Com està la Hisenda catalana un mes abans de l'1-O?

Ivan GutiérrezActualitzat

L'Agència Tributària Catalana és un dels projectes estrella del Govern. I per això, aquesta setmana, la cúpula d'Hisenda ha aprofitat per accelerar els preparatius per tenir-ho tot llest. La Hisenda catalana farà un "salt" aquest setembre, i s'assumeixen competències tributàries que ja es tenien, però que no s'exercien. 

Josep Lluís Salvadó, secretari d'Hisenda de la Generalitat: "Fa dos anys, la hisenda catalana estava per sota de moltes administracions autonòmiques, ara estem per davant"

A part de gestionar els impostos propis, a partir d'aquest octubre, l'Agència Catalana també canalitzarà els 4.500 milions d'euros anuals que la Generalitat i totes les seves empreses públiques paguen a l'Estat en conceptes com l'IRPF, IVA o cotitzacions socials. També perseguirà els impagaments, i recaptarà les multes com del Servei Català de Transit. Però això no està exempt de reptes i incògnites.

Canvia la gestió dels impostos. Fins ara, tant la recaptació executiva com la gestió i liquidació d'aquests impostos la portaven a terme o empreses subcontractades, les denominades oficines liquidadores, o l'Estat a través d'un conveni. Per tots aquests serveis, la Generalitat pagava un cànon, que ara s'estalviarà absorbint aquests serveis. D'altra banda, el cost s'ha traslladat a obrir 14 noves oficines i contractar 250 nous treballadors, amb un gruix important d' exempleats d'aquestes antigues oficines liquidadores.

Tot i que s'ha posat en marxa un nou programa informàtic, que estaria preparat per assumir impostos massius en un futur, la migració d'un sistema a un altre serà lent i les taxes més complicades com successions podrien seguir a l'antic software fins al 2020. De fet, en un inici, s'han començat amb les taxes menys complexes com la de les ensucrades. Però d'altres com l'IVA o l'IRPF seguiran sota el control de l'Agència Tributària Espanyola

Moltes d'aquestes funcions les feien els registradors en oficines liquidadores fa només un any i els sindicats creuen que la transició ha estat massa ràpida i podria afectar la recaptació. De fet, a la pràctica, hi haurà menys oficines tributàries de la Hisenda catalana de les que hi havia prèviament de liquidadores. Per tant, un usuari de la zona del Garraf que abans podia anar a Vilafranca, Vilanova o Sitges, ara només podrà fer les gestions a l'oficina de la ATC de Vilafranca.

En tot cas, la Generalitat argumenta que s'han augmentat els tràmits telemàtics d'un 30 a un 70%, i que per tant no es notarà que hi ha menys punts físics. Els sindicats dubten d'aquest punt, ja que molts són gestors que es desplacen físicament que son difícils de fer a distància. 

Carles Mateos, de CCOO de l'Agència Tributària de Catalunya: "Com això es podia haver fet des de fa 25 anys i ara s'ha volgut fer en uns mesos, estan sortint problemes. Un és la formació, no es pot pretendre formar a una gent que molts no hi eren a les oficines liquidadores, en menys d'un mes"

La formació en molts dels nous centres s'ha iniciat just aquesta setmana per obrir la que ve, i fins fa un mes, la majoria dels 250 nous treballadors no sabien si tindrien plaça com a interins. La Hisenda catalana passa a absorbir de manera directa la gestió i recaptació dels impostos propis i cedits, un servei que fins ara portaven a terme empreses subcontractades. Només hi ha una excepció, que és l'impost de Patrimoni, que seguirà recaptant l'Agència Tributària Espanyola (AEAT), juntament amb l'IRPF, i transferirà posteriorment a la catalana.

ARXIVAT A:
Referèndum 1-O
NOTÍCIES RELACIONADES
VÍDEOS RELACIONATS
Anar al contingut