Com afrontar psicològicament el confinament a casa pel coronavirus

El Col·legi de Psicòlegs de Catalunya recomana estar ben informats, fer exercicis de relaxació, comunicar-nos per telèfon o internet i no perdre el sentit de l'humor
Com afrontar psicològicament el confinament a casa pel coronavirus

Com afrontar psicològicament el confinament a casa pel coronavirus

El Col·legi de Psicòlegs de Catalunya recomana estar ben informats, fer exercicis de relaxació, comunicar-nos per telèfon o internet i no perdre el sentit de l'humor
Laura Galán Actualitzat
TEMA:
Coronavirus
Després de la publicitat pots interactuar amb el player amb els següents botons Engegar/Aturar Silenciar Pujar el volum Disminuir el volum Instruccions per interactuar amb el player
imatge

En dos dies hem passat de fer vida normal a una situació de total excepció. Ens hem de tancar a casa i tenir el mínim de relacions socials possibles. En principi l'estat d'alarma dura 15 dies, prorrogables si ho aprova el Congrés dels Diputats.

Aquest dissabte ens hem llevat amb els fills a casa i una perspectiva de no separar-nos d'ells durant unes setmanes; o bé, vivim sols i se'ns demana que no ens relacionem per no escampar el virus. També ens pot passar que haguem de conviure amb una persona infectada o què tinguem algú ingressat a l'hospital o en una residència i no el puguem visitar per seguretat.

A casa, podem trobar-nos que haurem de conviure nit i dia amb les mateixes persones o que haguem de treballar d'una manera diferent a què estem acostumats, amb teletreball, per exemple.

Massa canvis i novetats en massa poc temps i amb molta incertesa.

És per això que el Col·legi Oficial de Psicologia de Catalunya ha elaborat un document amb recomanacions per fer el confinament més portable.

L'objectiu és evitar que la por "es converteixi en un fenomen viral que interfereixi en la situació sanitària".

Les situacions de confinament, expliquen els psicòlegs, poden produir sensacions com soledat, ira, tristor, avorriment, angoixa o estrès. Per això han elaborat un seguit de recomanacions.

Els psicòlegs Aida Huertas i Roger Ballescà, vicesecretari del Col·legi Oficial de Psicologia de Catalunya, expliquen com es pot fer front a la por:


Estar ben informats

Estant a casa, tindrem molt temps per informar-nos. Els psicòlegs aconsellen que consultem, només, els canals oficials i contrastats.

Si fem servir les xarxes socials, anem amb compte amb les informacions que compartim.

Si ens hem contagiat o estem a l'espera de resultats, evitar les actituds culpabilitzadores i catastrofistes.

La millor font d'informació és el teu metge, insisteixen els psicòlegs.

 

Informar els del voltant

Si t'has encomanat el coronavirus, el millor és explicar-ho clarament i planament a la gent que t'envolta. Si et comuniques amb persones afectades, no en parlis a tothora ni de manera angoixant.

Hem d'evitar escampar rumors i informacions falses i parlar només de les informacions realment rellevants.

 

Informar els nens

Els nens són persones amb capacitat per entendre el que passa i és recomanable mantenir-los informats. És bo que preguntin i expressin les seves preocupacions i que els grans els responem a mesura que ens les expressen.

Hem d'explicar-los la situació de manera que la puguin entendre, adaptant-nos al seu nivell i demanar-los quines informacions tenen ells per corregir-les si no són correctes.

"No els menteixis, i evita tant l'alarmisme com la minimització."

El Col·legi de Psicòlegs assegura que reduirem la por dels més petits si els fem saber que sabem com protegir-nos.

"Mantingues la calma i les rutines habituals en la mesura del possible."


Informar els altres

Si ens trobem que hem de tenir cura de persones afectades pel coronavirus, és bo cuidar-los psicològica i emocionalment. Els podem portar informació de l'exterior sense alarmisme.

Si el que ens passa és que tenim una persona ingressada en una  residència hem de procurar que estigui ben informada de què passa i perquè no els podem anar a veure. Mirem de trucar-los si és possible i que no se senti abandonada.

 

Organització a casa i a la feina

La logística domèstica pot ser molt complicada si no posem damunt la taula acords clars.

Mantenir-nos en espais diferenciats o trobar activitats comunes si tenim infants és una bona manera d'aprofitar un temps del qual normalment no en disposem.

A la feina, serà imprescindible que comuniquis si estàs interessat a treballar des de casa, si tens fills i persones dependents i si podràs fer la mateixa quantitat de feina o si en podràs fer menys.

Serà bo, si fas teletreball, fixar un espai i un horari al més semblant al que fas normalment i mantenir rutines com vestir-te per treballar.


Connectats amb l'exterior

Aprofitar la tecnologia per no aïllar-nos totalment. Trucar, enviar missatges o fer videoconferències pot ajudar a fer més amè el temps que ens passem a casa. També es recomana la subscripció a alertes de textos de fonts contrastades.

Relaxació i distracció

Una part de la situació no està a les nostres mans, per tant, no ho podem controlar ni preveure.

Els psicòlegs recomanen tècniques de relaxació com respiració, ioga o meditació. També intentar moure'ns i gaudir de l'oferta d'oci online com concert en streamig, museus virtuals, llegir llibres, mirar pel·lícules, teatre, òpera...

També apel·len al sentit de l'humor:

"L'humor és una emoció que t'ajudarà a reduir l'angoixa i a mantenir la por a ratlla."

Finalment, el Col·legi recomana aprofitar aquesta situació excepcional per reflexionar sobre les nostres prioritats, compartir tasques domèstiques, imaginar i crear nous projectes o jocs per als nens i tenir clar que només es tracta d'una situació temporal que hem d'aprofitar per aprendre tant dels altres "com de nosaltres mateixos".

ARXIVAT A:
Coronavirus Salut

VÍDEOS RELACIONATS