Girona

Carn que sembla carn però que no ho és, una tendència a l'alça

Fòrum d'empreses punteres en la producció d'alternatives a la carn per adaptar-se a nous models alimentaris per minimitzar l'emergència climàtica

Actualitzat

Les alternatives a la carn, els productes que la poden substituir o els que es produeixen amb sistemes alternatius, creixen de manera exponencial en vendes i són una aposta de futur del sector alimentari.

Aquest dimecres s'han debatut les seves perspectives al Fòrum Carni de Girona amb les empreses punteres en innovació.

El perquè d'aquest creixement s'explica per diversos motius, entre els quals la salut i la consciència dels consumidors de l'impacte dels sistemes de producció tradicionals en el medi ambient, com explica Anna Carabús, gestora d'innovació de l'Institut de Recerca i Tecnologia Agroalimentària.

"Sol ser per temes de sostenibilitat. També és important les qüestions d'ètica. I sol preocupar, també, el benestar animal."

L'ONU calcula que la ramaderia és responsable del 14,5% de les emissions mundials anuals de gasos d'efecte hivernacle derivades de l'activitat humana.

Aquest impacte es redueix significativament en les tres alternatives que s'estan desenvolupant: les que aprofiten els formats carnis tradicionals però s'elaboren amb matèries vegetals, les carns vegetals que volen reproduir el gust i textura de la carn tradicional, i la carn cultivada, que es produeix mitjançant la reproducció de cèl·lules mare en un laboratori.

Procés d'envasat d'hamburgueses vegetals

L'empresa Noel, de Sant Joan les Fonts, és un exemple de la primera alternativa. Per exemple, fabrica hamburgueses vegetarianes a partir de llegums, bolets i verdures, i un processament suau. És un dels productes alternatius a la carn de l'empresa garrotxina, que des de l'any 2015 també té una gamma de llescats vegetarians.

Jaume Planella, director R+D de Noel Alimentària, explica que aquest producte no és només per substituir totalment la carn.

"L'objectiu no és el vegetarià vegà -que també- però el que està passant és que el nostre client de sempre, l'omnívor de sempre, s'està desplaçant cap al que hem anomenat flexiterià."

 

 

 

En un altre àmbit, Mosa Meat, que el 2013 van presentar la primera hamburguesa feta amb carn cultivada, han anunciat la seva comercialització per d'aquí dos o tres anys. Es tracta de carn produïda en un laboratori a partir de la multiplicació de cèl·lules mare.

Peter Verstate, tècnic alimentari de Mosa Meat, explica que aquest producte pot arribar a ser de gran consum com a alternativa a la carn animal en el futur.

"Ningú està fent això a gran escala encara, això és molt experimental. Per això no hi ha cap dada sobre l'impacte de la carn cultivada. És un impacte potencial, però les xifres estan basades en assajos, encara ho hem de provar, però creiem que l'impacte serà substancial."

Que aquest fòrum carni s'hagi fet a Girona és significatiu. Aquesta demarcació concentra gran part d'empreses del sector i de totes les catalanes és la que més carn exporta.

Segons l'informe "Noves tendències alimentàries a nivell mundial. Han canviat els nostre hàbits alimentaris?", a Espanya el 15% de la població fa una dieta flexiteriana. Les dietes vegana i vegetariana encara són minoritàries, però cada cop tenen més adeptes. Segons aquest informe, Espanya és el país europeu on més persones, una de cada quatre, estan interessades en la carn sintètica.

VÍDEOS RELACIONATS
Anar al contingut