La cadireta ha d'estar ben fixada i l'infant ben lligat, amb l'arnès tibant o el cinturó ajustat a la pelvis
La cadireta ha d'estar ben fixada i l'infant ben lligat, amb l'arnès tibant o el cinturó ajustat a la pelvis (iStock/T. Pleydell)

Canvis al reglament de cadiretes infantils: què diu la nova norma i com et pot afectar

Al setembre canvia la normativa i ja no es podran vendre cadiretes homologades segons el pes, que són les més habituals fins ara

Actualitzat

Com hem de portar els infants al cotxe? "La cadireta perfecta no existeix", explica al 324.cat Josep Maria Vallès, formador de les Nacions Unides en Seguretat Viària Infantil i president de la Fundació Smart Baby. Sí que hi ha, però, una normativa que les regula, i que està a punt de canviar.

Al setembre caurà el reglament vigent des del 1981. Amb la nova norma ja no es podran vendre cadiretes segons el pes, les més habituals a dia d'avui.
 

Què canvia?

Tots els infants que mesurin 135 cm o menys han de viatjar sempre i de manera obligatòria amb un sistema de retenció infantil (SRI) homologat adequat al seu pes i alçada, per molt curt que sigui el trajecte. Una cadireta que han de portar sempre cordada i que ha d'estar en bones condicions i ben fixada.

Dues normatives han regulat fins ara les cadiretes infantils que, per llei, es poden fer servir:

► El reglament ECE R44, vigent des del 1981 i que classifica els sistemes de retenció infantil per pes. Són les més habituals i es classifiquen en quatre grups: 0/0+, 1, 2 i 3 (fins als 12 anys i 36 kg).

►  I l'R129 o I-Size, aprovat el 2013 per incloure les millores en aquests sistemes obtingudes gràcies als avenços tecnològics. El sistema I-Size es basa en l'alçada de la criatura --i un pes màxim--, i deixa llibertat als fabricants per establir uns mínims i màxims de cada model, que van dels 40 cm al metre i mig, aproximadament.

A partir del setembre, però, s'acaba la convivència entre els dos reglaments i ja no es podran comprar cadires R44, les més comunes.

De fet, fa gairebé un any que ja no es poden fabricar ni importar a la Unió Europea cadiretes R44/04, però a partir del setembre tampoc no es podran vendre les que quedin en estoc.

La prohibició afecta tant els fabricants com els particulars que les vulguin oferir en plataformes de compravenda --on són el 95% de l'oferta--, i que podrien ser denunciats a Consum.

Això no vol dir que hàgim de canviar les cadiretes R44 homologades que ja tenim, que encara seran vàlides per circular si estan en bon estat.

El respatller suposa una doble protecció: garanteix que el cinturó va a l'espatlla i no al coll i protegeix el cap d'impatges laterals
El respatller suposa una doble protecció: garanteix que el cinturó va a l'espatlla i protegeix el cap d'impactes laterals (iStock/djedzura)

Quines són les noves categories?

Amb la normativa R129 les cadiretes deixen d'estar classificades per grups. Cada fabricant és lliure d'establir les alçades mínimes i màximes i hi ha moltes categories que combinen grups diferents.

Les correspondències d'alçades I-Size amb els pesos de les actuals cadiretes R44/04 classificades per grups serien, aproximadament:

► Grup 0, fins a 10 kg: I-Size de 40 a 70 cm

► Grup 0+, fins a 18 mesos i 13 kg: cadiretes de 40 a 85 cm

► Grup 1, fins a 4 anys, de 9 a 18 kg: de 61 a 105 cm

► Grup 2: fins a 12 anys i entre 15 i 25 kg: 105 a 150 cm

► Grup 3 (alçadors): fins a 12 anys entre 22 i 36 kg: 125 a 150 cm
 

Molts fabricants, però, han apostat per oferir cadires evolutives que combinen diversos grups, tal com els coneixíem fins ara, com per exemple:

► Grup 0+/1, fins a 18 kg: que equivaldria a 40 a 105 cm

► Grup 0+/1/1, fins a 25 kg: de 40 a 125 cm

► Grup 0+/1/2/3, fins a 36 kg: de 40 a 150 cm

► Grup 1/2, de 9 a 25 kg: de 75 a 125 cm

► Grup 1/2/3, de 9 a 36 kg: hi ha cadiretes de 75 a 150 cm i de 67 a 135 cm, entre altres


Compte amb les cadiretes de segona mà

Triar el model de cadireta no és fàcil. Josep Maria Vallès, que també és director econòmic d'AESVI, l'Aliança Espanyola per a la Seguretat Viària Infantil, recomana deixar-se assessorar per un expert i evitar les cadiretes de segona mà, ja que nou de cada deu no complirien amb la seva funció en cas d'accident, segons un estudi publicat per l'AESVI.

