janquim / Barcelona

CiU llança una xarxa social pròpia i forma centenars de ciberactivistes

La batalla electoral catalana serà més present que mai a internet. L'èxit de la campanya del Partit Demòcrata, amb Barack Obama al capdavant, encara cueja, però no tot és seguidisme. Les noves fornades de polítics són usuaris habituals de les noves eines que proporcionen les tecnologies de la informació i la comunicació i troben natural que la política faci aquest canvi.

Actualitzat
CiU llança una xarxa social pròpia, anomenada Cativistes, que ja té de sortida dos centenars llargs de membres i que serà un dels instruments de la campanya electoral d'aquesta coalició.

El diputat Jordi Cuminal, que és secretari de comunicació de CDC, assegura al 3cat24 que Cativistes vol anar més enllà dels partits i que és "una xarxa oberta a tots els catalanistes", però no nega que forma part d'una operació de més abast per llançar la precampanya electoral d'aquesta coalició. La imatge de CiU apareix vinculada amb claredat a entorns de la nova xarxa i el seu pressupost se sosté en les finances de CiU.

Cuminal sosté que actuen amb els codis de les xarxes socials i que per tant no volen supervisar la participació ni tallar l'existència de grups espontanis que hi sorgeixin. Com a exemple, explica que ja hi ha dos grups amb posicions oposades sobre la polèmica que ha envoltat l'empadronament d'immigrants a Vic.

Premis en metàl·lic per al millor rasclet

Els impulsors de Cativistes tenen la intenció d'oferir premis en metàl·lic i altres recompenses als activistes més actius, després d'haver entrenat els primers dos-cents membres en la pràctica del ciberactivisme. Pretenen que funcioni com una altra xarxa social on es puguin crear grups de discussió, grups de fans i convidar-hi amics. Per la seva banda, l'equip de comunicació de CiU alimentarà la xarxa amb vídeos i altres materials.

Roc Fernàndez, cap d'informació de CDC, insisteix que la seva aposta digital és sincera i posa d'exemple el videoblog del cap de l'oposició, Artur Mas: "Alguns van creure que només era una provisionalitat electoral i ara s'ha demostrat que cada setmana hi ha hagut un nou vídeo durant tres anys". Per Fernàndez, l'acció no deixa de ser l'actualització d'aquell missatge que solia repetir l'expresident Jordi Pujol quan es presentava a les eleccions i reclamava als seus que s'havia de "passar el rasclet". "És el mateix però a internet", explica Fernàndez.

Producte especialitzat

Cativistes es construeix sobre Ning, una eina de xarxes socials oberta que fan servir grups molt diversos i que permet una personalització molt potent si s'hi intervé amb programació autoritzada. És un producte dissenyat per l'empresa que assumeix l'estratègia a internet de CiU. Cuminal sosté que això és una prova de normalització: "Si els partits recorrem a agències de publicitat i consultories de comunicació, la presència a internet també reclama que comptem amb professionals".

Aquests professionals es troben a l'equip de Cink, que es concentra des de fa deu mesos en aquesta activitat. Aquesta empresa de Barcelona ha anat més enllà de l'aposta per la xarxa social pròpia i ha actuat en dues direccions més: la formació i la detecció.

Mil ciberactivistes creant opinió

Com explica el seu director general i "net strategist" de la campanya, el bloguista Marc Vidal, s'ha format prop d'un miler de ciberactivistes, que estan preparats per crear opinió sobre les qüestions que cada dia comuniquin un equip d'experts en matèries com la sociologia, la psicologia i l'estratègia militar.

Segons aquesta previsió, un exèrcit d'enxarxats s'adreçaran des de primera hora als "punts calents" dels debats diaris per deixar-hi comentaris, reenviar enllaços i escriure apunts als blogs. D'aquesta manera, Cink respon a la petició de l'organització política d'aconseguir guanyar la batalla a internet com un pas previ a la victòria desitjada a les urnes.

Nous talents

La tasca prèvia va consistir en la detecció d'entorns proclius al vot favorable i la conseqüència és una sacsejada de les estructures dels partits. El diagnòstic elaborat ja fa mesos va posar al descobert militants molt actius a internet que potser no tenien el mateix reconeixement en els seus entorns naturals. L'aflorament d'aquest "talent polític" ha obligat CiU a modificar alguns hàbits més tradicionals quan aquests "nouvinguts" han trobat el reconeixement de l'equip de comunicació que comanda David Madí.

El mateix Cuminal és un diputat de 33 anys que tot just fa un any que s'asseu al Parlament i al principi era reprovat pels seus companys perquè es connectava al Facebook o el Twitter. Ara s'han adonat que la seva vinculació a aquestes xarxes li ha permès establir un tipus de relacions que està convençut que podran modificar la manera de fer política.

Voluntaris a internet

De tota manera, CiU no es trobarà sola en aquesta batalla electoral a internet. Les altres candidatures i les empreses del sector, especialitzades en l'estratègia a la xarxa, també mouen fitxa. Fins i tot els aspirants que no tenen representació parlamentària podrien comptar amb empreses amb experiència internacional.

Internet serà aquesta vegada el terreny on s'enfrontaran unes opcions electorals que saben d'entrada que es troben en un entorn de desafecció amb previsions d'abstenció per damunt del 50%. Per això confien que a la xarxa siguin capaços d'aixecar una activitat basada en voluntaris que fora de la xarxa sembla haver perdut pistonada per a molt de temps.
Anar al contingut