Classes fora de l'aula, una mesura per la pandèmia que es manté: "Tenim més llibertat"

Una de cada quatre escoles de Barcelona ha sol·licitat, aquest curs, poder fer docència en equipaments públics de la ciutat

Durant el curs 2020-2021 i arran de la covid, l'àrea d'Educació de l'Ajuntament de Barcelona, en coordinació amb el Consorci d'Educació, va facilitar que les escoles poguessin utilitzar equipaments i espais propers als centres educatius per fer classe.

Es tracta del programa "Compartim espais educatius", que es va engegar per evitar el risc de contagi i mantenir l'activitat docent d'una manera normalitzada durant la pandèmia i que s'ha mantingut pels beneficis pedagògics que aporta. El 2020-21 hi van participar 178 centres; el 2021-22, 161 i, aquest any han estat 156.  

L'escola Mercè Rodoreda de Barcelona és un dels centres educatius que en forma part. En va començar a fer més ús arran de la covid però, ara, ha decidit intensificar-ho per fer-hi les hores de pati, però també per incloure algunes activitats pedagògiques, com és el cas de medi. Per estudiar la contaminació acústica, els alumnes de cinquè es desplacen fins al pont de l'avinguda Meridiana –a tocat del centre--, per mesurar, amb un sonòmetre, el nivell del soroll que fan els vehicles que hi passen.

El mateix fan altres alumnes com els de segon, que estudien els animals i les plantes a les places que tenen al voltant de l'escola. Els docents valoren positivament que, cada vegada, hi hagi més espais per poder fer classe i el que això aporta als alumnes.

Ainhoa Reverte, tutora de cinquè de l'escola, destaca: "Els mestres estàvem molt a dins de l'escola; això ens enriqueix perquè guanyem espais fora i motiva molt els alumnes."

Els alumnes també ho valoren positivament. L'Ashley Garcia, de cinquè, afirma: "Aquí tenim més llibertat, a classe estem molt tancats, tota l'estona asseguts." "Puc veure l'exterior, puc veure el paisatge, coses noves... i a mi això m'agrada molt", destaca el Dani Valle, alumne de la mateixa escola.

L'escola Els Xiprers de Barcelona també forma part d'aquest programa des de fa temps. Abans, els seus alumnes sortien fora de l'aula d'una manera més ocasional, mentre que, després de la pandèmia, marxar de l'escola per fer una activitat s'ha convertit en una rutina setmanal.

Cada dimecres, una part del grup de cinquè es desplaça fins al MUHBA Vil·la Joana, un dels 15 centres del Museu d'Història de Barcelona i l'última casa que va acollir el poeta i escriptor Jacint Verdaguer. La relació d'aquest equipament amb l'escola ja ve des de fa temps, ja que es troba molt a prop de l'escola, però ara s'ha intensificat, fins al punt que s'ha convertit en l'aula on aquests alumnes fan el taller d'escriptura.

Els docents reconeixen que, des que s'ha posat en marxa la iniciativa, els beneficis pedagògics s'han notat en tots els àmbits.

"Tot i que estem treballant uns continguts, s'aprèn d'una manera molt més lliure, en un entorn on estan envoltats de llibres i escriptors i això els motiva més", destaca Quirze Espí, mestre de 5è de l'escola.

Una alumna, Liri Molnar, diu: "En aquest espai hi ha més coses que puc utilitzar per inspirar-me: els llibres, el bosc que veig per la finestra..."

En total, una de cada quatre escoles i instituts públics i concertats de Barcelona fa ús del programa, de manera que converteix la via pública –també-- en un espai educador.

ARXIVAT A:
Educació Covid-19
VÍDEOS RELACIONATS
Anar al contingut