Vianants i ciclistes al carrer Aragó, el 8 de març, dins de la iniciativa "Obrim carrers" (ACN/Pau Cortina)

Carril bici a Aragó, més carrils bus i 30 carrers sense cotxes: la Barcelona post-Covid

Via Laietana, carrer de Sants i passeig de Sant Joan quedaran lliures de trànsit el cap de setmana, i els ciclistes i el bus guanyen espai als cotxes

Juli Rodés AlmerActualitzat

Un carril bici al carrer Aragó, que en perdrà un de circulació. Aquest és un dels canvis més significatius de la Barcelona post-Covid-19 pel que fa a la mobilitat i l'ús de la via pública.

Els usuaris de la bicicleta podran travessar l'Eixample des de l'avinguda Meridiana fins al carrer Tarragona, 4'8 quilòmetres nous de carril bici -unidireccional- que s'aconsegueixen traient-ne un als vehicles de motor, el de la banda mar.

Això començarà a ser una realitat a partir de l'octubre, quan es posaran en marxa el gruix de les obres de transformació de la via pública de Barcelona.

Algunes, però, comencen ja aquest juliol.

Tot plegat amb l'objectiu, segons l'Ajuntament, de "convertir Barcelona en una ciutat més saludable, més humana" i "encaminar la mobilitat cap a modes més sostenibles i segurs com anar a peu, en transport públic o en bicicleta".

Els detalls de la transformació els han explicat l'alcaldessa, Ada Colau, la segona tinenta d'alcadia, Janet Sanz, i la regidora de Mobilitat, Rosa Alarcón.

Als 4,8 quilòmetres de carril bici del carrer Aragó se n'hi afegiran els 3,2 que es construiran al passeig de la Zona Franca: 1,6 a cada costat, per poder circular des de la plaça Cerdà fins al carrer Motors i viceversa.


Nous carrils bus

Per fomentar el transport públic també es construiran nous carrils bus d'entrada i sortida de la ciutat, que substitueixen carrils de circulació. El d'entrada estarà a l'avinguda d'Esplugues, i el de sortida, a l'avinguda Diagonal.

A més, s'ampliaran els carrils bus existents als trams centrals de la Diagonal i la Gran Via.

També es milloraran els accessos a les estacions de Sants, del Nord i de Sant Andreu Arenal

Alarcón ha celebrat que "els ciutadans comencen a percebre el transport públic com un espai segur" i que ja s'han recuperat la meitat dels usuaris habituals d'abans de l'estat d'alarma.
 

Carrers tallats al trànsit

Una altra de les novetats de la mobilitat i l'ús de la via pública de la Barcelona post-Covid-19 serà el tancament al trànsit de 34 carrers de 9.00 a 21.00, dotze hores al dia.

Aquests carrers són una mica més de la meitat dels 60 que es van tallar a partir del mes de maig, durant al desescalada, i suposen més de 41.000 metres quadrats.

La decisió de consolidar el tancament d'aquestes 34 vies s'ha pres després d'analitzar, amb els districtes, quins talls han funcionat millor.

A banda de guanyar carrers per moure-s'hi a peu dotze hores al dia, Barcelona també alliberarà alguns carrers dels vehicles de motor durant els caps de setmana.

És la consolidació de la iniciativa "Obrim els carrers", que s'havia posat en marxa poc abans de l'estat d'alarma i que es va potenciar a partir del maig, amb la desescalada. A partir de la tardor es farà en diverses vies, amb periodicitats diferents.

 

Taules de ping-pong a la Via Laietana, l'1 de febrer, amb motiu d'"Obrim carrers" (ACN/Elisenda Rosanas)


Algunes quedaran lliures de trànsit cada cap de setmana. És el cas de la Via Laietana i dels eixos carrer de Sants-Creu Coberta i passeig de Sant Joan-Pi i Margall.

Dues vies principals de la ciutat es tallaran al trànsit un cap de setmana al mes: Gran de Gràcia i l'eix Fabra i Puig-Onze de Setembre.

I el carrer Aragó quedarà sense circulació un diumenge al trimestre.
 

Voreres més amples

La recuperació d'espais públics per als vianants també passa per l'ampliació de voreres a dues vies cèntriques molt transitades.

En concret, s'ampliaran les dues voreres de la Ronda Universitat i la vorera del costat mar del carrer Pelai.
 

"Treure asfalt i posar-hi verd"

L'Ajuntament de Barcelona també ha anunciat aquest dijous al matí el que Sanz ha qualificat com a "actuació innovadora": aixecar asfalt del carrer per plantar-hi verd.

Això és el que farà en 17 metres quadrats de la cruïlla dels carrers Rocafort i Consell de Cent, a l'Eixample, dues vies on ja s'havien fet actuacions com l'ampliació de voreres.

A la pràctica, es guanya espai per als vianants ocupant tres dels quatre xamfrans fins a gairebé el centre de la cruïlla. I, a banda de verd, s'hi afegeix mobiliari urbà i elements de lleure.

Sanz ha explicat que "és una actuació que tenim moltes ganes de fer" i que és una primera prova amb la voluntat d'aplicar-ho en altres punts de la ciutat.

La transformació d'aquesta cruïlla començarà la setmana que ve.

ARXIVAT A:
Mobilitat
Anar al contingut