria es van enviar aquest dimecres a la tarda a unes adreces de correu que no fan servir habitualment.

En declaracions a TV3, Moyano ha responsabilitzat Renfe de la situació creada:

"Hi ha hagut moltes presses, l'ordre ha sortit molt tard, les notificacions s'han fet molt tard també, i Renfe justificarà en aquest cas qui ha estat notificat i qui no. Si hi ha hagut una mala gestió no ha estat culpa dels treballadors."

El portaveu del SEMAF ha assegurat que "s'han entregat menys d'un terç dels serveis mínims" als treballadors, i ha aprofitat per acusar Renfe de no tenir "cap voluntat de negociar" amb ells, i que ara com ara ho veuen "impossible".


L'Audiència Nacional dona la raó al SEMAF

El Sindicat Espanyol de Maquinistes i Ajudants Ferroviaris, SEMAF, va posar un recurs a l'Audiència Nacional contra els serveis mínims marcats pel govern espanyol.

Aquests serveis mínims, fixats el 24 de setembre, eren del 100% en hora punta i del 75% la resta del dia.

Aquest dimecres l'AN els ha qualificat d'"excessius", i ha resolt anul·lar-los, perquè els ha considerat "un greu impediment" del dret de vaga dels treballadors:

"Podem apreciar cautelarment excés per part de l'Administració en fixar aquests serveis, que impedeixen l'adequat exercici del dret de vaga."

En la resolució l'AN ha fet seva la proposta del SEMAF, que era del 75% en hora punta i el 50% la resta del dia, que ha qualificat de "raonable" en la resolució.

Segons ha assegurat Renfe aquest dijous, aquesta decisió de l'AN no afectava a Rodalies de Catalunya, malgrat que tenia uns serveis mínims molt més alts, del 85% durant tot el dia.

L'AN no ha modificat els serveis mínims de la resta de trens, fixats pel govern espanyol en el 65% per als de mitja distància i el 72% per als de llarga distància i alta velocitat.

Centenars de trens anul·lats

Renfe ha dit que per a les 4 primeres jornades de vaga havia suspès gairebé 900 trens, 267 d'alta velocitat i 625 de mitjana distància, a més de 813 trens de mercaderies.

Amb els incidents d'aquest dijous al matí, l'empresa ha anul·lat més trens que estaven programats en serveis mínims, molts dels de Rodalies i també de mitjana i llarga distància, com un tren Avant a Lleida i un altre a Madrid.


Contra el traspàs de Rodalies a la Generalitat

El SEMAF, que representa el 85% dels maquinistes de Renfe, ha convocat la vaga perquè es recuperin trajectes anul·lats els últims anys, com els trens nocturns, i també la part de la plantilla que s'ha perdut.

Luis Moyano ha quantificat en un miler els trajectes anul·lats per Renfe en els últims 2 anys, i en uns 700 els llocs de treball suprimits:

"El que volem són millores, millores per tenir un millor servei, per tenir inversions, que ens fan falta, i necessitem fer una companyia forta i que presti un bon servei, guanyar en mida. El que no podem fer és dividir."

Un altre del motius principals d'aquesta vaga és l'oposició del sindicat al possible traspàs de la xarxa de Rodalies de Catalunya a la Generalitat.

Passatgers pugen a un tren de Rodalies a l'estació de Mataró (ACN/Jordi Pujolar) (ACN/Jordi Pujolar)
ARXIVAT A:
RodaliesMobilitatRenfe
VÍDEOS RELACIONATS
Anar al contingut