Com superar l'angoixa per les matemàtiques, un temor que limita les decisions dels alumnes

És el repte que s'han fixat algunes escoles per fomentar l'interès dels alumnes per la matèria i perquè no condicioni les seves decisions

Enllaç a altres textos de l'autor Mireia Rom Salvador

Mireia Rom Salvador

Periodista de la secció de Societat de TV3

@mireiarom
Actualitzat

Les matemàtiques generen angoixa en molts estudiants i això fa que, fins i tot, evitar-les sigui un criteri a l'hora d'escollir el batxillerat o els estudis universitaris. Superar aquesta por és el repte que s'han fixat alguns centres per fomentar l'interès dels alumnes pels números i perquè no limitin les seves decisions. És el cas, per exemple, de l'Institut Escola Projecte de Barcelona.

Els docents col·laboren amb professionals d'Innovamat, que ofereixen recursos i propostes educatives a centres d'arreu del món per ensenyar les matemàtiques a través de la manipulació i l'experimentació, amb un enfocament basat en la pràctica.

A classe de sisè, l'alumnat aprèn a calcular el volum de cossos geomètrics de tres maneres diferents: omplint d'aigua el cos i abocant-la en un vas de precipitats per mesurar-la, submergint el cos en aigua i calculant l'aigua que ha vessat -el que es coneix com el principi d'Arquimedes-, o mesurant la base i l'alçària a través d'unes tires de deu centímetres cúbics.

"No volem començar mai per la fórmula, perquè això talla tota la creativitat."

Ho explica Laura Morera, doctora en Didàctica de les Matemàtiques i responsable didàctica d'Innovamat: "Si et donen directament el mètode més eficient que algú ha estudiat, ja no penses que hi ha altres camins d'arribar a la solució".

Les activitats que plantegen, destaca, són de "terra baix i sostre alt", perquè estan dissenyades de tal manera que tots els alumnes hi puguin accedir i, a partir d'aquí, la dificultat augmenta progressivament.

Una classe de 2n d'ESO sobre equacions de primer grau
Una classe de 2n d'ESO sobre equacions de primer grau (CCMA)

I és que aprendre les matemàtiques memoritzant fórmules dificulta que puguem recuperar aquest coneixement al cap del temps, especialment si el que no recordem és un concepte bàsic per fer una operació més complexa.

"Això és el que genera el bloqueig i l'angoixa. En canvi, si les matemàtiques s'ensenyen a través d'experiències, és més fàcil que puguem reconstruir aquell aprenentatge en un futur", exposa Morera.


Una "por" de per vida

Una mala experiència amb les matemàtiques a la primària augmenta el risc que aquesta por es vagi arrossegant a mesura que passen els cursos i que els números es converteixin en una limitació a l'hora de triar vocació.

Per això, subratlla Morera, és fonamental entendre què es calcula en cada moment per trobar altres mètodes d'assolir el resultat si ens encallem en algun càlcul.

"L'objectiu no és que tothom surti de l'aula volent ser matemàtic, sinó crear una societat que no tingui por de les matemàtiques i que tingui la confiança necessària per utilitzar-les en la seva vida diària", assegura.

 

ARXIVAT A:
Educació Infància
VÍDEOS RELACIONATS
Anar al contingut