Catalunya inverteix menys en educació que la resta d'Espanya i d'Europa

La Fundació Bofill i la Unesco asseguren que Catalunya necessita, com a mínim, 1.500 milions d'euros anuals més per a educació
Catalunya inverteix menys en educació que la resta d'Espanya i d'Europa

Catalunya inverteix menys en educació que la resta d'Espanya i d'Europa

La Fundació Bofill i la Unesco asseguren que Catalunya necessita, com a mínim, 1.500 milions d'euros anuals més per a educació
Actualitzat
TEMA:
Educació
Després de la publicitat pots interactuar amb el player amb els següents botons Engegar/Aturar Silenciar Pujar el volum Disminuir el volum Instruccions per interactuar amb el player
imatge

Catalunya necessita 1.500 milions d'euros per igualar la inversió en educació amb la resta de l'Estat, i el doble per arribar a la mitjana europea, segons un informe de la Fundació Bofill i la Unesco.

Catalunya inverteix en educació un 3,9% del producte interior brut (PIB). Això són més de 4.800 milions d'euros l'any.

Però està per sota de la inversió mitjana a Espanya, que arriba al 4,4% del PIB.

I encara més lluny de la mitjana europea, que supera el 5% de la riquesa.

 

Per cobrir aquesta diferència, la Fundació Bofill i la Unesco reclamen que s'hi inverteixin 1.500 milions suplementaris, com a mínim. Això permetria igualar la inversió amb la mitjana espanyola.

Per arribar a l'europea, s'hauria de doblar aquesta xifra i arribar als 3.000 milions.

Des del departament, reconeixen les mancances i comparteixen els objectius: garantir l'ensenyament gratuït per a la formació bàsica, també dels 0 als 3 anys, i millorar la formació del professorat.

0-3, per a tothom


La clau de la millora educativa, segons els experts, està en l'escolarització de 0 a 3 anys, on, asseguren, ha de poder accedir tothom. Així ho defensa Francesc Pedró, director de política educativa de la Unesco i coautor de la proposta per a la millora educativa:

"Els alumnes que s'escolaritzen més tard són els alumnes que marxen abans del sistema i els que durant el sistema obtenen els pitjors resultats. Aquesta és la prioritat número u."

"Perquè és l'etapa de la vida en la qual es configura l'èxit educatiu futur però també la capacitat de sociabilitat. És l'etapa probablement en la qual els sistemes educatius haurien d'invertir més."

El departament veu difícil assumir totes les propostes, però té clar que l'escola bressol, una de les etapes que més han patit les retallades en educació, és també una prioritat, com explica Carles Martínez, secretari de Polítiques Educatives del Departament d'Ensenyament:

"Ja hem assumit que, en el futur, de 0 a 3 haurem de compensar el que la Generalitat no va pagar en els darrers anys, però segur que parlem d'uns 20 milions d'euros per a aquesta partida de 0 a 3."


Més diners per a l'alta complexitat

 

Un segon pal de paller són els centres d'alta complexitat. Cal invertir més on hi ha més necessitats. Així, asseguren, també es podria reduir el 18% d'abandonament escolar prematur que encara hi ha a Catalunya. Francesc Padró quantifica la inversió necessària:

"Estimem que els alumnes en aquests centres haurien de rebre un finançament un 30% superior."

I, per anar a màxims, tant experts com el departament estan d'acord que l'escolarització obligatòria hauria de ser gratuïta al cent per cent.

Francesc Padró:

"És l'únic país que conec del continent europeu on el 35% dels alumnes d'escolarització obligatòria no van a l'escola gratuïta."

Carles Martínez:

"Hem de garantir la gratuïtat de l'educació. No pot ser que encara milers i milers de famílies del nostre país continuïn pagant les xifres que estan pagant per una educació bàsica obligatòria que hauria de ser gratuïta."


Formació del professorat

Per Francina Martí, presidenta de l'Associació de Mestres Rosa Sensat, també cal inversió en la formació del professorat, que hauria de ser compartida en tota l'etapa obligatòria.

"El tall que hi ha entre primària i secundària és massa agressiu. Per tant, tot això també passa per la formació inicial conjunta perquè aquesta secundària obligatòria no sigui tan diferent de la primària."

 

 

L'estudi impulsat per la Fundació Bofill ha estat debatut aquest dilluns per experts en polítiques educatives i de la comunitat docent en una jornada a Barcelona, amb el lema "Invertir més i millor en educació".

De moment, la Generalitat estima que els futurs pressupostos es podran incrementar en 1.600 milions d'euros a repartir entre totes les conselleries.

En l'informe anual presentat el 2016 per la Fundació Bofill ja s'advertia que la inversió educativa a Catalunya estava a la cua dels països desenvolupats i reclamava la necessitat de duplicar-la, tenint en compte que les escoles catalanes tenen un infrafinançament "escandalós".

 

ARXIVAT A:
Educació

VÍDEOS RELACIONATS