L'estudi va sotmetre deu cadiretes comprades en una app de segona mà a una prova de xoc com les que obliga la normativa d'homologació i només una la va superar.

Aquest mes de maig, AESVI també ha alertat del risc de les cadiretes de cotxe infantils comprades per internet fora de la UE. Vallès alerta dels principals problemes que tenen les cadiretes de segona mà, a part de no haver superat la prova de xoc:

►  Que rarament venen amb manual d'instruccions i no sabem com les hem d'instal·lar ni tenim cap garantia d'estar-ho fent bé.

►  Que habitualment falten peces, sobretot en les cadires evolutives --com els reductors que es treuen a mesura que el nen va creixent.

►  Que els materials d'absorció dels impactes, com les escumes, els porexpans o els teixits, poden estar malmesos i ja no ser efectius --amb la calor i l'ús perden flexibilitat i, en cas d'impacte, es podrien partir en comptes d'esmorteir el cop.

"A vegades li passem la cadireta a un amic pensant que li fem un favor, però no tot és reutilitzable i pot ser un autèntic perill", alerta Vallès, que insisteix que, després d'anys d'ús "no podem saber si encara compleix la normativa o no".

Els fabricants garanteixen que les cadiretes funcionen bé durant el temps estimat de la seva vida útil, però si l'allarguem, "dependrà de com l'has tractat", conclou. I també ens la instal·len i ens expliquen com mantenir-la en bones condicions perquè, segons explica Josep Maria Vallès, "tan important és escollir la cadira com instal·lar-la correctament".

A més, "la majoria de les que es deixen són de normativa antiga --les que ja no es podran vendre al setembre-- que en termes de funcions en tenen menys que les noves, com l'angle de reclinació o la protecció en cas de xoc lateral".

Per a la seguretat de l'infant, tan important és triar la cadireta adequada com instal·lar-la correctament (Josep Maria Vallès)

La sinistralitat infantil, a l'alça

En el que portem d'any, 412 infants d'entre 0 i 14 anys han estat víctimes d'algun accident de trànsit a Catalunya, segons dades de sinistralitat facilitades pel SCT.

L'any passat, van ser 1.217 i al 2022, els menors d'entre 0 i 14 anys morts o ferits de diversa consideració en accidents de trànsit a Catalunya van ser 1.179, entre les quals, 57 morts o ferits greus (13 en la xarxa viària interurbana i 44 en la xarxa viària urbana). El 2021, es van registrar 6 víctimes mortals menors de 14 anys, segons les dades facilitades pel Servei Català de Trànsit per a aquesta franja d'edat.

Durant tot el 2023, 228 persones van morir en accidents de trànsit a la xarxa urbana (78 morts) i interurbana (150 morts) de Catalunya i 1.684 van quedar ferides greu, segons el balanç del Servei Català de Trànsit. L'anàlisi no especifica quantes d'aquestes víctimes eren menors d'edat, però sí que la sinistralitat entre el grup de 0 a 14 anys va augmentar, l'any passat, respecte al 2019. 

La sinistralitat infantil s'ha disparat a Espanya l'últim any. L'any passat van morir 22 infants d'entre 0 i 14 anys, més del doble que el 2022, quan hi va haver 10 nens morts a les carreteres, en aquesta franja d'edat.

L'AESVI ha proposat a les administracions alguns canvis per millorar la seguretat infantil, com:

► Posar data de caducitat a les cadiretes.

►  Fer cursos de formació obligatoris als comerços sobre les característiques i la instal·lació de cadiretes.

Evitar la venda de segona mà.

►  Una reducció de l'IVA dels SRI --que ja es fa en altres països de la UE, com Portugal, on és del 6%--.

►  La creació d'un registre d'accidents infantils i d'un grup especialitzat a investigar-los "per veure què ha passat exactament amb l'objectiu que aquella desgràcia no torni a passar".

 

ARXIVAT A:
TrànsitInfància
Anar al contingut